למה חשוב להיעזר בעורך דין במקרים של אובדן כושר עבודה?

תוכן שיווקי
|
כ"א סיון התשפ"א / 01.06.2021 01:47
ללא ליווי מקצועי של עו”ד עם ניסיון בתחום הספציפי של אובדן כושר עבודה, ישנו סיכוי בלתי מבוטל שהביטוח הלאומי יפסוק אחוזי נכות נמוכים שלא משקפים את המצב האמיתי של האדם • מה שאתם חייבים לדעת

היכולת לפרנס את עצמנו היא יכולת רבת חשיבות. כל פגיעה בכושר העבודה עלולה להוביל לאובדן הכנסות של אלפי שקלים בכל חודש במשך עשרות שנים, ולגרום לנזק כלכלי מצטבר עצום.

על-מנת להימנע מהנזק הזה, ומהפגיעה בחיי המשפחה שנלווית אליו, ניתן לתבוע פיצוי מהמוסד לביטוח לאומי – בין אם יש לכם ביטוח פרטי למקרים של אובדן כושר עבודה ובין אם לאו.

הביטוח הלאומי אמנם מחויב לסייע לכולנו, אבל בלא מעט מקרים ללא עזרת עורך דין מיומן קשה למצות את הזכויות.

איך מקבלים עזרה מביטוח לאומי במקרים של אובדן כושר עבודה?

הפעולה הראשונה בדרך לקבלת העזרה הדרושה – כלומר קצבת נכות כללית – היא הגשת בקשה. הבקשה מוגשת על גבי טופס בשם בל/7801 ויש לצרף אליה את כל המסמכים הרפואיים שמוכיחים שאכן כושר העבודה נפגע במידה משמעותית. מסמכים נוספים שחשוב לצרף לבקשה הם אלה שמעידים מה היה גובה ההכנסה החודשית לפני אובדן כושר העבודה.

השלב השני הוא התייצבות בפני ועדה רפואית במועד שנקבע. זהו שלב קריטי, ולכן החוק מאפשר לכל מי שמזומן לוועדה כזו להגיע בלוויית עורך דין. עורך הדין רשאי להציג את המקרה בפני חברי הוועדה וגם לענות בשם האדם שזומן לוועדה על כל השאלות שיופנו אליו. ייצוג מקצועי מסייע בהעברה מקיפה, מדויקת ולכן גם משכנעת של כל המידע הרלוונטי.

באילו מקרים ניתן לקבל קצבה עקב פגיעה בכושר העבודה?

חברי הוועדה הרפואית קובעים את אחוזי הנכות הרפואית של האדם. ישנם 3 מקרים שבהם אחוזי נכות כאלה מקנים זכאות לקצבה חודשית:

א. כשיש לפחות 60% נכות.

ב. כשיש מספר ליקויים שמקנים אחוזי נכות, אחד מהם הוא בשיעור של לפחות 25% ובמצטבר נקבעו 40% נכות או יותר.

ג. עקרת בית שנקבעו לה 50% נכות ומעלה.

בכל המקרים הנ”ל נכנס לתמונה פקיד תביעות של המוסד לביטוח לאומי, והוא זה שמחשב את היקף הפגיעה ביכולת של האדם לפרנס את עצמו. הדרגות האפשריות הן 60%, 65%, 74% ואובדן מלא של כושר העבודה, וכולן מעניקות זכאות לקצבה חודשית.

כאמור, ללא ליווי מקצועי של עו”ד עם ניסיון בתחום הספציפי של אובדן כושר עבודה, ישנו סיכוי בלתי מבוטל שהביטוח הלאומי יפסוק אחוזי נכות נמוכים שלא משקפים את המצב האמיתי של האדם, ולכן הוא לא יקבל את הקצבה שהוא כל כך זקוק לה.

החמרת מצב

באופן טבעי ישנם לא מעט מקרים שבהם הפגיעה בכושר העבודה מחמירה עם השנים. במצב כזה ניתן להגיש לביטוח הלאומי בקשה לחישוב מחדש של אחוזי הנכות ו/או דרגת אי הכושר לעבוד. בדיקת מצב רפואי עדכני אפשרית לאחר שעברה לפחות חצי שנה מהמועד של הבדיקה האחרונה. גם הביטוח הלאומי רשאי לזמן מקבלי קצבאות נכות כדי לבחון האם המצב הרפואי העכשווי מצדיק המשך תשלום קצבה זו. בשני המקרים כדאי מאוד להיעזר בעורך דין כדי למצות את הזכויות.

מצב נוסף שמאפשר הגשת בקשה לדיון מחדש הוא ירידה בהכנסות, וזאת בתנאי שלאדם נקבעו בוועדה הראשונה 20% נכות או יותר.

מהו גובה הקצבה החודשית במקרים של פגיעה בכושר העבודה?

עבור דרגת אי כושר מלאה הקצבה הינה 3,321 ש”ח בחודש.

עבור דרגה של 74%, הקצבה תהיה 2,242 ש”ח בחודש.

דרגה חלקית של 65% מזכה בקצבה חודשית בגובה 2,027 ש”ח.

הדרגה הנמוכה ביותר, 60%, מקנה זכאות לקצבה של 1,908 ש”ח בחודש.

עבור בן/בת זוג עם הכנסות נמוכות מרף מסוים ועבור ילדים עד גיל 18 ישנה תוספת לקצבה (בסדר גודל של כמה מאות שקלים). מועד תחילת תשלום הקצבה הוא החל מהיום ה-91 ממועד קביעת דרגת אי הכושר.

בהתאם כדאי לפנות בהקדם אל עורך דין עם ניסיון בתחום כגון עו”ד סאמי אבו ורדה.