משכנתא הפוכה: אופציה של מכירת חלק מהנכס תוך הישארות למגורים בו

יש אפשרות של מכירת חלק מהנכס וקבלת כספים עבורו • האפשרות הזו של מכירת חלק מהנכס מתבצעת כאשר מקבלים מהבנק הלוואה ששמה משכנתא הפוכה • מה זה? כל הפרטים
תוכן שיווקי
כ"א סיון התשפ"א / 01.06.2021 01:10
מכירת חלק מהנכס

בעלי נכסים אשר זקוקים לממון עבור מטרות שונות, שוקלים למכור את הנכס שברשותם לקבל את התמורה הכספית שתסייע להם ולאחר מכן לשכור דירה ולגור בה.

יש לחשיבה זו יתרונות כיוון שיתקבל סכום כספי נאה עבור הנכס, אך מצד שני מעבר לדירה בשכירות אינו תמיד צעד נבון כיוון שלא אחת בעל הנכס יבקש מהם לפנות את הדירה,  משום  שהוא מעוניין למכור אותה, ולכן אנשים מבוגרים יצטרכו שוב לחפש דירה אחרת, תוך העדפה להישאר בסביבת המגורים המוכרת להם והם יצטרכו שוב לארוז את כל חפציהם ולעבור דירה.

כאשר מדובר באנשים מבוגרים קיימת חשיבות גם מנטלית שהם יישארו בנכס משלהם, ללא כל הטלטלות הללו. לכן הם בודקים גם את האפשרות של מכירת חלק מהנכס וקבלת כספים עבורו ובדרך זו לפתור את הבעיה שנוצרה להם.

האפשרות של מכירת חלק מהנכס מתבצעת כאשר מקבלים מהבנק הלוואה ששמה משכנתא הפוכה.

מדובר בסכום כסף משמעותי שיקבלו בעלי הנכס בבת אחת, אך הם לא צריכים להחזיר אותה בשלב זה. הרציונל מאחורי שיטה זו הוא שבעלי הנכס ימשיכו לגור בדירתם, אך כעת נתח מסוים מתוך הדירה שייך לבנק בתהליך של שעבוד כיוון שזו הבטוחה לקבלת ההלוואה. בני הזוג יכולים להישאר לגור בדירה עד גיל 120. כאשר בן הזוג הראשון ילך לעולמו, בן הזוג השני ימשיך לגור בנכס, עד שגם הוא ילך לעולמו.

שיטת מכירה חלק מהנכס בלבד

קו החשיבה של הבנק הוא להעביר לבעלי הנכס סכום כספי אשר תואם את ערכו של הנתח שנקבע, וזאת בהתאם לשיקולים כלכליים שלו, אשר כוללים את הגיל של הבעלים.

כך הבנק משלם עבור 30-20 אחוז מערך הבית או כל אחוז אחר בהתאם לשווי של הנכס על פי הדוח של שמאי המקרקעין שבדק את הנכס, וזאת על פי מיקומו הגיאוגרפי, שווי הנכסים בסביבה זו ומצב התחזוקה של הבית.

כדי להבטיח שבעלי הנכס לא ימכרו אותו, הבנק מבצע רישום של הערת אזהרה לטובתו במשרדי הטאבו וכך אין אפשרות לבצע כל פעולה במקרקעין אלא לאחר מותם של בני הזוג.

לאחר חתימת חוזה ההלוואה, המוכרים מקבלים את הסכום הכספי שעליו סוכם במשיכה חד פעמית, או לחלופין, הם מקבלים קצבה חודשית בסכום הכספי שעליו סוכם מדי חודש.

חלוקת הירושה

לאחר ששני בני הזוג הולכים לעולמם, הבנק מפרסם את הנכס למכירה ומוכר אותו בדרך כלל לכל המרבה במחיר. בשלב ראשון הבנק מחזיר לעצמו את שווי ההלוואה כולל הריבית והעמלות שעליהן סוכם בחוזה שנחתם ביניהם לבין הבנק. מכיוון שהעסקה הייתה מכירת חלק מהנכס, נותר סכום כסף משמעותי לאחר המכירה והבנק מחלק אותו ליורשים בהתאם להוראות העיזבון שנרשמו בהסכם של משכנתא הפוכה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות