חיות תקפה הח”כים: “סגנון מביש” • סמוטריץ’: “נאום יהיר ומתנשא”

אסתר חיות תקפה את יריב לוין ובצלאל סמוטריץ': "הרשות השופטת היא אי של יציבות, למרבה הצער יש מי ששמו להם למטרה לפגוע בה" • יו"ר הכנסת: "מקהלת ההשתקה של ראשי מערכת המשפט עבדה היום שעות נוספות" • סמוטריץ': "הנאום היהיר שלה מוכיח כמה היא חיכתה לרגע הזה"
אריה ריבקינד
כ' סיון התשפ"א / 31.05.2021 12:25

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, נאמה היום (שני) בכנס לשכת עורכי הדין באילת – והתייחסה לביקורת לה זכתה מערכת המשפט לאחר החלטת בג”ץ הדרמטית בנוגע לפסילת חוקי יסוד.

””הרשות השופטת מהווה אי של יציבות בתקופה רבת-תהפוכות זו, אם כי למרבה הצער יש מי אשר שמו להם למטרה לפגוע בה ולהחלישה. מגמה זו באה לידי ביטוי, בין היתר, במתקפות בוטות ושלוחות-רסן הגובלות לעתים בהסתה ממש והמופנות ברמה האישית כלפי שופטות ושופטים בכל הערכאות בשל החלטות אשר אינן לרוחם של אותם הגורמים”, אמרה חיות.

היא הוסיפה: “מתקפות אלה אינן רק נחלתם של אנשים פרטיים וצייצני רשתות חברתיות למיניהם. הן נשמעות לדאבוני גם מפי נבחרי ציבור. דומני כי כאשר נבחר ציבור כזה או אחר, מרשה לעצמו לתאר פסק דין של בית המשפט כ’אירוע מטורף’ או כ”הפיכה”, הדברים מלמדים יותר על אומרם מאשר על בית המשפט שנתן את פסק הדין. אני מצדי אשתדל שלא להיגרר לסגנון המביש הזה, אשר בינו ובין ממלכתיות, שבה אנו מצווים כסמלי שלטון, אין דבר וחצי דבר”.

חיות טענה: “ישנם נבחרי ציבור המגדילים לעשות ומרשים לעצמם לקרוא לאי-כיבוד ואי-ציות לפסקי דין שאינם לרוחם. בַּקריאות חסרות האחריות הללו טמונה סכנה גדולה אשר חשוב להתריע מפניה ולומר באופן הברור ביותר – החתירה תחת הלגיטימיות של בתי המשפט ושל פסקי הדין הניתנים על ידם, חותרת למעשה תחת עיקרון שלטון החוק ומכאן ועד אנרכיה וכאוס קצר המרחק”.

היועץ המשפטי לממשלה, ד”ר אביחי מנדלבליט נשא דברים וחיזק את דבריה של הנשיאה חיות בכל הקשור להסתה שמופנית נגד מערכת המשפט. “אני מבקש לנצל את ההזדמנות ואת הבמה ולהסתייג פעם נוספת מדברים קשים וחמורים שנאמרו בימים האחרונים על בית המשפט העליון, בעקבות פסיקתו בעתירה בעניין תיקון מספר 50 לחוק יסוד: הכנסת”, אמר מנדלבליט. “גם אם עמדת הממשלה או הכנסת אינה מתקבלת, המעמד המחייב של פסיקת בית המשפט הוא כלל ההכרעה המחייב במדינת ישראל. אין מקום לפגיעה במעמד בית המשפט העליון או במעמד השופטים, ובוודאי שאין מקום לכל מיני קריאות מפי נבחרי ציבור שלא לציית לפסיקת בית המשפט”.

יו”ר הכנסת, ח”כ יריב לוין, הגיב על המתקפה: “מקהלת ההשתקה של ראשי מערכת המשפט עבדה היום שעות נוספות, בניסיון להכשיר את המהפכה המשפטית החדשה, שתכליתה העברה סופית של סמכויות החקיקה מידי הכנסת לבית המשפט העליון.

“הניסיון לעשות דה לגיטימציה ולהלך אימים על מי שמתייצב בנחישות כדי להגן על הכנסת ועל הדמוקרטיה – דינו להיכשל. אמשיך להגן על הכנסת ועל הדמוקרטיה. אמשיך להיאבק על כך שהכרעות באשר לדרכה של מדינת ישראל תקבענה על ידי הציבור, ולא על ידי מספר קטן של שופטים הבוחרים את עצמם בשיטת חבר מביא חבר”.

גם ח”כ בצלאל סמוטריץ’ לא נשאר חייב והגיב לדבריה של חיות בציוץ בטוויטר: “צריך להקשיב לנאום היהיר והמתנשא של הנשיאה חיות בכנס לשכת עו”ד ולהבין כמה היא חיכתה לרגע הזה.

“איילת שקד, היא ביקשה למסור לך תודה על האור הירוק להמשך ההפיכה השיפוטית והחלשת הדמוקרטיה הישראלית. וכן גברתי הנשיאה, פסק הדין שלך שפסל חוק יסוד הוא אירוע מטורף והפיכה ואסור לציית לו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות