למה חברי הכנסת במתח לקראת ההתמודדות בין בוז’י הרצוג לפרץ?

חרדים 10
|
י"ז סיון התשפ"א / 28.05.2021 11:58
הקונצנזוס בכנסת הוא שהרצוג מוביל בבטחה, למרות תקלות השבוע האחרון. ובכל זאת, המתח בכנסת גואה, בגלל סנסציית תרחיש פרס-קצב ב-2000

עמית סגל, הפרשן הפוליטי הבכיר, כותב הבוקר בטורו השבועי ב’ידיעות אחרונות’ על המירוץ לנשיאות, שיוכרע ביום רביעי הקרוב, אז נדע מי יהיה הנשיא ה-11 של מדינת ישראל – בוז’י הרצוג או מרים פרץ?

“מה עובר בראשו של חבר כנסת בעשר השניות שמאחורי הפרגוד?”, שואל סגל ומשיב: “קודם כל, הרצון לפנות מהדרך בכיר במפלגתו ולשפר את סיכוייו שלו להיבחר לכנסת הבאה – שיקול שלא יהיה קיים ביום רביעי הקרוב, שכן שני המועמדים לנשיאות אינם בכנסת.

“שנית, הרצון לנקום, במועמד או במפלגה ששלחה אותו. גם זה לא יקרה הפעם: באופן חסר תקדים, אף מפלגה לא תומכת רשמית במועמד. שניהם מעוררים בעיקר
רגשות חיוביים, ולא סוחבים שובל שונאים עם זכות הצבעה”.

לדבריו, “השיקול העיקרי הוא הרצון להחזיק את נשיא המדינה על החיוג המהיר בטלפון. לא מזיק שיש חבר במשכן נשיאי ישראל: לרוב הח”כים, מטעמי יוקרה; לאחרים, מסיבות פרקטיות יותר – הן במטה של יצחק הרצוג והן בזה של מרים פרץ יש אגף לא רשמי למבקשי חנינות פוטנציאליים.

“וכאלה, למרבה הצער לא חסרים בכנסת הנוכחית, עתירת החשודים והנאשמים”.

על הקמפיינים של שני המועמדים כותב סגל: “זה מרוץ שקט יותר מהצפוי והרבה פחות נקי משנראה. פרץ אומרת בפגישות שהרצוג נולד עם כפית זהב בפה, ומציעה את הברירה: בית נשיא חילוני או בית נשיאה שומרת שבת (תוך שכחת העובדה שזהו נכדו של רב ראשי מיתולוגי). הרצוג מצידו מבהיר לשומעיו שפרץ איננה כשירה לתפקיד. היא תיפגש עם ביידן?”

סגל מספר, כי “במטה פרץ בונים על כך שפרעות תשפ”א יסייעו להם באופן לא צפוי: הם הבחינו שאיש מחברי הכנסת הערבים לא חתם לאף מועמד, מחאה נגד המדינה.

“אם יימנעו גם בהצבעה עצמה, המשמעות היא סיבוב שני מפתיע מול הרצוג, שבסיומו, כך הם מקווים, היא תנצח. ספק אם יש לכך על מה להתבסס: רוב מוחלט
של הנציגים הערבים מתכוון להצביע, ולהצביע הרצוג. כולם לא רוצים לראות מתנחלת בבית הנשיא, חלקם מתנגדים לפעולות צבאיות כמו אלה שבהן נפלו שני בניה של פרץ, וחלקם פשוט שומרים על קשרים ארוכי שנים עם מי שעד לפני ארבע שנים היה מנהיג גוש המרכז-שמאל”.

הפרשן הפוליטי קובע, כי “גם הנושא העדתי והמגדרי נוכח, ועוד איך. בחלוקה גסה אפשר לקבוע שרוב מוחלט של המרכז-שמאל עם הרצוג, ורוב משמעותי של הימין עם פרץ. אלה ביש עתיד ובכחול לבן ששוקלים הצבעה עבור פרץ, עושים זאת על רקע הלחץ המופעל עליהם ועליהן, לתמוך באישה מזרחית.

“הרצוג מצידו נהנה מתמיכה מוצקה ביהדות התורה האשכנזית וממצביעים לא מעטים בימינה ובציונות הדתית”.

אז מי ינצח?

סגל: “הקונצנזוס בכנסת הוא שהרצוג מוביל בבטחה, למרות תקלות השבוע האחרון, מהתבטאותו הבלתי נשיאותית שנחשפה במשפט נתניהו ועד לשמועות על עסקת החנינה לראש הממשלה.

“ובכל זאת, המתח בכנסת גואה, בגלל סנסציית תרחיש פרס-קצב ב-2000: גם אז מועמד מסורתי ימני שנתפס חסר סיכוי הדהים את המועמד המוביל, על רקע הצבעה מסיבית עדתית, בחשכת הפרגוד. במובן הזה, ובזה בלבד, פרץ רוצה לשחזר את נשיאותו של משה קצב”.