מסע ההרס של גדעון סער. האם דבר לא יזיז אותו ממסע הנקמה שלו?

מה באמת קושר את סער לגוש השנאה לליכוד שמכנה את עצמו גוש השינוי? האם סער באמת חושב שאם תוקם ממשלת השנאה לליכוד הוא ימצא שפה משותפת עם חברי הכנסת של מר"צ והמפלגות הערביות? • מאמרו של ד''ר אורי כהן ב'ישראל היום'
ד''ר אורי כהן
ט"ז סיון התשפ"א / 26.05.2021 23:53

בסוף דצמבר 2019 התמודדו בנימין נתניהו וגדעון סער על ראשות תנועת הליכוד. סער הובס בתוצאה חד משמעית – 72.5% מול 27.5%, ומאז הוא עסוק בפירוק הליכוד. הוא קורא לכך מסע לסילוק בנימין נתניהו מכהונתו כראש ממשלה, ומסביר זאת כמסע של פסילה אישית.

חולמים על כסף שנופל מהשמים? בלילה בחצות הכספת נפתחת

בפועל בכל פעולותיו סער מתכוון לסרס את הליכוד כתנועה דמוקרטית החשובה ביותר בישראל כיום ולהשתיק את עשרות אלפי המתפקדים לליכוד ומיליוני המצביעים שבחרו לגוש הימין והחליטו שנתניהו הוא שיוביל את התנועה ואת המדינה.

התכלית של פעילותו של סער היא העברת הליכוד לאופוזיציה לתקופה ממושכת.

מסע ההרס האבסורדי הזה, הרס המצודה בה צמח, הפך לחסר גבולות וחסר מעצורים. לכאורה שום דבר לא יזיז אותו ממסע הנקמה בביתו הפוליטי הקודם. המסע הזה לוקח אותו לכל מקום הזוי אפשרי. כל מי שמבקש לשמוע את גידופיו של סער על נתניהו שומע כי נתניהו פועל אך ורק לפי האינטרס האישי שלו.

כנראה בשלב מסוים סער הפסיק להסתכל במראה. ובכל זאת, סער, טול קורה מבין עיניךָ.

האם אתה רואה מה קורה סביבך? האם אתה יכול להלך עם ילדיך ברחובות העיר ללא מסכה, בביטחון? והיום אתה יכול ללכת לסרט, אחרי חודשים ארוכים בהם לא יכולנו לחלום על אפשרות כזו? האם זה נעשה על ידי האינטרס האישי של בנימין נתניהו?

לפעמים גם הציניות המהולה בכל שקר שטענת חייבת להיפסק. העובדה שישראל מצויה כיום כאחת המדינות הבטוחות בעולם מבחינת יכולתה להתמודד עם מגפת הקורונה היא של נתניהו בעל האינטרס האישי – או נתניהו הממלכתי שהאחריות על אזרחי מדינת ישראל היא דאגתו הראשונה? אולי בכל זאת תתנצל ותגיד כי יש בנתניהו שמץ של אפשרות קטנה של ממלכתיות הדואגת לרווחתם של אזרחי המדינה?

התחלתָ את המסע ההרס של הליכוד בהכרזה כי תהיה ראש הממשלה הבא. הכרזת מעל כל במה אפשרית כי המוני בית ישראל ילכו אחר החזון שאתה מוביל ויראו את האור.

ובכן, הקלפים לא הסתדרו לךָ כמו שחשבת. בהתמודדות בקלפי כל שזכית בו היה להפוך למפלגה קטנה שקיומה בעתיד מוטל בספק גדול. השלב הבא היה לחבור לגוש השמאל בהנהגת לפיד.

בתחילה ראית את המהלך הזה קורם עור וגידים עם בנט ושקד שיחברו אליך. אולם גם זה התמוטט והפך לחלום באספמיא. מה שהבינו ב’ימינה’, כי ההתקפה מרצועת עזה על ערי ישראל שצעדה יד ביד עם התקוממות ערביי ישראל שהתפרעו בערי המעורבות, מחייבת תגובה של שותפות סביב הליכוד – עדיין מצוי אצל סער בתחום המעורפל של אפשרות לבחון הקמת ממשלה עם מפלגות המשותפת ורע”מ.

גוש הימין מונה כיום 59 חברים. ואתה ביחד עם שותפיך, עם 6 המנדטים, עדיין יושבים על הגדר ומחפשים אפשרות לחסל את הליכוד. אתה וחבריך מכנים את הליכוד בהנהגת נתניהו סכנה לישראל ולדמוקרטיה ואינכם מגמגמים כאשר אתם רואים עם מי אתם אמורים ללכת איתם לשותפות פוליטית.

מסע ההרס שסער בונה סביב הפסילה האישית של בנימין נתניהו מחייב אותו לזנוח כל ערך רעיוני משמעותי בו האמין.

אישי או ממלכתי? מה באמת קושר את סער לגוש השנאה לליכוד שמכנה את עצמו גוש השינוי? האם סער באמת חושב שאם תוקם ממשלת השנאה לליכוד הוא ימצא שפה משותפת עם חברי הכנסת של מר”צ והמפלגות הערביות? הרי הם יזנחו את “האינטרס האישי” שלהם ויסתגלו אליו, או שהוא יצטרך להסתגל אליהם?

הגיעה השעה לזנוח את השיטה שקבעת בה “ייקוב הדין את ההר” ולהרים טיפה את העיניים ולבחון את המציאות הפוליטית הנוכחית, שמחייבת להגיע למסקנה כי רק חיבור עם הליכוד בהנהגת נתניהו יוביל לממשלה יציבה לארבע השנים הקרובות.

• ד”ר אורי כהן הוא סוציולוג והיסטוריון של החברה הישראלית, מרצה בכיר בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. מחקריו עוסקים במוסדות להשכלה גבוהה ובהיסטוריה הפוליטית החברתית של ישראל.
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סער / נתניהו
    29/05/2021 19:48
    סלומון
  1. סער מעולם לא יצא נגד הליכוד. סער מדבר רק על נתניהו. נא לדייק אדוני הדוקטור. מספיק לזרוק רפש על אחרים. גם לך ברור כי נתניהו כבר לא אותו נתניהו של פעם והגיע הזמן שיפנה את מקומו.