לא הייתה ברירה: זה מה שגרמה טעות של מפעיל מזל”ט בגבול עזה

לוחמי כיפת ברזל יירטו במהלך מבצע 'שומר החומות' כלי טייס בלתי מאויש של צה"ל, מסוג "רוכב שמיים", שהופעל בגבול הרצועה - וזוהה ככלי טייס עוין • מתחקיר ראשוני עולה: זה קרה בגלל חוסר תיאום בין מפעיל הכטב"ם לבין חיל האוויר
חיים טוויל
י"ד סיון התשפ"א / 25.05.2021 14:58

במהלך ‘שומר החומות’ יירטו לוחמי ‘כיפת ברזל’ כלי טייס בלתי מאויש של צה”ל מסוג ‘רוכב שמיים’ שהופעל בגבול הרצועה – וזוהה ככלי טייס עוין.

בימי המבצע הפעיל צה”ל עשרות כלי טייס בלתי מאוישים בגדלים שונים ולמטרות מגוונות, בהן תקיפה והעברת מודיעין חזותי לכוחות בשטח.

הפרטים פורסמו היום (שלישי) לראשונה ב’הארץ’.

בימי השיא של הלחימה, היו בצה”ל התראות ממוקדות שחמאס ינסה להחדיר מזל”טים ורחפני נפץ לעבר יישובים ישראלים או כוחות צה”ל, ואכן מספר כלי טייס של חמאס הופלו על ידי צה”ל באמצעות מערכת כיפת ברזל, מטוס קרב ואמצעים טכנולוגיים נוספים.

למרות יכולת מערכת ההגנה האווירית לבצע בזמן אמת אבחנה בין כלי טייס צה”לים לכלים עוינים, החליטו בסוללת כיפת ברזל ליירט בטיל טמיר את ‘רוכב השמיים’ שזוהה ככלי טייס עוין.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, מתחקיר ראשוני עלה, כי סוללת כיפת ברזל פעלה בהתאם לנהלים והאירוע החריג התרחש בגלל חוסר תיאום בין מפעיל הכטב”ם הפועלת במסגרת יחידה ייעודית של חיל התותחנים לבין חיל האוויר.

גורם בצה”ל: “ברגע שמפעיל הכטב”ם לא תיאם את ההפעלה שלו, ואת המיקום ולא ענה בקשר – לא היה מנוס אלה להפיל את כלי הטייס הזה שהתקרב לשטח מדינת ישראל מעזה”.

מדובר צה”ל נמסר: “במסגרת סבב הלחימה בעזה וכחלק מהגנת שמי המדינה נפגע מזל״ט מסוג רוכב שמיים של צה״ל על ידי כיפת ברזל. האירוע מתוחקר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות