תקודם ועדת חקירה ממלכתית: אשר, רוטמן וסטרוק נזרקו החוצה

במהלך הדיון בהצעת חוק לוועדת חקירה ממלכתית של 'אסון מירון' - ח"כ קרין אלהרר הוציאה את הח"כים אשר, רוטמן וסטרוק • ח"כים: "התנהלות הוועדה ויו"ר הוועדה דורסנית ואינה חוקית, זו שערורייה" • ח"כים מהימין נטשו את הדיון בעת ההצעה על ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון
יוני גרין
י"ג סיון התשפ"א / 24.05.2021 11:48

הוועדה המסדרת בראשות ח”כ קארין אלהרר מיש עתיד התכנסה הבוקר (שני) לדון בבקשה למתן פטור מחובת הנחה ל-15 הצעות חוק פרטיות לפני הקריאה הטרומית, בבחירת סגנים זמניים נוספים ליו”ר הכנסת ובהקמת ועדה מיוחדת לעניין נגיף הקורונה ובחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה.

מה הסיכוי שלכם לזכות בדופלקס? ולמה החלום שלכם קרוב מתמיד?

מתוקים, מלוחים, לפיקניק או להכנה עם ילדים? מגוון מיוחד של מתכונים

בנוסף תדון הוועדה בפניית יו”ר הכנסת בדבר קביעת ישיבה כנסת מיוחדת לבחירת נשיא המדינה וביטול ישיבת הכנסת הרגילה באותו יום.

בין ההצעות גם שתי הצעות שנועדו לפגוע בראש הממשלה בנימין נתניהו – הגבלת כהונת ראש ממשלה, ומניעת הטלת המנדט למי שהוגש נגדו כתב אישום.

עם זאת, יו”ר הועדה המסדרת, ח”כ קארין אלהרר, החליטה שלא להעלות לדיון ולהצבעה חוק ששולל אזרחות מחבלים המקבלים כספים מארגוני טרור.

אחרי דיון סוער במיוחד, הוועדה המסדרת אישרה פטור מחובת הנחה להצעת חוק הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי ‘אסון מירון’ של ח”כ מיקי לוי. 19 ח”כים תמכו בהצעה מול התנגדות של 13 ח”כים.

כשיו”ר הוועדה ח”כ אלהרר הכריזה על ההצבעה, חברי כנסת מגוש הימין יצאו מהדיון, תוך מחאה וצעקות,  ולא השתתפו בהצבעה. חברי כנסת ממפלגת יש עתיד צעקו לעברם: “תתביישו לכם. בושה וחרפה”.

בפתח הדיון על הצעות החוק להקמת ועדת חקירה ל’אסון מירון’, אמר ח”כ יעקב אשר ליו”ר הוועדה, ח”כ קארין אלהרר: “לא יעלה על הדעת שתעלי רק הצעת חוק של מפלגתך ולא של מפלגות אחרות באותו נושא. אני דורש שתעלי היום לדיון את הנושא של פיצויים למשפחות וגם את ההצעה שלנו לוועדת בדיקה ציבורית”.

בלשכתו של ח”כ יעקב אשר, תקפו בחריפות את יש עתיד על רקע סירובם לדון בחוק לסיוע כלכלי למשפחות: “ליש עתיד יש ראיה סובייקטיבית ובררנית כלפי מירון. מה שמייצר כותרות נגד ראש הממשלה מקדמים. מה שיסייע למשפחות חרדיות כנראה פחות מעניין”.

ח”כ מיקי לוי מיש עתיד אמר בתגובה לדברי ח”כ אשר: “אתה שומע היום את המשפחות של הרוגי הר מירון נגד ההצעה שלכם ואתה טוען שהכל פוליטיקה? אני שומע כבר כמה ימים שהציבור החרדי תומך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית. כל מי שלא ירים את ידו להקמת ועדת חקירה ממלכתית – ידיו ירחצו בדמם של 45 ההרוגים!”

ביש עתיד טוענים כי נציגי מפלגת הציונות הדתית הגיעו אל הדיון במטרה לפוצץ אותו ולא לאפשר דיון בהצעת החוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון.

גם ח”כ אלי אבידר טען: “המפלגות החרדיות באו לפוצץ את הדיון”.

בתגובה אמר לו ח”כ יעקב מרגי: “שבועיים לא אמרת את המילה ‘חרדי’ אתה לא מרגיש טוב”.

אבידר:  “לא, שעתיים לא אמרתי את המילה ‘ביבי'”.

יו״ר הוועדה ח״כ קארין אלהרר הוציאה מהדיון את חברי הכנסת יעקב אשר, אורית סטרוק ושמחה רוטמן,  לאחר שהפריעו.

יו”ר הוועדה המשיכה בהתנהלותה הדורסנית וסירבה לאפשר לחברי הוועדה המסדרת, בניהם ח”כ אבי מעוז, חבר סיעת הציונות הדתית לדבר בפני הוועדה בטרם ההצבעה בהתאם לתקנון הכנסת.

בעקבות כך, הוא פנה באופן דחוף, לפני ההצבעה, ליועמ”ש הוועדה על מנת שתעמוד על זכויותהם של חברי הוועדה: “התנהלות הוועדה ויו”ר הוועדה דורסנית ואינה חוקית, זו שערורייה”.

ח”כ רוטמן אמר לאחר שהוצא מהדיון: “כך נראית הדמוקרטיה שמתכננים לנו חברי יש עתיד. נכחתי במאות ישיבות שבהן הואשמו לשווא יושבי הראש מטעם הימין בכוחנות ובדורסנות. חברת הכנסת קארין אלהרר הצליחה בחצי שעה לשבור את כל השיאים שראיתי”.

ח”כ יעקב אשר הגיב אחרי ההצבעה על הפטור מחובת הנחה להצעת חוק הקמת ועדת חקירה ממלכתית ל’אסון מירון’ “יש עתיד מתעטפת בצדקנות מעושה כביכול היא דואגת להרוגי אסון מירון. בבריונות דיקטטורית חסמו דיון בהצעות החוק שלנו לוועדת חקירה לאסון מירון ולפיצויים למשפחות ההרוגים שמשוועות לסיוע כלכלי מהיר. השימוש הפוליטי הציני בהרוגי האסון ראוי לכל גינוי, בושה וחרפה”.

יו”ר סיעת מרצ, ח”כ תמר זנדברג, הגיבה: “מה שקרה בוועדה המסדרת הוא ביזיון שלא נראה כדוגמתו. ההצבעה של גוש נתניהו נגד הצעת החוק היא זלזול בוטה ב-45 ההרוגים, ויריקה בפרצופן של המשפחות. הקמת ועדה חקירה ממלכתית לאסון מירון היא לא עניין של ימין ושמאל – אלא של חיי אדם. אבל מסתבר שבימין מעדיפים לטייח ולהסתיר מאשר למנוע את האסון הבא”.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ הסביר את התנגדותו להקמת וועדת חקירה ממלכתית לאסון במירון: “בחוק של יש עתיד, בראשות הוועדה יעמוד שופט ומי שתמנה אותו ואת יתר חברי הוועדה היא נשיאת ביהמ”ש העליון. אין לי אמון במערכת המשפט ואני לא מוכן לחזק אותה ולתת לה סמכויות.

בתוך כך, מפלגות הציונות הדתית, הליכוד והסיעות החרדיות סיכמו לתמוך בהקמת ועדת חקירה ציבורית לאסון מירון, שלא יעמוד בראשה שופט. זאת בניגוד להצעת יש עתיד להקים ועדה ממלכתית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יעקב אשר
    24/05/2021 12:56
    רובי
  1. יעקב אשר אולי מספיק עם הצעקות והדמגוגיה קח אחריות על מה שקורה במגזר שבחר בך
    אינך ראוי להיות נציג בכנסת