בג”ץ: בסמכותנו לפסול חוקי יסוד • הימין: ‘מזעזע, הפיכה שלטונית’

השופטים פסקו כי 'פשרת האוזר' נחקקה תוך שימוש לרעה של הכנסת בסמכותה • לפסיקה משמעויות מרחיקות לכת: בג"ץ מרחיב את כוחו להגביל את הכנסת • יו"ר הכנסת: "אנו עדים לאירוע מטורף" • ח"כ שקד: "פסיקה מקוממת, המהווה צעד נוסף בהפיכה שיפוטית" • ח"כ רוטמן: "יש להדיח את השופטים"
אריה ריבקינד
י"ב סיון התשפ"א / 23.05.2021 18:01

הרכב מורחב של שופטי בג”ץ קבע היום (ראשון), ברוב קולות, כי התיקון לחוק יסוד שאפשר הגדלה של התקציב ההמשכי ב-11 מיליארד שקלים היה “שימוש לרעה בסמכות הכנסת”.

הפסיקה ניתנה ברוב של שישה קולות מול שלושה: הנשיאה אסתר חיות והשופטים ניל הנדל, יצחק עמית, דפנה ברק ארז, ענת ברון וג’ורג’ קרא היו בדעת הרוב, ועליהם חלקו השופטים נועם סולברג, דוד מינץ ויוסף אלרון – השופטים השמרנים.

התיקון לחוק, שכונה ‘פשרת האוזר’, אושר בכנסת הקודמת, לאחר שבחודש אוגוסט האחרון נדחה המועד האחרון הקבוע בחוק להעברת תקציב בכנסת. התיקון אפשר את המשך קיומה של ממשלת האחדות.

השופטים לא ביטלו את החוק, אך השמיעו ביקורת חריפה עליו והוציאו “התראת בטלות”, שמזהירה למעשה מפני חקיקה דומה בעתיד.

המשמעות היא דרמטית: השופטים קבעו למעשה כי מעתה ביכולתם להגביל מאוד את סמכותה של הכנסת לחוקק חוקי יסוד כראות עיניה.

יו”ר הכנסת יריב לוין האשים כי מדובר ב”אירוע מטורף”, כלשונו, ו”בהפיכה שלטונית”.

לדבריו, “החלטת בג”צ להוציא התראת בטלות לחוק יסוד היא החלטה משוללת כל סמכות ומזעזעת. אנו עדים לאירוע מטורף כאשר קומץ של שישה אנשים מתכסים בגלימת המשפט כדי לבצע הפיכה שלטונית”.

יו”ר הכנסת הוסיף וקבע: “מדובר בהחלטה נעדרת כל תוקף, בהיותה מנוגדת לעקרונות הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק. אעמוד במלוא העוצמה אל מול הנסיון לבטל את הדמוקרטיה ואגן על מעמדה ועל סמכותה של הכנסת”.

שרת המשפטים לשעבר, ח״כ איילת שקד, הגיבה על פסיקת בג״ץ: “‘פשרת האוזר’ היא קומבינה שלא הייתה צריכה לבוא לעולם, ועדיין בית המשפט חרג מסמכותו, בפסיקה מקוממת, המהווה צעד נוסף בהפיכה שיפוטית.

“ושוב, החלוקה בין דעות השופטים בפסק הדין לא מפתיעה ומעידה כאלף עדים על הצורך בהמשך מינוי שופטים שמרנים שישמרו על עקרון הפרדת הרשויות”.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ תקף בחריפות את פסק הדין: “בג”ץ מבטל חוק יסוד מבלי להניד עפעף. כן, אתם קוראים נכון – חוק יסוד, וכדרכו, בתחכום ובלי להרגיז יותר מידי ולקומם את הציבור. זו ‘רק’ התראת בטלות. אבל העיקרון נקבע. עכשיו בג”ץ יכול לבטל את חוק הלאום ולמעשה כל חוק שלא ימצא חן בעיניו”.

ח”כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית תקף גם הוא: “פסק הדין של בג”ץ ניתן בחוסר סמכות. אין שום בסיס, בחוק או בחוק יסוד, שמאפשר לבג”ץ לתת הנחיות לכנסת כיצד לחוקק חוקי יסוד. אין מקום במדינת ישראל לשופטים המפרים את הצהרת האמונים שלהם למדינת ישראל ולחוקיה. המענה למקרה שכזה אינו בחקיקה אלא בהדחת שופטים הפוסקים בניגוד לחוק הקיים”.

יו״ר תקווה חדשה, ח״כ גדעון סער, אמר: “פסיקת בג״צ מחדדת את הצורך לחוקק את חוק יסוד: החקיקה. כללי המשחק החוקתיים חייבים להיקבע על ידי הכנסת, כנציגת הריבון, ולא ע״י בית המשפט. ויפה שעה אחת קודם”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מדהים
    23/05/2021 18:25
    חנן
  1. כל סיעות הימין מסכימות פה אחד על דבר עקרוני וחשוב
    אז למה למען השם אתם לא מקימים ממשלה???

  2. למה להדיח???
    23/05/2021 21:17
    יעקב
  3. יש כיכר
    יש עמוד
    יש חבל

  4. הכנסת אבדו את הלגיטימציה שלהם להגן על חוקי יסוד כשהם בעצמם הפרו אותם בהתקפות הקורונה ובאותו זמן בגץ עצמו היה לנו לעיתים למגן מפני אותן הפרות
    24/05/2021 19:39
    יפת
  5. כנ״ל