המשבר מאחורינו? באפריל ירד מספר תובעי דמי האבטלה ב-14.4%

מספר דורשי העבודה ירד בחודש אפריל ב-14.4 אחוז • משכורת הנטו הממוצעת באפריל ירדה ב-5.4% לסכום של 7,105.33 שקלים
יוני גרין
י"ב סיון התשפ"א / 23.05.2021 12:23

הישראלים חוזרים לשוק העבודה: דו”ח שירות התעסוקה לחודש אפריל, שחלקו הראשון מתפרסם היום (ראשון), והמשכו יתפרסם במהלך השבוע, מראה כי מגמת הירידה במספר דורשי העבודה, שהחלה מאז היציאה מהסגר השלישי (7.2.2021) נמשכה גם בחודש אפריל.

מה הסיכוי שלכם לזכות בדופלקס? ולמה החלום שלכם קרוב מתמיד?

מתוקים, מלוחים, לפיקניק או להכנה עם ילדים? מגוון מיוחד של מתכונים

מהדו”ח עולה, כי מספר דורשי העבודה תובעי האבטלה עמד בחודש אפריל על 490,855 בני אדם, וירד בהשוואה לחודש אפריל בלא פחות מ-14.4%. מדובר בהמשך מגמה שהחלה מאז היציאה מהסגר השלישי.

מגמת הירידה באה לידי ביטוי גם בהתייחס לכלל דורשי העבודה –  קרי: תובעי אבטלה, תובעי הבטחת הכנסה ושאינם תובעים קצבה כלל, העולה מהדו”ח כי מספרם המצטבר ירד ב-13.6% בהשוואה לחודש מרץ – מ-739,235 ל-638,650.

בהשוואה בין כלל דורשי העבודה שהיו רשומים בתחילת אפריל לסופו נרשמה ירידה של 5%, מ-612,177 שהיו רשומים כדורשי עבודה בתחילת החודש ל-580,464 בסופו.

בחודש אפריל מספר דורשי עבודה תובעי הבטחת ההכנסה עמד על 75,070, נמוך ב-5% בהשוואה למספר שנרשם בחודש מרץ שעמד על 79,482, ולמעשה הנתון הנמוך ביותר מאז הכניסה לסגר השני בספטמבר 2020.

בשירות התעסוקה מודאגים מהנתון וטוענים כי הוא מראה שוב כיצד בעלי כישורי העבודה הנמוכים מתקשים יותר לשוב למעגל העבודה בהשוואה לבעלי כישורים גבוהים יותר.

“מעבר לכך”, מתרים בשירות התעסוקה, “אל לנו להתבשם מהירידה במספר תובעי הבטחת ההכנסה. ביולי 2021, עם תום תקופת הזכאות לדמי אבטלה, רבים עלולים להתקשות לשוב למעגל העבודה וכתוצאה להידרדר לתלות בקצבאות סוציאליות כהבטחת הכנסה, כך שהירידה עלולה להתמתן ואף להיעצר”.

בשירות התעסוקה מדגישים, כי מגמת הירידה במספר דורשי העבודה נשענת בעיקרה על דורשי עבודה ששהו בחל”ת, ששיעורי חזרתם לעבודה היו גבוהים משמעותית מאשר אלה שאינם בחל”ת ונותרו מחוץ למעגל העבודה ללא מעסיק בקצה.

על פי נתוני שירות התעסוקה, בסוף חודש אפריל מספר דורשי העבודה השוהים בחל”ת מאוכלוסיית תובעי דמי אבטלה עמד על כ-224,365 – כמחצית מהמספר שנרשם בסוף חודש פברואר, כשלושה שבועות מהיציאה מהסגר השלישי, ועמד על כ-445 אלף.

למעשה, מספר דורשי העבודה ששהו בחל”ת ירד ב-43% בחודשיים שבין תחילת מרץ לתחילת מאי, זאת לעומת ירידה של 6% בלבד במספר דורשי עבודה שאינם בחל”ת שנרשמה באותו פרק זמן.

מעבר לכך, שיעור דורשי העבודה שאינם בחל”ת מצוי בעלייה מתמדת ונתון זה מדאיג.

ביטוי נוסף למגמת ההתאוששות של שוק העבודה הישראלי הוא מספר דורשי העבודה המתמודדים על כל משרה פנויה העומד בסוף אפריל על 4.9, הנתון הנמוך ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה.

אולם, מדגישים בשירות התעסוקה, בניכוי מספר דורשי עבודה השוהים בחל”ת ויש להם מעסיק לחזור אליו הרי שהנתון טוב בהרבה ועומד על 1.9, קרי על משרה פנויה מתמודדים פחות משני דורשי עבודה.

“למעשה”, מסבירים בשירות התעסוקה, “אחד המאפיינים התעסוקתיים הבולטים של שנת הקורונה היה התרחבות דורשי עבודה השוהים בחל”ת. המשמעות היא, שמרבית דורשי העבודה הם כאלה שיש להם קשר איתן לשוק העבודה, מעסיק בקצה שאליו יוכלו לחזור.

לכן, כאשר משווים את מספר דורשי העבודה המתמודדים על כל משרה פנויה יש לנכות את דורשי העבודה השוהים בחל”ת, ואם כך הרי שבאפריל 2021 מספר דורשי העבודה המתמודדים על כל משרה פנויה קרוב מאוד לזה שנרשם קודם לקורונה ועמד על 1.7”.

רמי גראור, מנכ”ל שירות התעסוקה: “רוב החוזרים למעגל העבודה שהו בחל”ת, אולם יש לשים לב כי נשארו רבים שחושבים שהם בחופשה ללא תשלום אך אינם יודעים עדיין כי למעשה הפכו למפוטרים. אנו ממוקדים בסיוע לאוכלוסיות שישארו ללא עבודה גם לאחר יוני 2021 עם סיום רשת הביטחון האוטומטית. שירות התעסוקה מפעיל את מלוא התכניות שברשותו, מקיים אלפי השמות בכל חודש, עורך מאות סדנאות, ייעוצים, אימונים, הכשרות וירידי תעסוקה. רק בשבוע האחרון ביצע בשיתוף ההסתדרות יריד וירטואלי ענק במסגרתו נהנו עשרות אלפי דורשי עבודה מסדנאות, הרצאות ולייב צ’אט עם עובדי שירות התעסוקה”.

גם מנתוני חברת מס”ב (-מרכז סליקה בנקאי), המנהלת את המערכת הלאומית המרכזית להעברת תשלומים בישראל, עולה כי במהלך חודש אפריל המשק נפתח לפעילות כמעט באופן מלא, ללא הגבלות ונרשמה עלייה של יותר מ-77 אלף איש במספר מקבלי משכורות הנטו, לעומת חודש מרץ.

מספר מקבלי המשכורות בגין חודש אפריל עומד על 3.5 מיליון ישראלים.

בנוסף, נרשמה ירידה של 3.25 אחוז בסכום השכר שהועבר במשכורת הנטו.  משכורת הנטו הממוצעת באפריל ירדה ב-5.4% לסכום של 7,105.33 שקלים.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נו מה? חוזרים לעבודה והשכר יורד. פלא שלא חזרו עד כה?
    23/05/2021 14:28
    ינקי
  1. צריך רענון בתנאח העבודה בארץ

  2. תודה להסתדרות שדואגת לנו כל השנה
    23/05/2021 14:29
    אילנה
  3. תודה