‘הטיול’ אל בית הנשיא: איך קרה שיצחק הרצוג שועט לניצחון ברור

הקמפיין שלו מתנהל בדממה מוחלטת כבר שלוש כנסות: בעוד כולם עוסקים בשאלה מי יהיה ראש הממשלה, הוא נפגש עם כל הח"כים • הוא הבקיע משמעותית אצל החרדים ובימין • בעצם, הוא בונה עכשיו בהצלחה את הקואליציה שנכשל להקים ב־2015 • עמית סגל על הנשיא הבא
חרדים 10
י' סיון התשפ"א / 21.05.2021 13:15

ביום רביעי בחצות נסגרה רשימת המתמודדים על תפקיד נשיא המדינה, ועל קו הזינוק התייצבו שניים בלבד: מרים פרץ ויצחק בוז’י הרצוג.

מה הסיכוי שלכם לזכות בדופלקס? ולמה החלום שלכם קרוב מתמיד?

מתוקים, מלוחים, לפיקניק או להכנה עם ילדים? מגוון מיוחד של מתכונים

תחת הכותרת “הטיול לנשיאות”, כותב הפרשן הפוליטי הבכיר עמית סגל בטורו השבועי ב’ידיעות אחרונות’ – על הסיכויים של שני המתמודדים. או יותר נכון:  על הניצחון הבטוח של הרצוג.

“אך בטעות מכונה האירוע הפוליטי שיתרחש בעוד 12 יום ‘המרוץ לנשיאות'”, כותב סגל. “תיאור הולם יותר יהיה ‘ההליכה הנינוחה של יצחק הרצוג לנשיאות'”.

והוא מסביר:

לפני שבע שנים התייצבו על קו הזינוק שני שרים בכירים בעבר ובהווה, שני יושבי ראש כנסת לשעבר, חתן פרס נובל ושופטת עליון. ראש הממשלה ניסה לבטל את בית הנשיא, המועמד המוביל סילבן שלום נשר על רקע טענות להתנהגות לא הולמת, ובנימין בן־אליעזר שירש אותו פרש ברגע האחרון בגלל כספת סודית עמוסת דולרים שהתגלתה בבנק שלו והובילה לכתב אישום חמור.

והפעם? לראשונה זה קרוב לחמישים שנה איש מחברי הכנסת איננו מתמודד על התפקיד. אף סיעה לא הכריזה עד עתה על מועמד רשמי מטעמה. יושב ראש הסוכנות
שועט לניצחון ברור כשמולו מועמדת נטולת גב פוליטי רשמי, מרים פרץ.

הסיבה שמועמדים כדוד לוי, דליה איציק ואפילו בנימין נתניהו לא התמודדו היא ההבנה של כולם, שיהיה כמעט בלתי אפשרי לנצח את הרצוג. הקמפיין שלו מתנהל בדממה מוחלטת כבר לאורך שלוש כנסות: בעוד כולם עוסקים בשאלה מי יהיה ראש הממשלה, הוא נפגש עם כל חברי הכנסת, לרבות אלה שנפלטו בין סבב וסבב. הוא הבקיע משמעותית אצל החרדים ובימין.

בעצם, הוא בונה עכשיו בהצלחה את הקואליציה שנכשל להקים במרוץ שלו לראשות הממשלה ב־2015: חרדים וערבים, ימין ושמאל.

החידה העיקרית היא דווקא סביב יחסיו עם זה שניצח אותו אז: בנימין נתניהו.

מה פשר ההודעה החריגה של הליכוד על חופש הצבעה? האם הגיוני שראש הממשלה, שהוא גם הנאשם המפורסם במדינה, נוקט פסיביות כה מפתיעה ביחס לאיש היחיד בישראל שמוסמך להנפיק חנינות ולהעניק מנדטים להרכבת ממשלה? ומצד שני, האם מי שמצא מסילות לליבם של אחרוני הח”כים ביהדות התורה ובמרצ לא השקיע מאמצים ביושב ראש המפלגה שמהווה רבע מהכנסת?

סביר יותר להניח שהשניים יודעים להסתדר זה עם זה, גם במרוץ לנשיאות וגם בנשיאות עצמה אם תבוא. ב־2016 הם נסעו יחדיו לוועידות פסגה חשאיות ברח־
בי העולם הערבי, אחר כך ניהלו מגעים אינטנסיביים לאחדות שהייתה מתממשת לו הדבר היה תלוי רק בהם.

חלפו מזמן הימים שבהם עלבו זה בזה בפומבי: מאז הם מיודדים בחשאי. נתניהו יכול היה – אולי – לנסות ולהביס שוב את הרצוג. הוא אפילו לא ניסה, ובמצבו, בוודאי יש לו סיבות טובות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות