דיון באסון מירון I ‘ראיתי את אבא שתי דקות, כאילו זה אוטו יד שנייה’

ועדת הכספים דנה באסון מירון: ''כולם ידעו שיהיה אסון, רק לא ידעו מתי" • יצחק פינדרוס: "למדינת ישראל אין משטרה, אין מכון באבו כביר, ואין שר כי הוא לא אשם, הוא רק אחראי, אני קורא כבר עכשיו לוועדה לקרוא לשר הבט''פ לשים את המפתחות וללכת הביתה"
אריה ריבקינד
ז' סיון התשפ"א / 18.05.2021 12:40

ועדת הכספים, בראשות ח”כ משה גפני, קיימה הבוקר (שלישי) דיון על ‘אסון מירון’, כדי לדון בהצעות לפתרון.

מה הסיכוי שלכם לזכות בדופלקס? ולמה החלום שלכם קרוב מתמיד?

מה מברכים על שוקולד לבן עם שברי עוגיות? ומה על חטיף טעמי?

יו”ר ועדת הכספים סיפר בפתח הדיון: “קצת התלבטתי בתקופה הזו של לחימה בעזה ועם כל מה שנלווה לעניין הזה, אבל חשבתי שמן הראוי שנמשיך את כל מה שניתן במסגרת ההנחיות של פיקוד העורף, להמשיך את החיים ולא לדחות אותם. נקיים את הדיונים היום ומחר, בהתאם לתוכנית. אנחנו שולחים ניחומים להרוגים ואיחולי רפואה שלמה לפצועים. אנחנו מתפללים לקב”ה שתיפסק שפיכות הדמים הזו ויחזור לכאן שקט ושלווה”.

לגוף הדיון ציין ח”כ גפני: “הנושא של מירון, הוא נושא שהיה כאן בכנסת הרבה מאוד פעמים, הדיונים בעניין הזה התקיימו פעמים רבות, אני בשעתו גם הצעתי ומליאת הכנסת גם אישרה ועדת חקירה פרלמנטרית שלא יצא ממנה דבר כי הלכו לבחירות, זה היה בתקופת אולמרט, כולם ידעו שיהיה אסון, רק לא ידעו מתי”.

לדברי גפני, ”המקבילה של זה הוא הכותל המערבי שם עשו רחבה ענקית, ומקום שמכבד את הבאים בשעריו, והכל לפי אישורים והנחיות, מה שלא קורה במירון. אף פעם המדינה לא התערבה, לכל היותר נתנו קצת כסף, הדרך לא דרך, הכבישים לא כבישים, הגישה לא גישה.זה המקום השני המתוייר ביותר, באים אליו אנשים מכל העולם. והמדינה כאילו עומדת מהצד. אי אפשר להמשיך עם זה כמות שהוא, אם רוצים לסגור את המקום, שיקבלו החלטה מול כל העולם היהודי, אם מחליטים שמשאירים פתוח – אז צריך להשקיע שם כסף ולהסדיר את כל המקום”.

ח”כ ינון אזולאי: “יש בקרוב עוד חתונות גדולות במגזר החרדי, על הרשויות לעשות את הכל, והמארגנים שלא יוותרו על הבטיחות, וגם הרשויות, לא לוותר על שום דבר בבטיחות.

”לאותן חסידויות אני קורא לעשות הכל בשיתוף פעולה. בנוסף צריך לעשות פעם אחת סדר עם ועדת החמישה, היא עושה מה שהיא רוצה, בלי לתת לאף אחד להיכנס. זה בסדר שתקום ועדת חקירה ממלכתית, אבל במקביל שיגיע מבקר המדינה למסקנות”.

ח”כ חוה עטיה מהליכוד סיפרה: “הייתי בקשר עם המשפחות, ושמעתי מהם שההתנהלות וההמתנה היו ארוכים במכון לרפואה משפחתית, וצריך לבדוק את זה, ולקיים דיון על כך”.

יו”ר הוועדה גפני: “המכון היום איננו מתאים מבחינת גודלו כאשר יש אירוע רב נפגעים, והמשפחות עומדות כאובות. זה לא משהו שאפשר לומר ‘יהיה בסדר’, אסור לנו כמי שמפקחים על עבודת הממשלה, להשאיר את המצב כמות שהוא”.

ח”כ יצחק פינדרוס: “אנחנו במציאות מטורפת, הכנסת אמורה לפקח על הממשלה, ואיפה שאתה נוגע, הדברים לא עובדים. לעניין מירון אף אחד לא לוקח אחריות, הממשלה לא לוקחת אחריות כממשלה. הגשתי שאילתא לשר לביטחון פנים על ההתנהלות באבו כביר והמעבר לשם – עונה לך השר שמכיוון שזה בחקירה הוא לא יכול לענות. אז אם נקים ועדת חקירה, 20 שנה לא נוכל לקבל תשובות. אז אם זה המצב, שיתפטר ויחזור בסוף הוועדת חקירה, כי הוא לא יכול לעשות שום דבר, והוא לא אשם כמובן.

”המשטרה לא אחראית, שר הבטחון פנים לא אחראי ולא יכול לענות כי הנושא בבדיקה, משרד הבריאות לא אחראי, אז או שהכנסת תחליף את הממשלה, התנהלות משטרתית כמו שהיא מתנהלת בלוד ובירושלים לא צריכה להתנהל. למדינת ישראל אין משטרה, אין מכון באבו כביר, ואין שר כי הוא לא אשם, הוא רק אחראי, אני קורא כבר עכשיו לוועדה לקרוא לשר לשים את המפתחות וללכת הביתה”.

ישי צרפתי, בנו של משה צרפתי ז”ל, אב ל-4 שניספה באסון במירון בגיל 65 – אמר בדיון: “זהו אסון לאומי ואסון פרטי ומוות הכי מיותר שיש. זה אסון שאסור לנו כמדינה בשום אופן שדבר כזה יקרה לאף משפחה.

“האסון השני זה כל מה שקרה מהמוות ועד לקבורה. הגופות ב-12 וחצי הגיעו לאבו כביר, אלוקים יודע למה, שעתיים בשין-גימל, אלוקים יודע למה. 3 מערכות היו שם שלא מדברות אחת עם השנייה – עו”סים, משטרה ואבו כביר. ראיתי את אבא שלי שתי דקות לפני כניסת השבת, כאילו זה אוטו יד שנייה. או שתעשו טיפול שורש למכון או שתפרקו אותו. אף משפחה לא יכולה להתמודד עם המכון. האנשים אנשים טובים אבל המערכות לא מתפקדות.

“האסון השלישי הוא מה שקורה עכשיו, כל הטיפול במשפחות. איבדתי את אבא שלי לפני כשבועיים, אף גוף מדינה לא פנה אלינו עדיין. 43 משפחות, אוספים את עצמנו יום יום ומעניקים אחת לשנייה טיפולים פסיכולוגיים. אמא שלי איבדה עוד מקור הכנסה על כלום. המשפחות צריכות לא רק עזרה כלכלית אלא גם עזרה נפשית.

“גם על הוועדה הזו שמעתי בדרך אגב, נתנו לנו להתייבש פה שעה וחצי בחוץ. המשפחות חייבות להיות כאן חלק מקבלת ההחלטות. אנחנו רוצים לדעת מה הלו”ז”.

בתום הדיון ניגש יו”ר הוועדה, ח”כ גפני, לנציגי המשפחות השכולות ואמר להם: “לא נעזוב אתכם, נדרוש את בירור וחקירת האסון, במקביל נסייע ונעזור לכם בסבך הבירוקרטיה. הדיון היום הוא הראשון במספר, הוועדה בראשותי לא תרפה מהנושא”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות