שני הרוגים וכ-200 פצועים בקריסת טריבונה במרכז חצר קרלין

מאות נפגעים בקריסת טריבונה בבית הכנסת החדש של קרלין-סטולין שהוקם לרגל שבועות במרכז החצר שבגבעת זאב • מאיר גלויברמן בן ה-13 והאברך מרדכי בנימין רובינשטיין ז"ל בן 23 מביתר נהרגו • כ-200 פצועים, מהם 12 קשה • "שכבו לכודים מתחת להריסות ולשברי המתכת" I צפו
חיים טוויל ויוסף גרינבוים
ז' סיון התשפ"א / 17.05.2021 21:19

אסון בבית המדרש החדש: הנער מאיר גלויברמן ז”ל בן ה-13 והאברך הרה”ח רבי מרדכי בנימין רובינשטיין ז”ל בן 23 מביתר עלית נהרגו, ו-184 חסידים נפצעו, דקות לפני כניסת החג (ראשון), לאחר שטריבונה שהוצבה בבית הכנסת החדש של קרלין-סטולין  ביישוב גבעת זאב שמצפון לירושלים קרסה במהלך תפילת מנחה בערב חג השבועות.

מה הסיכוי שלכם לזכות בדופלקס? ולמה החלום שלכם קרוב מתמיד?

מה מברכים על שוקולד לבן עם שברי עוגיות? ומה על חטיף טעמי?

הטריבונה שקרסה בבית הכנסת הוקמה לצורך חג בשבועות. בעת קריסת הטריבונה שהו במקום מאות חסידים.

חקירת האירוע הוטלה על יחידת ההונאה של מחוז תל אביב שהחלה באיסוף החומרים.

צוותים גדולים של כוחות הצלה  הגיעו למקום בתוך דקות ספורות ולאחר ניסיונות החייאה נאלצו לקבוע את מותם של שניים – גבר כבן 40 ונער בן 13, שרק לפני קצת יותר מחודש חגג בר מצווה.

כוחות ההצלה העניקו טיפול רפואי ופינו לבתי החולים כ-200 פצועים, מתוכם 5 במצב קשה ו-10 במצב בינוני.

מאות החובשים והפראמדיקים של מד”א שהוזעקו למקום הגיעו מיד ובכוחות מתוגברים עם 26 ניידות טיפול נמרץ, 47 אמבולנסים, 27 אופנועים, ג’יפבולנס ו-2 רכבי תאר”ן – תחנות אירוע רב נפגעים.

שני האוטובוסים לטיפול נמרץ של מד”א, שני מסוקי מד”א ושלושה מסוקי חיל האוויר הוזנקו לאירוע.

הפצועים מהאסון פונו לבתי החולים הבאים:

לבי”ח שערי צדק פונו 105 פצועים, מהם 2 קשה, 6 בינוני ו-97 קל.
לבי”ח הדסה הר הצופים פונו 22 פצועים, מהם 1 בינוני ו-21 קל.
לבי”ח הדסה עין כרם פונו 51 פצועים, מהם 3 קשה, 3 בינוני ו-45 קל
לבי”ח שיבא בתל השומר פונו 4 פצועים קל
לבי”ח שמיר-אסף הרופא פונו 2 פצועים קל

אבי שיף, פראמדיק מד”א שהגיע מהראשונים לזירה, סיפר: “כשהגעתי למקום, ראיתי עשרות פצועים בדרגות פציעה שונות, אשר שכבו אחד על השני בחלקה האחורי של הטריבונה שקרסה, כשהם לכודים מתחת להריסות ולשברי המתכת. תוך כדי הבדיקות הראשוניות והמיון הרפואי, חילצנו את הפצועים אל האמבולנסים הרבים והניידות טיפול נמרץ של מד”א שהוזנקו לאירוע. מאות החובשים והפרמדיקים העניקו לפצועים טיפול רפואי ופינו אותם להמשך טיפול בבתי החולים”.

משה טובולסקי, פראמדיק מד”א, סיפר על האסון: “כשהגענו למקום הייתה המולה גדולה, אנשים צעקו וסיפרו שקרסה טריבונה עם עשרות אנשים בבית הכנסת. מספר פצועים קל היו בסמוך לכניסה ואזרחים הובילו אותי לפצוע קשה, שהיה מחוסר הכרה וסבל מחבלת ראש. תוך כדי שצוותים גדולים נוספים של מד”א סרקו את הזירה והעניקו טיפול רפואי לפצועים נוספים, הכנסתי את הפצוע לניידת טיפול נמרץ, הענקתי לו טיפול רפואי מציל חיים שכלל הרדמה והנשמה – והוא פונה במצב קשה לבי”ח שערי צדק”.

אייזיק כץ, חובש איחוד הצלה, סיפר בצאת החג: “כשהגעתי לזירה יחד עם עשרות חובשים נוספים נתקלנו במספר רב של נפגעים שחלקם איבדו את הכרתם. חובשים מהחסידות ששהו במקום בזמן הקריסה החלו בפינוי הנפגעים באמבולנס של איחוד הצלה שהיה מחוץ לבית הכנסת כאמבולנס כונן שבת וחג”.

יוסי אייזנשטיין, חובש איחוד הצלה שהיה בכניסה לבית הכנסת בזמן התרחשות האסון “הייתי בסמוך לאמבולנס איחוד הצלה שהיה ברשותי לרגל החג ונשמעו לפתע זעקות רבות לעזרה. נכנסתי מיידית למקום עם חובשים נוספים והתחלנו בסיוע ופינוי הנפגעים. תוך כדי שביקשתי ממוקד איחוד הצלה להזניק למקום אמבולנסים נוספים של איחוד הצלה שפינו מהזירה למעלה מ-60 נפגעים במצבים שונים”.

חיים וינגרטן, ראש אג״מ זק״א, תושב גבעת זאב, שהגיע מהראשונים לזירה: ״אני גר ברחוב המקביל לבית הכנסת, קיבלתי את הדיווח על אירוע אר”ן, הגעתי תוך דקה למקום וראיתי בתוך בית הכנסת עשרות אנשים, רובם צעירים, שוכבים מתחת לטריבונות שקרסו מגובה, מתחננים לעזרה כאשר הם שוכבים אחד על השני עם פציעות קשות.

“התחלנו לבצע במקום פעולות החייאה על שני פצועים בחור בן 13 ואברך בשנות ה-20 לחייו, לצערי פראמדיק מד״א נאלץ לאשר את מותם של השניים במקום”.

אליעזר סמט, מתנדב זק״א שטיפל בזירה: ״עם קבלת הדיווח על אירוע רב נפגעים יצאתי במהירות למקום, רצתי רגלית עם ציוד ואלונקות עד לזירת האירוע, טיפלתי ביותר מ30 פצועים שחילצנו מתוך בית הכנסת יחד עם פראמדיקים של מד״א וחיילי פיקוד העורף, המראות הקשים הזכירו לי את הזירה האיומה בטיפול בנפגעים ובהרוגים באסון מירון לפני מספר שבועות. מצער מאוד שעוד אירוע של שמחה הסתיים בטרגדיה עם 2 הרוגים שבאו לשמוח וחזרו לבני משפחותיהם בשקיות זק״א”.

במרכז הרפואי שערי צדק מאושפזים הערב – שני – 33 פצועים מאירוע הקריסה אתמול בגבעת זאב. 6 מהפצועים במצב קשה והיתר במצב קל ובינוני.

בשערי צדק טופלו 115 פצועים מהאירוע על ידי למעלה מ-200 אנשי צוות מכלל מחלקות בית החולים. במהלך הלילה בוצעו 8 ניתוחים דחופים ומצילי חיים.

המרכז הרפואי הדסה: מתוך 120 פצועים שפונו לבתי החולים של הדסה מהאירוע בגבעת זאב, שוחררו עם צאת החג חולים אשר מצבם השתפר.

בהדסה עין כרם עדיין מטופלים 42 פצועים, בהם גם 6 במצב קשה, ובהדסה הר הצופים נותרו 9 פצועים במצב קל ובינוני.

במהלך 24 השעות האחרונות נותחו במרתון ניתוחים אורתופדיים רבים מן הפצועים בהדסה עין כרם ובהדסה הר הצופים, בהם גם 5 ילדים.

נער בן 16 עבר ניתוח נוירוכירורגי מציל חיים וכעת מונשם ומורדם ביחידה לטיפול נמרץ.

תגובת המועצה המקומית גבעת זאב לאסון בחסידות קרלין:

מרגע היוודע דבר האסון הנורא בחסידות קרלין, בהנחיית ראש המועצה יוסי אברהמי ובליווי אישי שלו את המקרה, עסוקה המועצה בהגשת תמיכה וסיוע למשפחות הנפגעים וההרוגים.
השרות הפסיכולוגי ומחלקת הרווחה בגיבוי תושבים מתנדבים, עומדים בקשר צמוד עם המשפחות והקהילה כולה ומלווים אותן מאז שעות הלילה.
מחלקת הביטחון סייעה במהלך החג באיתור נער נעדר שלאחר שעות ארוכות אותר בבית החולים שערי צדק.

הטענות והשאלות בנוגע לאסון רבות וחשובות, אך לא נוכל להשיב עליהן כרגע הואיל והנושא נמצא בבדיקה וחקירה.

קהילת גבעת זאב חמה ומלוכדת והאסון הכבד הכה את כולם בעצב ותדהמה. לצד המועצה, תושבי היישוב תומכים ומסייעים למשפחות הכואבות ולקהילה כולה.
בשם כל התושבים אנו שולחים את תנחומינו למשפחות ההרוגים ומאחלים החלמה מהירה לפצועים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות