תלונה תקדימית: להעמיד לדין בישראל על עבירה אנטישמית בחו”ל

עו"ד ויליאם ז'יל גולנדל, אחד מעורכי הדין הבכירים בצרפת, ועו"ד מרדכי ציבין מת"א, מתכוונים להגיש בישראל תלונה נגד הרוצח של שרה חלימי הי"ד - על מנת שיועמד לדין בישראל • ציבין: "להגשת תלונה בישראל יש ערך סימבולי, איתות ואזהרה לכל פושע אנטישמי בחו"ל"
נתן פרל
ז' סיון התשפ"א / 18.05.2021 12:21

שרה חלימי הי”ד, חרדית בת 65, גננת ואזרחית צרפת, נרצחה בשנת 2017 בפריז באכזריות.

מה הסיכוי שלכם לזכות בדופלקס? ולמה החלום שלכם קרוב מתמיד?

מה מברכים על שוקולד לבן עם שברי עוגיות? ומה על חטיף טעמי?

הרוצח, קובילי טראורה, אזרח צרפתי מוסלמי, מהגר ממאלי, שהיה שכן של הנרצחת, הכה אותה והשליך אותה מחלון דירתה, בקומה השלישית בפריז, תוך שהוא צועק: “אללה אכבר”.

לאחרונה קיבל בית המשפט לערעורים בפריז את טענות עורכי דינו, וביטל את המשפט, ניקה אותו מאשמה, קבע כי אינו כשיר לעמוד לדין – והורה על אשפזו במוסד פסיכיאטרי, בהסתמך על חוות דעת של פסיכיאטרים מומחים, אשר קבעו כי הוא אינו אחראי למעשיו, הואיל ועישן קנאביס טרם שרצח.

פסק הדין עורר סערה בקהילה היהודית בצרפת, ובעקבותיו נערכו הפגנות בצרפת, ניו יורק, לונדון ותל אביב. המפגינים דרשו כי הרוצח יעמוד לדין.

עו”ד ויליאם ז’יל גולנדל מפריז, אחד מעורכי הדין הבכירים בצרפת ועו”ד מרדכי ציבין מת”א, המשתף עימו פעולה מזה מספר שנים בעניינים מקצועיים, מתכוונים להגיש בישראל תלונה נגד הרוצח, על מנת שיועמד לדין בישראל – בטענה כי הרצח בוצע על רקע אנטישמי, דבר שבית המשפט הצרפתי קיבל.

התלונה הזו, היא תקדימית, ראשונה מסוגה בישראל.

עורכי הדין מסתמכים על תיקון שנעשה בחוק העונשין משנת 1994, הקובע כי, פגיעה “בחיי יהודי, גופו, בריאותו, חירותו או רכושו, באשר הוא יהודי או רכוש מוסד יהודי, באשר הוא כזה”, היא בסיס להגשת תלונה בישראל ועמה דרישה לשפוט את הפוגע בישראל ובהתאם לכך לבקש את הסגרתו לישראל.

עד לתיקון שנעשה בחוק העונשין בשנת 1994, היה אפשר לשפוט בישראל אנשים שפגעו בחו”ל באזרחים או תושבים ישראלים, ברשויות, ועובדי ציבור ישראלים (המינוח המשפטי “תחולה מגוננת”). התיקון לחוק מאפשר לשפוט בישראל כל פשע אנטישמי נגד יהודים.

עו”ד ציבין מציין כי מאז משפט אייכמן לא נשפט בישראל רוצח מחו”ל עם מניע גזעני אנטישמי.

לדברי עו”ד גולדנדל, אין אנטישמיות במערכת המשפט הצרפתית, ואולם הפסיקה נובעת מרקע אידאולוגי. לדעתו, אם הרוצח היה עומד לדין – השופטים יודעים כי המוסלמים היו מבעירים את צרפת ואף מקומות אחרים באירופה, ומנגד התגובה היהודית הינה טור בעיתון ולכל היותר הפגנות…

האם יש סיכוי כי הרוצח יישפט בישראל?

לדעת ציבין, צרפת כנראה לא תסגיר אותו לישראל, מאחר ואינה מסגירה אזרחים שלה, כך שאי אפשר יהיה לשפוט אתו בישראל. “להגשת תלונה בישראל יש ערך סימבולי, איתות ואזהרה כי כל פושע אנטישמי בחו”ל – ואשר מסיבה כלשהי לא יישפט באותה המדינה, עלול להישפט בישראל”, הוא אומר לחרדים 10.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות