האם כבר אכלת היום? ולמה לאנשים משכילים יש שפה שטוחה ורדודה?

כשם שאנחנו זקוקים למזון פיזי בכל יום ויום, כך אנחנו צריכים בכל יום את מנת המזון של התורה • חג השבועות קורא לכולנו לחזק את הזיקה ללימוד התורה
הרב מנחם ברוד
ג' סיון התשפ"א / 14.05.2021 12:01

אכילת גבינות ומוצרי חלב היא אחד ממנהגיו של חג השבועות, אבל זו אינה מהותו האמיתית של החג. עניינו המרכזי של חג השבועות הוא התורה. ביום הזה קיבלנו את התורה, במעמד שלא היה לו אח ורע בכל ההיסטוריה, כאשר הבורא בכבודו ובעצמו נתגלה לעיני עם שלם והשמיע לו את דיברותיו.

מה הסיכוי שלכם לזכות בדופלקס? ולמה החלום שלכם קרוב מתמיד?

מה מברכים על שוקולד לבן עם שברי עוגיות? ומה על חטיף טעמי?

 העם היהודי זכה להיקרא ‘עם הספר’, בזכות הקשר הבלתי-אמצעי של יהודים לתורה.

בכל הדורות טבעי היה להיכנס בערב לבית המדרש ולמצוא את בעלי המלאכה, הסוחרים ומכובדי העיר, יושבים ולומדים. זה גמרא, זה משנה, זה חומש, זה שולחן ערוך, וזה קורא פרקי תהילים.

הזיקה הטבעית הזאת לספר גרמה שגם האיש הפשוט מן הרחוב היה מלא וגדוש פסוקים, מאמרי חז”ל, מדרשים. שיחת החולין שלו הייתה רוויה מטבעות לשון מן המקורות. הדור הצעיר גדל באווירה שבה אוהבים ספרים ורוצים ללמוד. כך נבדל העם היהודי מהעמים שבתוכם חי, ורמתו הרוחנית הייתה גבוהה מהם בכמה וכמה דרגות.

מנת מזון

מצער אפוא לראות שבדורות האחרונים אבדה לחלקים רבים בעם הגישה הטבעית אל הספר. הקשיבו אפילו לנבחרי העם, למשכילים, לעיתונאים, ותשמעו שפה שטוחה, רדודה, נטולת פתגמים ורקע מן המקורות. אווירה זו משפיעה בעקיפין גם על יודעי ספר, וגורמת להם להינזר מהשמעת פסוק או מאמר חז”ל, מחשש שהשומעים לא יבינו את משמעותם.

על דברי התורה נאמר “כי הם חיינו”, ועל כולנו מוטלת החובה להחזיר את הקשר הבלתי-אמצעי אל התורה לכל שכבות העם. לשם כך נדרש קודם כול כי כל המאמינים בחשיבותה של התורה יקפידו על ‘מנת מזון’ יום-יומית של תורה. כשם שאנחנו זקוקים למזון פיזי בכל יום ויום, כך אנחנו צריכים בכל יום את מנת המזון של התורה.

עלינו לפעול גם להחדרת לימוד התורה בכל רובדי העם. כל יהודי ראוי לו לדעת את פרשת השבוע ולהכיר מושגי יסוד בתורת ישראל. והאמת היא, שהעם צמא לתורה. רבים פשוט מחכים שיציעו להם מסגרת מתאימה ונוחה ללמוד, על-פי רמתם והיקף ידיעותיהם.

כיום אי-אפשר להסתפק באמצעים רגילים. הבערות זועקת מכל פינה, עד שיש צורך ב’עזרה ראשונה’. כל מי שמסוגל לפתוח ספר ולהבין, חייב ללמד אחרים. כל מי שיכול לאסוף כמה שכנים ומכרים וליצור חוג ללימוד בסיסי של יהדות – יכול להציל נפשות ממש.

שינוי לטובה

בשנים האחרונות חל באמת שינוי לטובה. שיעורי תורה נעשו חלק מרכזי בנוף הארץ. כיום אין עיר בארץ שאין בה מאות שיעורי תורה בכל שבוע, בכל מקצועות היהדות, לנשים ולגברים, למתחילים ולמתקדמים. אלא שלא הכול יודעים על ההיצע הרחב העומד לרשותם.

חג השבועות קורא לכל אחד ואחת מאיתנו לחזק את הזיקה ללימוד התורה, ולפתוח את אוצרותיה להמוני בית ישראל. זו תהיה ההכנה הטובה ביותר לקראת הגאולה הקרובה, שבה יתקיים הייעוד “ומלאה הארץ דעה את ה’ כמים לים מכסים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות