פרעות I מצב חירום מיוחד הוכרז בלוד: “יד קשה נגד מפירי הסדר”

הוחלט על גיוס 16 פלוגות מג"ב במילואים, פינוי פלוגות מג"ב איו"ש לטובת לוד ותגבור כוחות המשטרה באופן מיידי • ראש הממשלה הנחה לפעול ביד קשה עם מפירי החוק והסדר • סיעת חד"ש תקפה את ההחלטה להכניס כוחות מג"ב לעיר
חיים טוויל
א' סיון התשפ"א / 12.05.2021 01:09

לראשונה מאז ביטול הממשל הצבאי לפני 55 שנה: ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הלילה (רביעי) דיון עם שרי הביטחון וביטחון הפנים, המפכ”ל, ראש המל”ל, היועץ המשפטי ובכירים נוספים על רקע האירועים בלוד.

מה הסיכוי שלכם לזכות בדופלקס? ולמה החלום שלכם קרוב מתמיד?

חינם: כמה כסף אתם מפסידים כי אתם לא יודעים מה הזכויות שלכם?

מה מברכים על שוקולד לבן עם שברי עוגיות? ומה על חטיף טעמי?

בדיון סיכם ראש הממשלה נתניהו על הכרזת מצב חירום מיוחד בלוד והשר לביטחון פנים אוחנה הודיע שהוא יפעיל את סמכותו בעניין לאלתר.

בנוסף סוכם שפלוגות מג״ב מיהודה ושומרון יגיעו לערים המעורבות עוד הלילה.

ראש הממשלה הנחה לפעול “ביד קשה עם מפירי החוק והסדר ולעבות את הכוחות בשטח במטרה להשיב לעיר את השקט והסדר בהקדם האפשרי”.

נתניהו כתב בחשבון הטוויטר שלו: “הכרזנו מייד על מצב חירום מיוחד בלוד. פלוגות מג״ב מיהודה ושומרון יגיעו לערים המעורבות עוד הלילה. הנחיתי לפעול ביד קשה עם מפירי החוק והסדר ולעבות את הכוחות בשטח במטרה להשיב ללוד ולכל חלקי הארץ את השקט והסדר בהקדם האפשרי”.

השר אוחנה כתב בחשבון הטוויטר שלו: “‏״אנו מכריזים הלילה על מצב חירום אזרחי מיוחד בלוד. נעשה כל שנדרש כדי להשיב את החוק והסדר בלוד ובכלל הארץ. לאחר התייעצויות ביטחוניות הוחלט על גיוס 16 פלוגות מג”ב במילואים, פינוי פלוגות מג”ב איו”ש לטובת לוד ותגבור כוחות המשטרה באופן מיידי”.

שר הביטחון והמשפטים בני גנץ: “שוחחתי עם ראש עיריית לוד יאיר רביבו ועידכנתי אותו על ההחלטה לתגבר את לוד בכוחות מג”ב באופן מיידי.

“במצב שאליו הגענו חייבים לפעול בתקיפות מול הפושעים, לצנן את הרוחות ולשמור על הסדר הציבורי. יש לנו כמנהיגי ציבור אחריות להרגעת המצב – וכך נפעל.
נעניק למשטרה את כל האמצעים הנדרשים, לרבות הטלת עוצר בהתאם לצורך והערכת המצב בשטח בהתייעצות עם היועמ״ש”.

מפכ”ל המשטרה, ניצב קובי שבתאי, ביקר בלוד לאחר ההכרזה על מצב חירום ואמר: “עדים למצב שלא ראינו כמותו בערים המעורבות. היו לא מעט אירועים שניסינו להגיב עליהם, אבל לצערי לא הצלחנו להגיע לכל מקום”.

עו״ד יאיר רביבו, ראש העיר לוד: “הישג לאומי למען ביטחונם של תושבי לוד! בשעות האחרונות קראתי לראש הממשלה ולשר הביטחון להכריז באופן מיידי על הטלת עוצר בעיר לוד ותגבור מיידי של העיר בכוחות משטרה וצבא.

“ראש הממשלה נעתר לדרישתי וקיים דיון עם שרי הביטחון והבט״פ, המפכ״ל, ראש המל״ל, היועמ״ש ובכירים נוספים. בעקבות כך הוחלט על מצב חירום מיוחד בלוד ועל גיוס 16 פלוגות מג”ב במילואים, פינוי פלוגות מג”ב איו”ש לטובת העיר לוד ותגבור כוחות המשטרה באופן מיידי.

“המפכ״ל אף הכריז בדקות האחרונות על מיקום לשכתו בעיר לוד עד להודעה חדשה. נקטנו במהלך ייחודי זה לראשונה מזה עשרות שנים במטרה אחת בלבד- להציל חיי אדם. התקופה המאתגרת הזו רק מדרבנת אותנו להמשיך ולהעצים את תנופת הפיתוח של העיר”.

ההכרזה על מצב החירום באה לאחר שאמש הסתובבו ברחובות העיר לוד כנופיות פורעים ערבים, פגעו ברכוש של יהודים, רגמו כלי רכב ועשרות כלי רכב של יהודים הוצתו. בנוסף, הוצתו שלושה בתי כנסת.

אל בית החולים שמיר אסף הרופא פונו מהמהומות בלוד 12 פצועים, שניים מהם במצב קשה. השאר במצב קל.

סיעת חד״ש פרסמה הלילה הודעה בה הביעו התנגדות להכנסת כוחות מג”ב לעיר.

“אנו מודאגים מהידרדרות המצב והגלישה לאלימות. אנו מתנגדים לכל פגיעה באזרחים חפים מפשע וקוראים להשאירם מחוץ למעגל האלימות והאיבה. הזהרנו חזור והזהר שנתניהו יבעיר את האזור כדי לשמור על שלטונו, והנה כך קרה.

“אנו תומכים ומעודדים הפגנות, ומאמינים בזכות הבסיסית למחאה. אנו תומכים בהפגנות משותפות ליהודים ולערבים, נגד הכיבוש והמתקפה על עזה, אך פוסלים נחרצות את ניסיונות הלינץ’, שריפת הרכוש ובתי התפילה, וכל פגיעה באזרחים, יהודים וערבים.

“אנו קוראים להרגעת הרוחות והאלימות באופן מיידי. אנו דוחים את הכנסת כוחות מג”ב, שנטיותיו האנטי ערביות ידועות, ללוד. דבר זה עלול רק להוביל להסלמה”.

ח״כ מנסור עבאס, יו”ר רע”מ, אמר בהודעה שפרסם:

“אני קורא להרגעת הרוחות. עלינו למנוע הסלמה נוספת שעלולה לגבות חיי אדם בשני הצדדים, ולאפשר חזרה לשגרת חיים נורמלית, במיוחד בימי רמדאן, ולאור ימי חג אלפטר וחג השבועות הקרובים.

“אני קורא לשמור על מרקם היחסים הסובלני והעדין בין אזרחי המדינה היהודים והערבים, ודוחה כל תופעת האלימות.

“אני קורא לכל המפגינים לממש את זכותם החוקית והלגטימית להפגין ולהביע את עמדתם באופן חוקי ואחראי, בלי לפגוע בחיי אדם אשר יהיו, או ברכוש הציבורי והפרטי”.

צילום: דוברות המשטרה
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות