עורכת דין רחל שחר: ייפוי כוח מתמשך

האם ניתן לקבוע על ידי עורך ייפוי הכוח המתמשך כי הוא יופעל רק לאחר שהממנה ומיופי הכוח יחליטו על כך יחדיו? ואם כן, מהי הפרוצדורה להפעלת ייפוי הכוח?
תוכן שיווקי
כ"ה אייר התשפ"א / 07.05.2021 02:28

מאז נחקק תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות הופקדו למעלה מ-52,000 מסמכי ייפוי כוח מתמשך, עובדה המלמדת על הצלחתו של התיקון והערכתו על ידי הציבור הרחב.

עורך דין ייפוי כוח מתמשך – מהי אחריותו של עורך הייפוי כוח

אם לעורך דין אשר עורך את הייפוי כוח המתמשך עולה ספק כלשהו בדבר כשירותו של אדם המופיע בפניו וזאת עקב מוגבלות כלשהי של אותו אדם, אשר מונעת ממנו להבין את משמעות ייפוי הכוח המתמשך, אזי על עורך הדין להפנות את הלקוח למומחה רפואי אשר יעניק לו חוות דעת המאשרת או שוללת את כשרותו המשפטית לערוך ייפוי כוח מתמשך.

תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות לייפוי הכח המתמשך תצורף הסכמתו של מיופה הכח לשמש מיופה כח, שנחתמה אף היא בפני עורך דין שהסביר לו את משמעות ייפוי הכח ורק לאחר שקרא והבין את אחריותו וסמכויותיו חתם עליו מרצונו.

עורך דין ייפוי כוח מתמשך – האם ניתן לקבוע על ידי עורך ייפוי הכוח המתמשך כי הוא יופעל רק לאחר שהממנה ומיופי הכוח יחליטו על כך יחדיו? ואם כן, מהי הפרוצדורה להפעלת ייפוי הכוח?

הפרוצדורה להפעלת ייפוי הכוח המתמשך נקבעת על ידי הממנה, מי שעורך את הייפוי כוח,  בהתאם להוראות סעיף 32יט(ג) לחוק, והיא צריכה לעמוד בתנאי המהותי שלפיו הייפוי כוח המתמשך ייכנס לתוקפו רק כאשר הממנה חדל להיות מסוגל להבין בדבר, קרי אינו קוגניטיבי יותר.

לעניין קביעת מנגנון הכניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך–מבחינה פורמלית, החוק מגביל קביעת מנגנון כניסה לתוקף רק כאשר הוא מבוסס על החלטת מיופה (או מיופי) הכוח בלבד. המנגנון אשר מומלץ על ידי עורכי דין לייפוי כוח מתמשך הוא מנגנון אשר קובע את כניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקפו בהמלצת מומחה רפואי אשר יעניק חוות דעת רפואית חד משמעית.

עריכת ייפוי כוח מתמשך והפקדתו על ידי עורך דין

על פי תיקון 18 הפקדת ייפוי כוח מתמשך יכולה להיעשות רק על ידי עו”ד עם כרטיס חכם, שעבר הכשרה של האפוטרופוס הכללי. לאחר עריכת ייפוי כוח מתמשך על ידי עורך הדין, הוא יבצע הפקדה מקוונת של המסמך.

התקנות מחייבות את עורך הדין אשר ערך את המסמך לשמור בקלסר גם דוגמת חתימה על גבי טופס נייר מודפס וגם חתימה מקוונת וזאת על מנת שבוא העת ובמידת הצורך ניתן יהיה לאמת את חתימתו של הממנה.

ייפוי כוח מתמשך האפוטרופוס הכללי פרסם סדרת שאלות ותשובות שמומלץ לכל מי ששוקל לערוך ייפוי כוח מתמשך.

בכדי לערוך ייפוי כח מתמשך בישראל, עבור לקוחות המתגוררים בחו”ל לפי סעיף 77(ב) נדרשת חוות דעת משפטית לעניין הדין הזר.

מה בדיוק צריכה חוות דעת כזו לתמוך?

על פי הנחיות האפוטרופוס הכללי, יש להראות כי בדין הזר יש כלי של ייפוי כוח מתמשך, אחרת לא ניתן גם להצביע על דמיון בהקשר של תוקפו היקפו וכניסתו לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך אשר עורכים. בנוסף, על פי הנחיית האפוטרופוס הכללי ובהתאם לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות עיקרון החשוב שצריך להישמר הוא דמיון להסדרים המהותיים של מנגנון ייפוי כוח מתמשך בישראל.

בהמשך לכך, ניתן להגיד שמהותו של ייפוי כוח מתמשך הוא הסדר בו אדם כשיר ממנה אדם בגיר אחר אחד או יותר שיפעל בשמו בעניינים אישיים כלכליים ורכושיים, ואשר יעניק לו ייצוג באותם עניינים בהתאם להוראות שהוא נותן מבעוד מועד בייפוי כוח מתמשך כאשר הוא כבר לא יהיה מסוגל להבין בדבר בקשר לאותם עניינים.

בעניין זה, חושב ודאי לציין כי גם דרך כניסת ייפוי הכוח לתוקף, גם היא קשורה למהות, וצריכה להיעשות כאשר האדם אינו כשיר בעניינים לגביהם ניתן ייפוי הכוח.

בסופו של דבר, הכלל הוא כי כל מקרה נבחן לגופו והעיקרון החשוב ביותר הינו להראות כי המהות שנקבעה בהוראות החוק הישראלי נשמרת.

אחת ההמלצות של עורכת דין רחל רייצ’ל שחר, אשר הינה גם נוטריון ועוסקת בעריכת ייפוי כוח נוטריוני, היא כי בנוסף לעריכת ייפוי כוח מתמשך תערכו גם ייפוי כוח כללי אשר יעניק פיתרון מקיף כולל לבנקים אשר לעיתים מסרבים לכבד את הייפוי כוח המתמשך.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות