בדרך לסגור? מחלקים תיקים: אלו ההסכמות המתגבשות בין בנט ולפיד

חרדים 10
|
כ"ה אייר התשפ"א / 07.05.2021 00:58
הסכם בין בנט ולפיד יכלול את שינוי החוק שמפיל את הממשלה במקרה שלא אושר תקציב מדינה בכנסת • תיקי הבריאות וביטחון הפנים נשמרים לחברי הכנסת מיכאלי והורוביץ • ומי יקבל את תיקי החינוך, הביטחון והמשפטים?

מאמץ אל תוך הלילה לסגור ‘ממשלת חרם’: רק יממה עברה מאז שהנשיא הטיל על יאיר לפיד את משימת הרכבת הממשלה והמו”מ בינו לבין בנט צובר תאוצה.

מה הסיכוי שלכם לזכות בדופלקס? ולמה החלום שלכם קרוב מתמיד?

חינם: כמה כסף אתם מפסידים כי אתם לא יודעים מה הזכויות שלכם?

מה מברכים על שוקולד לבן עם שברי עוגיות? ומה על חטיף טעמי?

סוד ידוע הוא כי כבר במהלך כל החודש האחרון, ישבו צוותי המשא ומתן של ימינה ויש עתיד ודנו בהקמת ממשלה אפשרית – כך שכעת נותר לסגור קצוות.

לפי דיווח בחדשות 12, השניים הצליחו בינתיים להגיע להסכמות מעניינות, ביניהן על ראשות ועדת הכספים ועל שינוי חוק היסוד שמביא להפלת הממשלה במקרה שלא אושר בכנסת תקציב המדינה.

ההסכמה הראשונה היא בנושא ועדת הכספים: כדי לאזן את שר האוצר המיועד אביגדור ליברמן ולרכך את זעם החרדים, בנט ולפיד הסכימו כי בראש הוועדה יעמוד נציג מגוש הימין, או לכל הפחות חבר כנסת עם נטייה ימינה.

הסכמה נוספת בין השניים התקבלה בעקבות לקח ממשלת נתניהו-גנץ – שהתפזרה על רקע אי אישור תקציב המדינה. לכן, ההסכם המסתמן בין בנט ולפיד יקבע שחוזרים אחורה 20 שנה בחוק – גם אם תקציב המדינה לא עובר, הכנסת לא מתפזרת.

כדי לעשות זאת יצטרכו להעביר תיקונים לחוק יסוד הממשלה, ואת זה יעשו רק לאחר שהקואליציה תושבע. הסיבה: השניים לא רוצים למשוך את המשא ומתן יותר מדי זמן, כשברקע נתניהו מפעיל מכבש לחצים על חברי הכנסת מהימין להתנגד.

בין ההסכמות, ישנן גם מחלוקות שעדיין לא נפתרו – בין השאר על תיק החינוך. במרצ מתעקשים שהתיק יהיה בידיים שלהם.

‘ישראל היום’ דיווח הערב (ליל שישי) על חלק משיבוצי התפקידים שעליהם כבר התקבלו הסכמות.

לפי החלוקה המסתמנת, נפתלי בנט יהיה ראש הממשלה הראשון ברוטציה, לפיד ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, ואביגדור ליברמן שר האוצר.

בני גנץ מתעקש על תיק הביטחון וקשה לראות אותו מוותר עליו, אך גם גדעון סער עדיין דורש אותו. לפי ‘ישראל היום’, בשלב הזה של המשא ומתן, כוח המיקוח של גנץ ירד במעט והקרב על התיק עלול להיות מורכב יותר.

אם סער לא יקבל את הביטחון, הוא ידרוש את תיק המשפטים, שאותו דורשת גם איילת שקד. אלא שסער הוא ראש מפלגה ואם ייאלץ לוותר על תיק בכיר (חוץ, ביטחון, אוצר), יקבל כנראה את תיק המשפטים.

מקורביה של איילת שקד אומרים, כי היא מעדיפה את תיק הפנים, אך גם מוזכרת בין חמישה שמות לפחות בקרב על תיק התחבורה.

שני תיקים שעליהם יש הסכמה יחסית, לפי ‘ישראל היום’  הם תיק החינוך, שיועבר ככל הנראה ליפעת שאשא ביטון, ותיק הדתות למתן כהנא מימינה. לפי חדשות 12, במרצ מתעקשים שתיק החינוך יהיה בידיים שלהם.

עוד הסכמות מסתמנות סביב תיק האנרגיה, שילך ככל הנראה לעמר בר-לב ממפלגת העבודה, ותיק התקשורת לקארין אלהרר מיש עתיד.

שני תיקים הנחשבים בינוניים אך חשובים מאוד נשמרים כרגע למפלגות העבודה ומרצ: הבריאות וביטחון הפנים, שבהם יכהנו מרב מיכאלי וניצן הורוביץ.

על תיקים נוספים דוגמת תחבורה, תרבות וספורט וגם חקלאות יש לא מעט מתמודדים, מכל המפלגות השותפות.

בעבר דרש יאיר לפיד ממשלה של 18 שרים, אך הוא כנראה יצטרך להתפשר ולהסכים לממשלה בת 24-23 שרים.

לפי ‘ישראל היום’, חלק מהמשרדים ייסגרו כליל: מדובר במשרד המים, ההשכלה הגבוהה, המשרד לחיזוק וקידום קהילתי, משרד ההתיישבות, וככל הנראה גם משרד הסייבר והדיגיטל.