איש החינוך נאם בסמינר גור: “לירוק על מישהו? הצדיק אמר לך?”

יוסף גרינבוים
|
כ"ג אייר התשפ"א / 05.05.2021 13:10
איש החינוך הרב חיים רייך תקף ב’שיחת חיזוק’ בסמינר גור את האלימות והחרמות נגד קהילת ראש הישיבה מגור • “כשיהודי מחתן ולא מגיעים לחתונה שלו זה פגיעה! זה פשע!” • “תזרקו אותי מכאן, לא אכפת לי. אין שום היתר בעולם לא להגיד שלום ליהודי שהוא חסיד של זה ולא של זה”

חסידות גור במבוכה: איש החינוך הרב חיים רייך, שהגיע ביום שני השבוע למסור ‘שיחת חיזוק’ בסמינר גור בירושלים, על רקע ‘אסון מירון’, ניצל את ההזדמנות כדי למתוח באזני התלמידות ביקורת על האלימות והחרמות נגד קהילתו של ראש הישיבה מגור, הגר”ש אלתר.

חולמים על כסף שנופל מהשמים? מחר בחצות הלילה הכספת נפתחת

חינם: כמה כסף אתם מפסידים כי אתם לא יודעים מה הזכויות שלכם?

תחלואת הקורונה בירידה, אבל עדיין במקום סגור צריכים מסכה. זוכרים?

מעמד החיזוק בסמינר נפתח בדבריו של הרב דניאל ליברמן, משגיח ישיבת ‘נזר ישראל’, שהרחיב באוזני התלמידות על ‘אמונת חכמים ודבקות בצדיק הדור’. אחריו נשאה דברים המנהלת גיטה וסרצוג, שהדגישה את חובתה של כל בת להידבק בצדיק, ועל חובת ההתרחקות ממכשירי הטכנולוגיה.

אלא שבשלב זה התחוללה דרמה: הרב רייך, מרצה ליטאי נודע החל לשאת דברים על בין אדם לחברו וקבע כי גם כשרואים חסידים של הגר”ש אלתר צריך לומר להם שלום.  “לירוק על מישהו? את זה הצדיק אמר לך? אני לא מאמין לזה! אין כזה דבר! גם אם תשלמו לי, אין כזה דבר!”, אמר איש החינוך.

בעקבות הדברים פרצה מהומה. בנות הסמינר אמרו בשיחות לאחר האירוע: “אמרו לבנות לצאת מהאולם”.

הנה תמלול הרצאתו המלאה של הרב חיים רייך:

“זה לא הזמן להפנות אצבע מאשימה, וגם זה לא המקום, ואני לא האיש… אני לא … תקשיבו למה שאני אומר, האצבע לא מאשימה, היא אצבע מקרבת, היא אצבע שבונה.

אבל כשרואים שנופלים אחד על השני, כשרומסים אחד את השני, כשחונקים אחד את השני, כשפוגעים אחד בשני, אתם יכולים לזרוק אותי אחר כך. אני נמצא בסמינר גור, וכל אחת ואחת תיקח את הדברים למקום שלה. אין שום כח בעולם, שום כח בעולם שיכול להגיד לפגוע ביהודי, אין!

לפגוע ביהודי בישראל, לדבר לשון הרע, להגיד עליה, לפגוע בה. כשיהודי מחתן ולא מגיעים לחתונה שלו זה פגיעה! זה פשע! זה חורבן כלל ישראל! זה שיהודי הולך ברחוב ולא עונים לו, זה חורבן של כלל ישראל לגמרי!

ואני קרוב, אני קרוב לנגע, אני קרוב למגפה, יש לי חתן גערער…. תזרקו אותי מכאן, לא אכפת לי שזו תהיה השיחה האחרונה שלי. אין שום היתר בעולם לא להגיד שלום ליהודי שהוא חסיד של זה ולא של זה. גם אם הוא בגד ורוצים למחות ולהמשיך הלאה, אין כזה דבר, אין כזה דבר שיפגעו בכלל ישראל!

שיחתן מישהו בקהילה ולא להגיע לחתונה – הלב שלי נקרע!

אני לא ראוי, אני לא שייך, יכול להיות שתביאו את הרבי שיבוא ויגיד כן… הרבי הוא מלאך אלוקים, תדעו לכם הוא מלאך אלוקים! אני לא מאמין שזה… אני אומר כאן דברים, אני אומר שה’ ישים לי את המילים. אבל גם אם יש מחלוקת, ומותר שיהיה, מותר להגיד דבר אחד: ‘יש לנו הנהגה אחרת, יש לנו צדיק הדור, אנחנו הולכים אחריו!’

לירוק על מישהו? את זה הצדיק אמר לך? אני לא מאמין לזה! אין כזה דבר! גם אם תשלמו לי, אין כזה דבר! אני לא מאמין! קדוש עליון לא יכול להיות… אין כזה דבר!
תצאו מכאן ותגידו שלום לכל לחסידים של ר’ שאול, אתם יכולים לזרוק אותי מכאן!

…. [צעקות]

רבותי אני מסיים: יזכנו ה’ ש… וננהג ב… שתהיו מכבדים זה את זה ותכבדו יהודים ש… אני לא מפנה אצבע מאשימה!

מה קרה? מה קרה? מה אמרתי? לא אמרתי שום דבר. אני מקווה שאת הדברים שאמרתי… אני אמרתי דברים שלא תכננתי להגיד היום, אני לא תכננתי לדבר על זה, אני אמרתי פה דברים… והקב”ה יעזור ש… מהשיחה שדיברתי היום, שנתחזק כולנו באהבת חינם גם כשזה לא… ונהיה מכבדים זה את זה, ולא לרמוס ולא לפגוע, רק אדרבה, נכבד את הזולת ושנזכה לתשועת עולמים במשיח צדקנו במהרה בימינו אמן!”

גורמים בגור אמרו בתגובה: “החינוך לציות ולדבקות הוא ציפור הנפש שלנו. המעשה הזה של להתגנב ולהטיף נגד רבותינו הוא חציית קו אדום ומזעזע”.

את תגובתה הרשמית של גור לא הצלחנו לקבל.