“יש להרחיב את היציאה”: המסמך שהתריע מפני ‘אסון מירון’ נחשף

נחשף המסמך שיככב במרכזה של כל ועדת חקירה שתקום לבדיקת האסון במירון • בין שלל המזהירים והמתריעים, היה גוף אחד שחזה בדיוק מצמרר כמעט מה יקרה, איפה, ובאיזו שעה
חרדים 10
כ"ב אייר התשפ"א / 03.05.2021 23:06

ארבעה ימים לאחר ‘אסון מירון’: הערב (שני) נחשפה על ידי עמרי מניב בחדשות 13 ‘פקודת המבצע של המשטרה’, כפי שנכתבה לקראת ל”ג בעומר השנה – פקודה אשר עשויה לעמוד במרכז ועדת חקירה שתקום – שכן היא חוזה בדיוק מה עלול לקרות במתחם ציון הרשב”י, אם לא יתוקנו הליקויים במקום.

מה הסיכוי שלכם לזכות בדופלקס? ולמה החלום שלכם קרוב מתמיד?

חינם: כמה כסף אתם מפסידים כי אתם לא יודעים מה הזכויות שלכם?

תחלואת הקורונה בירידה, אבל עדיין במקום סגור צריכים מסכה. זוכרים?

במצגת של יותר מ-100 עמודים, תיארו במחוז צפון של המשטרה את הסכנות בהילולת ל”ג בעומר במירון, ואף קבעו צעדים הכרחיים למניעת אסון.

לצד איומים על פעילות חבלנית עוינת וחסימות צירי תנועה, במשטרה התריעו מפני צפיפות בכניסות ובציון, ומפני קריסת מבנים או טריבונות.

במסמך התריעה המשטרה מפני אסון בדיוק במקום שבו הוא התרחש – ב’מסדרון המוות’. המתחם הזה מדליק נורות אזהרה אדומות מהבהבות – ולגביו הם חוזרים ומתריעים:

“למרות הוספת טריבונות נוספות, ניכר כי האזור צר מלהכיל את כמות החוגגים”, נכתב בפקודת המבצע על מתחם ‘תולדות אהרן’. “לפיכך, יש להיערך להרחבתו עד גבול מתחם ‘תולדות אברהם יצחק’, ולהרחיב את היציאה מ’גשר דב'”.

ההוראה הזו לא בוצעה ובדיוק שם, במעבר הצר שבין ‘תולדות אהרן’ ל’תולדות אברהם יצחק” – האסון התרחש.

“מבחינת כמות ההדלקות ביחס לכמות המתחמים, מדרוג ומרחב נשימה בין ההדלקות – הגענו לקצה גבול הקיבולת”, כתבו במשטרה והתריעו: “אירוע ההדלקה של הרב בידרמן אינו מתאים למתחם ‘תולדות אברהם יצחק’, וזאת בשל כמות המשתתפים העולה על יכולת הכלת המתחם”.

בהמשך הפקודה נכתב, כי ניתן להדלקה של הרב בידרמן אישור של 3,000 איש כאשר בפועל היו מעל 12 אלף. במשטרה דרשו באופן ספציפי את הרחבת ושדרוג מתחמי הדלקות ‘תולדות אברהם יצחק’ ו’תולדות אהרן’.

הראשון בוצע. השני כמעט ולא.

מתברר, שבהילולה לפני שנתיים הוקפצו כוחות גדולים למתחם של חסידות באיאן מחשש לאסון של צפיפות יתר. הפעם, ניתנה אזהרה ספציפית על עומס הדלקות ומבקרים מסוכן בין השעות 00:30 ועד 04:30 לפנות בוקר. “יש לבחון הגבלת כמות ההדלקות שתוריד את כמות הקהל בהר”.

זה לא קרה – והאסון התרחש בשעות האלה.

לפי הדיווח בחדשות 13, המשטרה העבירה למרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים שורה ארוכה של ליקויים – אולם לא כולם תוקנו.

מהפרטים עולה כי  המהנדס הראשי מטעם ‘המקומות הקדושים’ אמר לפרוטוקול בדיון אישור התוכניות כי “כל הליקויים תוקנו”.

הפרוטוקול הועבר ליחידה הארצית לחקירות כלכליות בלהב 433.

“העברנו את רשימת הליקויים למרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים”, טען גורם במשטרה. “המרכז הציג לנו את האישורים המתאימים שהליקויים תוקנו”.

במרכז לפיתוח המקומות הקדושים הפועל תחת המשרד לשירותי דת סירבו להגיב.

לפי חדשות 13, על המתחם שבו ארע האסון בשעות הלילה אחראי מפקד תחנת נוף הגליל, על אכיפת עבירות הבנייה וההיתרים מועצה אזורית מרום גליל וראש ענף רישוי ואבטחה צפון במשטרה, ועל ביצוע סעיפים מרכזיים בפקודה – המרכז לפיתוח המקומות הקדושים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    וועדת חקירה ממלכתית עכשיו
    04/05/2021 00:44
    אוי אוי
  1. עכשיו !!!!
    כמה בכי ודמעות שפכנו כולנו מאז האסון ה’ ירפא את שבר בת עמי.
    ביב הציני חסר הלב שנכנע לעסקני מירון, הוא יחד עם אוחנה דרעי ליצמן פורוש מקלב אייכלר וכל השאר שהביאו לאסון הנורא הזה שכולנו לא מפסיקים לבכות על המשפחות היקרות ששקועות בצער עמוק שאין לו סוף.
    חיי אדם בעיני העסקנים והמנהיגים אינם שווים דיל ושטיק אחד, בושה תכסה פנינו.
    כולם הביתה, וועדת חקירה ממלכתית עכשיו, ע”מ למנוע את האסון הבא ח”ו.
    אם לא נתעורר עכשיו חס וחלילה יבואו עוד אסונות נוראיים יותר, כי אם האחראים לחלטורה הזו במירון לא ישלמו על מעשיהם כולנו נשלם את המחיר.