הרבי מבאיאן היחיד שמדליק את המדורה על גג ציון הרשב”י • למה?

למרות שהסבא קדישא מרוז’ין רכש בכסף מלא את זכות ההדלקה על ציון הרשב"י במירון, חלפו 70 שנים עד שהצאצא הראשון לבית רוז'ין אכן הדליק במירון • על היסטוריית ההדלקה בציון הרשב"י, השייכת לבית רוז'ין - ועברה בירושה לאדמו"רי באיאן
אבישי חלמיש
י"ז אייר התשפ"ג / 08.05.2023 14:05

מדוע דווקא האדמו”ר מבאיאן?

לפני שנים רבות רכש הסבא קדישא מרוז’ין מרבני צפת בכסף מלא את זכות ההדלקה במירון.

מי שהדליק את המדורה במשך שנים רבות, היה רבה של צפת, שנמנה היה על חסידי רוז’ין. וכך, בכל שנה היה נשלח אליו מכתב ו’כתב שליחות’ מיוחד על ההדלקה.

האדמו”רים היו משלמים בכל שנה סכום כסף עבור זכות חזקת ההדלקה, וממנים שליח מיוחד להדלקה.

הראשון שזכה בשליחות, היה הרה”צ רבי אהרן ברנדוין זצ”ל שהיה גם נכד אחותו של הסבא קדישא מרוזין והתגורר בצפת. לאחר פטירתו, היה השליח – רבי רפאל זילברמן, רבה של צפת, שנתמנה כשליח של אדמו”ר הזקן מסדיגורא, ואחריו כשליח של רבי יצחק מבאיאן.

לאחר פטירתו כיהן ברבנות צפת במשך שנים נכדו, הגה”ח רבי אברהם לייב זילברמן, והיה שליחו של הרבי מבאיאן-טשערנוביץ. משפחת זילברמן היו קשורים מאוד לאדמו”רי בית רוז’ין ובמיוחד לרבי משטעפינעשט.

כשלושים שנה הדליק הרב זילברמן את ההדלקה המסורתית. שנים אחר-כך היה זה הרב שמחה קפלן.

הצאצא הראשון לבית רוז’ין בהדלקה

עם זאת, מבדיקת תאריכי השנים מתברר שיותר מ-70 שנה חלפו מאז רכש הסבא קדישא מרוז’ין את זכות ההדלקה, ועד שאחד מצאצאיו, אכן הדליק את המדורה בפועל.

ממסמכים שונים שהתגלו בשנים האחרונות מתברר שהאדמו”ר רבי אברהם יהושע העשיל מקאפיטשניץ היה הראשון שהשתתף בהדלקה במירון. בשנת תרפ”ו, כשהוא עדיין לא כיהן כאדמו”ר, החליט לעלות לביקור בארץ ישראל. רבי אברהם הגיע לארץ בחודשי הקיץ והשתתף בהדלקה במירון.

כשחזר לביתו שבווינה, סר מיד לבן דודו האדמו”ר רבי מנחם נחום מבאיאן-טשערנוביץ, וסיפר לו על חוויותיו הנרגשות מהביקור בארץ ישראל ובמיוחד במה שנעשה במירון. הוא הצליח כל-כך לרגשו, עד שהחליט גם הוא לעלות לחונן את הארץ.

ואכן, בשנה שלאחר מכן, שנת תרפ”ז הגיע בתחילת חודש אייר לארץ, ולראשונה הדליק אדמו”ר מגזע באיאן את ההדלקה. תיאורים רבים ומכתבים וכן תמונות נותרו מאותו ביקור היסטורי.

מספר שנים לאחר מכן, בשנת תרצ”ג, עלה לארץ אחיו, האדמו”ר מבאיאן-לעמברג הי”ד, ואף הוא הדליק את ההדלקה במירון. אח נוסף שכיהן כאדמו”ר מבאיאן בליפציג, שעלה והתיישב בתל אביב, הדליק בשנת ת”ש.

האדמו”ר רבי מרדכי שלמה מבאיאן, סבו של האדמו”ר הנוכחי מבאיאן, שהתגורר בארה”ב, הדליק רק פעמיים – בשנים תש”ט ותש”כ. האדמו”ר מקאפיטשניץ זצ”ל ביקר פעמים נוספות בארץ ישראל, ובשליחותו של בן דודו האדמו”ר מבאיאן בארה”ב, הדליק בשנים תש”י ותשי”ח.

גם האדמו”ר רבי מרדכי שלום יוסף מסדיגורא הדליק באחת השנים.

באותן שנים שלא היו בארץ אדמו”רי בית באיאן, לא רצו אדמו”רים אחרים להדליק ולגעת בחזקה השייכת לאדמו”רי באיאן. כך, למשל, אדמור”י בית הוסיאטין וכן בעל ה’אביר יעקב’ מסדיגורא, לא הסכימו מעולם להדליק.

הרבי מבאיאן הדליק את המדורה כבר בשנת תשל”ט, בהיותו  עדיין בחור. מאז הוא היחיד שמדליק  על ציון התנא רבי שמעון בר יוחאי זי״ע.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות