‘מענה לשון’: התפילה האבודה של ל”ג בעומר ששרדה את השואה

דף עם תפילת "מענה לשון על הציון של הרמ"א ביום הלולא - ל"ג בעומר" שאמרו יהודי קרקוב על ציון קברו של הרמ"א בל"ג בעומר - יום פטירתו, נחשף בהשגחה פרטית
חרדים 10
י"ז אייר התשפ"א / 29.04.2021 11:00

דף מצהיב, שנשמט בעת אוורור של כרך ישן וגדול, הביא לגילוי מרגש: תפילה שנשאו יהודי קרקוב על קברו של הרמ”א בל”ג בעומר. כך דיווח היום (חמישי) עורך ערוץ יהדות של ‘ישראל היום’, חנן גרינווד.

חינם: כמה כסף אתם מפסידים כי אתם לא יודעים מה הזכויות שלכם?

נוסעים באוטובוס להילולא במירון? כל הפרטים שאתם חייבים לדעת

מה מברכים על שוקולד לבן עם שברי עוגיות? ומה על חטיף טעמי?

ספרים ישנים יכולים להיות אוצר לא רק בגלל מה שנמצא בעמודיהם, אלא גם בגלל מה שנמצא ביניהם. ובמקרה של דף נייר מצהיב שנשמט מספר גמרא נושן שהוצא לאוורור, זהו גילוי מחדש של תפילה אבודה של יהודי קרקוב.

מדובר בדף עם תפילה שאמרו יהודי קרקוב על ציון קברו של רבי משה איסרליש (הרמ”א), גדול פוסקי אשכנז במאה ה־16, בל”ג בעומר – יום פטירתו.

בכל יום שנה לפטירתו פקדו יהודי קרקוב וערי הסביבה את המקום ואמרו בו את “מענה לשון על הציון של הרמ”א ביום הלולא – ל”ג בעומר”, שחובר במיוחד למעמד זה.

תפילה מיוחדת זו אינה מופיעה בסידור התפילה. להבדיל מספרי תפילה ולימוד שהודפסו במהדורות רבות, הופצו בין קהילות ונשמרו על מדפים ובספריות במקומות שונים ברחבי העולם, את התפילה הזו נהגו להדפיס על גבי דפים שחולקו במקום.

דפים מעין אלו הודפסו במספר מוגבל, לתכלית ספציפית של אירוע מקומי מאוד, בבית עלמין זה בלבד, ביום אחד בשנה, ולאחר שימוש נאספו לגניזה.

המסמך נמצא בספרייתו של ברל שור, בן 94, יליד העיר קרקוב. בנו, עו”ד דוד שור, העביר את התפילה לידי יהודי קרקוב ואלו צפויים לבצע הערב את התפילה, לראשונה מאז השואה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מהי התפילה? הביאו אותה
    29/04/2021 12:31
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מהי התפילה? הביאו אותה