7 אפשרויות: באיזה הרכב תוכל לקום ממשלה והאם נחזור לקלפי?

הפלונטר הפוליטי רק הולך ומסתבך: ממשלה עם נתניהו וגנץ, ממשלת שמאל של לפיד ובנט, בחירה ישירה, או בכלל בחירות חמישיות? • מה הסבירות של כל אחד מן התרחישים? • מתי טוכפלד, הפרשן הפוליטי של 'ישראל היום', מציג את שבע האפשרויות העומדות בפני המערכת הפוליטית
מתי טוכפלד, ישראל היום
י"ז אייר התשפ"א / 28.04.2021 21:12

ביום שלישי  הקרוב, בחצות הלילה, יסתיים המנדט שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו מנשיא המדינה להרכבת ממשלה, והמערכת הפוליטית עדיין נאבקת למציאת המוצא מהפלונטר.

חינם: כמה כסף אתם מפסידים כי אתם לא יודעים מה הזכויות שלכם?

נוסעים באוטובוס להילולא במירון? כל הפרטים שאתם חייבים לדעת

מה מברכים על שוקולד לבן עם שברי עוגיות? ומה על חטיף טעמי?

הפרשן הפוליטי מתי טוכפלד בדק את האפשרויות העומדות בפני חברי הכנסת – והרי הן לפניכם:

1. ממשלת ימין בראשות נתניהו

עד כה לא הצליח ראש הממשלה לשכנע את יו”ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ’ לשבת בממשלה הנשענת על תמיכת רע”מ, וכן לא הצליח להביא עריקים ממפלגות אחרות, אולם אין זה אומר שאפסו הסיכויים לכך.

האפשרות הזאת עדיין קיימת, אם כי, כפי שהיה בתחילת הדרך, הסיכויים שתצלח הם נמוכים מאוד.

2. ממשלת ימין עם נתניהו ברוטציה

האפשרות המדוברת ביותר בימים האחרונים לאחר שראש הממשלה הביע בשיחות סגורות נכונות להתפשר לצורך הקמת ממשלת ימין, ולתת למועמד אחר להיות ראש הממשלה למשך שנה, בעוד הוא יהיה בתקופה הזאת ראש הממשלה החליפי.

באפשרויות הנשקלות למועמד הראשון ברוטציה: נפתלי בנט, גדעון סער או בכיר אחר מהליכוד. הסיכויים לכך בשלב הזה נראים לא רעים, והמשא ומתן עם גדעון סער ונפתלי בנט בנושא בעיצומו.

3. ממשלת רוטציה בין נתניהו לגנץ

בניגוד לאפשרות הקודמת, שאם תצלח תביא להקמתה של ממשלת ימין, אם יהיה סיכום דומה עם כחול לבן, תוכל לקום קואליציה של 60 ח”כים, ללא בנט וללא סער. בשלב הזה אין התקדמות בערוץ הזה, ולכן ההערכה היא כי הסיכויים להצלחתו נמוכים.

4. ממשלת לפיד ובנט בתמיכת המשותפת או רע”מ

בגוש השמאל מחכים בקוצר רוח לאפשרות להמלכת נפתלי בנט כראש הממשלה ובלבד שיצליחו במשימתם להעביר את נתניהו מהשלטון.

המגעים בין הצדדים, כולל חלוקה ראשונית של התיקים, כבר מתקיימים, ולמרות התנגדות עזה בימין, יש סיכוי לא רע שתוקם ממשלה כזאת.

5. ממשלת בנט-לפיד בתמיכת החרדים

מדובר באחת האפשרויות המועדפות על נפתלי בנט, והמגעים בנושא למעשה כבר החלו.

על פי התרחיש הזה, ממשלת השמאל בראשות בנט ולפיד, או כפי שכינו אותה סער ובנט “ממשלת אחדות”, לא תתבסס על תמיכת הסיעות הערביות אלא על הסיעות החרדיות, שינטשו את נתניהו אחרי כישלונו ויבואו לממשלה החדשה שתקום.

אם כך יקרה, יוכל בנט לוותר לא רק על תמיכת הסיעות הערביות אלא אולי גם על מרצ או על ישראל ביתנו. הסיכויים לכך נראים כעת נמוכים מאוד.

6. הולכים לבחירות חמישיות

אם נתניהו נכשל ומחזיר את המנדט, יצטרך הנשיא ריבלין להחליט אם להעניק את המנדט לחבר כנסת אחר, כמו יאיר לפיד או נפתלי בנט, או להעביר אותו ישירות לכנסת.

להערכת כל הצדדים, אם יועבר המנדט לכנסת, בסבירות הגבוהה ביותר יוביל הדבר לבחירות נוספות. אולם גם אם הנשיא יטיל את המנדט על לפיד או על בנט, גם אז אין הבטחה כי הצדדים יצליחו לגשר על הפערים ולהעמיד קואליציה שתזכה לאמון הכנסת. במקרה כזה, כעבור 21 יום תתפזר שוב הכנסת ונלך לבחירות חמישיות בתוך שנתיים.

7. בחירה ישירה

רק לפני שבוע דחף נתניהו בכל כוחו ליציאה לבחירות ישירות לראשות הממשלה. מאז ועד היום נראה כי ההצעה התמסמסה בשלל הספינים והמסרים שהציפו את המערכת הפוליטית, אולם לא בטוח כי הרעיון גווע לחלוטין. אם תגבר ההערכה כי הכנסת עומדת להתפזר, ייתכן שההצעה תחזור לקדמת הבמה.

חברי הכנסת שזה עתה נבחרו לא ימהרו לפזר את עצמם לדעת, ובחירה ישירה תותיר את כולם, על צוותי לשכותיהם, על כיסאותיהם.

השאלה הגדולה היא אם במצב כזה ימשיך ראש הממשלה לתמוך בכך, או שיעדיף לפזר את הכנסת כולה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות