הנשיא ביידן בהכרזה היסטורית נגד טורקיה: מכירים ברצח העם הארמני

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישר כי ארצו מכירה באופן רשמי, לראשונה, ברצח העם הארמני שבוצע בתחילת המאה ה-20 באימפריה העות'מאנית • בטורקיה זועמים: "ההכרה האמריקאית ברצח העם הארמני היא פוליטית"
קובי פינדרוס
י"ב אייר התשפ"א / 24.04.2021 20:58

הכרה היסטורית: נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן, בישר כי ארצו מכירה באופן רשמי, לראשונה, ברצח העם הארמני שבוצע בתחילת המאה ה-20 על ידי הטורקים.

חינם: כמה כסף אתם מפסידים כי אתם לא יודעים מה הזכויות שלכם?

“איננו עושים זאת על מנת להטיל אשמה, אלא משום שאנחנו מחויבים למנוע הישנותן של זוועות כאלה בעתיד”, אמר הנשיא האמריקני.

נשיא טורקיה רג’פ טייפ ארדואן התייחס להצהרה: “הפיכת ההכרה ברצח העם לאמצעי התערבות נגד טורקיה לא מועילה לאף אחד”.

הוא הוסיף: “ההכרה האמריקאית ברצח העם הארמני היא פוליטית. מה שמאחד את הטורקים והארמנים הוא לא האינטרסים אלא הקשר ההדוק עם המדינה”.

את הודעתו פרסם ביידן לרגל יום הזיכרון שמצוין היום ברחבי העולם, שכן בתאריך הזה בשנת 1915 החל גירוש אינטלקטואליים ארמניים באירוע שלאחריו החלו הזוועות. מיליון וחצי ארמנים נרצחו עד שנת 1919 בתקופה שלימים קיבלה את הכינוי הארמני “הפשע הגדול”.

טורקיה מכירה בכך שארמנים רבים שחיו בתחומי האימפריה נהרגו בעימותים עם כוחות עות’מאניים במהלך מלחמת העולם הראשונה, אך היא טוענת שהמספרים היו נמוכים בהרבה ומכחישה שמעשי ההרג היו שיטתיים ומהווים רצח עם.

במשך עשורים ארוכים, הצעות להכיר ברצח העם הארמני נתקעו בקונגרס ונשיאי ארצות הברית נמנעו משימוש במונח זה, בשל החשש לפגיעה ביחסים עם טורקיה, החברה עמה בנאט”ו, ולאור לחץ רב מצדה של אנקרה.

אלא שביידן, עוד כשהיה מועמד לנשיאות, ציין את הרג הארמנים והבטיח לתמוך במאמצים להכיר במעשי הטבח בתור רצח עם.

שר החוץ הטורקי מבלוט קבוסגולו הגיב להכרזה: “מילים אינן יכולות לשנות או לשכתב את ההיסטוריה. אין לנו מה ללמוד מאף אחד על העבר שלנו. האופורטוניזם הפוליטי הוא הבגידה הגדולה ביותר לשלום וצדק. אנו דוחים לחלוטין את האמירה הזו שמבוססת אך ורק על פופוליזם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות