הכדור בידיים של בנט: כעת הוא צריך להכריע באיזה צד לבחור

יו"ר ימינה עדיין לא החליט איפה הוא בדיוק ממוקם, ומה אצלו גובר על מה: ישיבה תחת נתניהו בתמורה לחצי המלכות פחות קצת, או ישיבה עם לפיד ומפלגות השמאל הקיצוני, וכניסה מיידית לבלפור • הכרעתו בשאלת הבחירה הישירה עשויה לסמן לאן פניו • הפרשן מתי טוכפלד על הפתרון החדש
מתי טוכפלד, ישראל היום
ז' אייר התשפ"א / 19.04.2021 01:32

טיפשי לחשוב, אחרי שעשו משהו ארבע פעמים, שאם יעשו זאת ללא שינוי בפעם החמישית התוצאה תהיה שונה.

בחירות ישירות הן סיכון לכל הצדדים. אבל כדי להימנע מבחירות חמישיות, צריך לנסות שיטה אחרת. זהו המעט שיכולים הפוליטיקאים מכל הצדדים לעשות לטובת האזרחים, שכבר קצו בבחירות אינסופיות, ממשלות לא מתפקדות, ומכירות חיסול פוליטיות ואידיאולוגיות שמלוות את התהליך ההזוי והממושך הזה.

בחירות ישירות הן סיכון עבור נתניהו, משום שבכל מערכות הבחירות האחרונות תמכו בו מעט פחות ממחצית הבוחרים. בגוש שנגדו, שלוש פעמים בראשות בני גנץ ובפעם האחרונה בראשות יאיר לפיד, השיגו יותר.

לכן נמנע עד כה ראש הממשלה מלתמוך מכך. אבל הפעם גם הוא מבין שהמבוי הסתום מצריך פנייה ישירה לעם ולכן נתן אור ירוק לאריה דרעי להניח את הצעת החוק.

הסיכון עבור נתניהו היה גדול יותר אם היה מתמודד מול פתק לבן. מחנה רק-לא-ביבי השיג רוב פרלמנטרי – אבל לא התאחד סביב מנהיג. ובבחירות ישירות יהיה על המחנה הזה להצמיח מנהיג שיתמודד מולו. אם יהיה ריבוי מועמדים – העסק יהיה עוד יותר מסובך.

הבחירה הישירה לא מבטיחה קואליציה למועמד שינצח. מפת המנדטים לא תשתנה, כי לא יהיו בחירות נוספות לכנסת, וכל אחד יוכל להמשיך לדבוק בסירובו גם אחריה.

לצד זאת, תאפשר ההכרעה בבחירה הישירה לכל אחד מהשחקנים על המגרש לרדת מהעצים שעליהם טיפסו. גדעון סער, בני גנץ ואחרים, יוכלו לשבת עם נתניהו אם ינצח. נפתלי בנט, יהדות התורה וש”ס יוכלו לנטוש אותו אם יפסיד.

גם השדרוג שמציע שלמה קרעי להצעת החוק, לקבוע כי 12 ח”כים נוספים יצטרפו לצד המנצח, ראוי לבחינה על ידי הצדדים.

במקרה כזה, יוכל כל אחד מהמנצחים להרכיב קואליציה ללא צורך בשכנוע כאלה שלא ממחנהו, לצוד עריקים או לפתות פיתויים, שבדרך כלל מסתכמים בג’ובים וירידה מערכים.

החיסרון הגדול בהצעה היא שהגיעה דווקא מאריה דרעי. יו”ר ש”ס הוא איש של נתניהו. כל דיון בשינוי כללי המשחק מעורר את חשדנותם של כל השאר שממהרים לטרפד כל יוזמה כזאת. הבעיה היא שאין במערכת הפוליטית שום גורם ניטרלי שיכול להיחשב גורם מתווך וממתן. אפילו נשיא המדינה כבר הפך לשחקן פוליטי על מלא.

הכדור, שוב, יהיה אצל נפתלי בנט.

יו”ר ימינה עדיין לא החליט איפה הוא בדיוק ממוקם, ומה אצלו גובר על מה. ישיבה תחת נתניהו בתמורה לחצי המלכות פחות קצת, או ישיבה עם לפיד והשמאל, וכניסה מיידית לבלפור.

הכרעתו בסוגיית הבחירה הישירה עשויה לתת כיוון לאן פניו. אם יתנגד למהלך, ייתכן שהדבר יעיד על כך שפניו לחבירה לשמאל. בנט הבטיח כי מעל הכל, בכוונתו לפעול לכך שלא תהיה עוד מערכת בחירות.

עכשיו יראו עד כמה התכוון לכך.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    האם בנט יצביע בניגוד לגוש שזרק אותו לפני פחות משנה ועדיין לא התנצל?
    19/04/2021 12:56
    דוד
  1. האם בנט יצביע בניגוד לגוש שזרק אותו לפני פחות משנה ועדיין לא התנצל?
    לא מאוחר להתנצל בפני בנט שליצמן ודרעי הפנו לו גב כשביבי זרק אותו מגוש הנאמנות לביבי לפני פחות משנה.
    לא מאוחר להתנצל. ההצבעה עוד כמה דקות. עדיין ניתן להתנצל.