הפרקליטות: “להזרים פנימה גז לישיבות” – חלק מחופש הביטוי

הפרקליטות לא תפתח בחקירה פלילית כנגד המאייר ערן רובינפלד, שבתקופת הקורונה שיתף כתבה מ'הארץ' והוסיף: "הם כבר צפופים ומרוכזים בישיבות. למה לא לנעול את הדלתות ולהזרים פנימה גז?" • מנכ"ל בצלמו: "אותה פרקליטות, במקרים של הסתה נגד ערבים, נלחמת עד חרמה"
חיים טוויל
ב' אייר התשפ"א / 14.04.2021 13:39

פרקליטות המדינה החליטה שלא לפתוח בחקירה פלילית כנגד המאייר ערן רובינפלד, שבתקופת משבר הקורונה שיתף כתבה מעיתון ‘הארץ’ שכותרתה “מנהיג הזרם הליטאי חזר בו – והורה לתלמודי התורה לפעול כרגיל בסגר”, והוסיף את הכיתוב הבא: “הם כבר צפופים ומרוכזים בישיבות. למה לא לנעול את הדלתות ולהזרים פנימה גז?”.

הדברים גררו סערה ציבורית רחבה והוא התנצל ומחק את הפוסט.

בארגון זכויות האדם ‘בצלמו’ שיגרו פנייה בהולה ללשכת היועץ המשפטי לממשלה, בבקשה לפתוח נגד רובינפלד בחקירה פלילית, בחשד לעבירת הסתה לאלימות, בגין דבריו “המבטאים רעיונות קשים ומעוותים, ‏מלאי שנאה למגזר החרדי”.

אולם, למרבה ההפתעה דחתה המשנה לפרקליטות המדינה נורית ליטמן את התלונה, כמו עוד תלונות רבות בגין הסתה נגד חרדים, שאף הן נסגרו ללא פתיחת חקירה.

המשנה לפרקליט המדינה, מציינת כי היא קיבלה פניות רבות אולם יחד עם זאת היא דחתה את כולם.

לדבריה, “יש בדברים משום עידוד לביצוע מעשה אלימות”, אך הוסיפה כי העובדה שהכותב הביע חרטה ומחק אותם, ובשים לב לזהירות הנדרשת בענייני חופש הביטוי – לא תיפתח נגדו חקירה כלשהי.

“לפני הכל,, כתב המשנה לראש תחום מדיניות וממשל בארגון ‘בצלמו’, “יש להבהיר כי מדיניות התביעה בעבירות המשיקות לחופש הביטוי הנה מדיניות מצמצמת, בה החלטות על פתיחה בחקירה או על העמדה לדין נשקלות בזהירות ובכובד ראש. בפרט נכונים הדברים כאשר מדובר בהתבטאויות שיש בהן הבעת ביקורת
או עמדה בנוגע לנושא ציבורי מובהק במהותו”.

היא הוסיפה: “בהיבט המשפטי, נראה כי לכאורה יש בדברים משום עידוד לביצוע מעשה אלימות. עם זאת, מדובר בפרסום יחיד, אשר הוסר זמן קצר מאוד לאחר פרסומו, כפי שגם ציינת בפנייתך, והסרתו לוותה בהתנצלות של המפרסם בכמה פלטפורמות. לגבי יתר הפרסומים האמורים, סברנו שלא מדובר בפרסומים המגבשים חשד לעבירה כלשהי.

“על כן, על אף שמדובר בהתבטאות בוטה המעוררת שאט נפש בשל ההקשר שהיא יוצרת לשואה, במכלול נסיבות העניין, בפרט לנוכח הסרת הפרסום והתנצלות המפרסם, לא ראיתי לנכון להורות על פתיחה בחקירה פלילית נגדו”.

יודגש, כי בעבר קבעה המשנה שלא ניתן להעמיד לדין אנשים שמסיתים נגד חרדים בגין גזענות, שכן אין גזענות כלפי חרדים.

מנכ”ל בצלמו שי גליק אומר לחרדים 10: “אכן כבר נאמר ‘מודה ועוזב ירוחם’. יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שאותה פרקליטות, במקרים של הסתה נגד ערבים, נלחמת עד חרמה; חקרה את ד”ר מיכאל בן ארי מספר פעמים ואסרה עליו ועל ברוך מרזל להתמודד לכנסת, למרות שאף הם חזרו בהם והתנצלו על דברים בוטים שאמרו בעבר. ניכר שוב שיש איפה ואיפה, ודם החרדים ממשיך להיות מותר בחוצות העיר והרשת”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זה לא אותו דבר.
    14/04/2021 13:49
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מה לעשות זה לא כואב להם “אותו הדבר”…

  2. נמאס ממשחקי הפרקליטות והבגץ
    14/04/2021 19:49
    אוריאל
  3. לא מן הנמנע שהפרקליטות היום הייתה משחררת את אייכמן למרות שעט הנפש ממעשיו וזאת משום שהזרמת הגז לתאי הגזים מעוגן בחופש העיסוק
    מתי יבוא כבר שר אמיץ שיניף את הכורת על מוסדות מסואבים ופוליטיים אלו

  4. מעניין אילו המודיע היה יוצא במאמר להזרים גז לפרקליטות
    15/04/2021 17:29
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. ואולי יהיה מעניין לעשות ניסוי כזה שיעמוד בחור עם שלט שבאותיות בפונט קטן יהיה כתוב

    “מעניין מה היתה תגובת הפרקליטות אילו היה שלט ובפונט ענק להמשיך לכתוב “להזרים גז ציקלון B לפרקליטות וללשכת היועמש “