מבקר המדינה: עלייה בשיעורי הפטור משירות צבאי על רקע נפשי

24% מהחיילים בשירות חובה נפגשים עם קציני בריאות הנפש • 3% מחיילי החובה הם בעלי סעיף נפשי ו-6.8% מכלל החיילים שהשתחררו משירות חובה קיבלו פטור על רקע נפשי
חיים טוויל
ל' ניסן התשפ"א / 12.04.2021 17:57

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם אחר הצהריים (שני) את הדוח השנתי בנושא מערכת הביטחון, הנוגע בסוגיות של מינהל תקין, טוהר מידות וביקורות הבוחנות את היערכות הגופים לסיכונים ואיומים משמעותיים – כגון הביקורת על ההיערכות להגנה מפני איום הרחפנים.

מבקר המדינה קבע, כי על צה”ל להעניק תשומת לב מיוחדת לתופעה של עלייה בשיעורי הפטור משירות צבאי על רקע נפשי.

“זוהי תופעה בעלת השפעות לאומיות ואסטרטגיות בשל השפעתה על בניין הכוח של צה”ל”, כתב אנלגמן.

מהדוח עולה כי 24% מהחיילים בשירות חובה נפגשים עם קציני בריאות הנפש (קב”נים) ופסיכיאטרים. עוד עולה מהדוח, כי בשנים 2017-2019 התקיימו למעלה מ-140,000 פגישות כאלה בכל שנה.

3% מהחיילים בשירות חובה הם בעלי סעיף נפשי בפרופיל הרפואי שלהם, ו-6.8% מכלל החיילים שהשתחררו משירות חובה מצה”ל קיבלו פטור על רקע נפשי (פרופיל 21).

בקרב אוכלוסיית החיילים הבודדים שיעור מקבלי הפטור על רקע נפשי הוא 7.7% ובקרב חיילים שהם עולים חדשים השיעור הוא 6.9%.

למרות הביקורת הקודמת של מבקר המדינה, מהמעקב הנוכחי עולה כי שוב לא נקבעה אמת מידה למשך זמן ההמתנה של חייל למפגש עם פסיכיאטר. 13% מהפניות שניתנו לבדיקה כזו לא מומשו בין השנים 2019-2017, ואין מעקב גם אחר דיווח חיילים לגבי נטילת תרופות.

מבקר המדינה פרסם גם דוח נוקב על ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים.  לפי הדוח, היקף ההצטיידות במערכת הביטחון לסיכול רחפנים לשם הגנה על מחנות ומתקנים צבאיים מכיל רק כ-22% מהצורך שהציג אגף המבצעים בצה”ל.

“בשל כך, בעת איום של רחפן על מחנה או מתקן צה”לי, קיים חשש שדיווחי האבטחה לא יוכלו לתת את המענה המבצעי המיטבי”, נכתב בדוח.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות