מלחמות שבת גם בבאר שבע? פקחים מתנכלים לצופרי השבת

פקחי עיריית באר שבע הגיעו אל ביתה של בת שבע  פלט, המפעילה על גג ביתה צופר המשמיע שירי שבת - ואיימו לתת לה דו"ח • ארגון 'בצלמו' לראש העיר: "אפשר את הפעלת הצופרים. מדובר בחריגה מסמכות הפקחים, במטרה לרצות קומץ תושבים ששירי השבת אינם ערבים לאוזניהם"
יוני גרין
ל' ניסן התשפ"א / 12.04.2021 16:29

פרסום ראשון ב’חרדים 10′: עו”ד מיכאל ליטווק, היועמ”ש של ארגון ‘בצלמו’, פנה היום (שני) במכתב בהול אל ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ’, בדרישה כי יאשר לצופרי השבת לפעול ללא הפרעה.

המכתב שוגר לאחר שפקחי עיריית באר שבע הגיעו אל ביתה של בת שבע  פלט ואיימו לתת לה דו”ח באם לא תפסיק את הפעלת צופר השבת הפועל בביתה.

במכתב ששיגר עו”ד מיכאל ליטווק צוין כי בכל ערי הארץ – כולל ישובים חילוניים, מופעלים צופרי שבת, הנשמעים דקות בודדות בעוצמה נמוכה בשעות היום, אינם פוגעים באף אחד – ולכן אין כל עילה חוקית לבטלם.

עו”ד ליטווק הוסיף וציין, כי ישנם אינספור מפגעי רעש גבוהים לאין ערוך שאינם מטופלים, וכי צופרי השבת מופעלים במסגרת סטטוס קוו שלא ניתן לשנותו.

שי גליק, מנכ”ל בצלמו, אמר לחרדים 10: “גם לציבור הדתי יש זכויות. חופש הפולחן וצרכי הדת הינם חלק מחוקי היסוד של מדינת ישראל וחובה עלינו לכבדם.

“הצופרים אינם פוגעים חלילה באדם ומשמשים את הקהילה הדתית והמסורתית בעיר, תוך כבוד לשאר הקהלים. אנחנו בטוחים שראש העיר הנכבד רוביק דנילוביץ’, שיודע לעבוד היטיב עם כלל הקהלים בעיר, ימצא את שביל הזהב גם במקרה הזה”.

המכתב המלא ששוגר לראש העיר:

בשם מרשיי, ארגון נועם קדושת שבת, ארגון בצלמו וגב’ בת שבע פלט, הריני מתכבד לפנות אליך בדחיפות, כדלהלן:

ארגון נועם קדושת שבת אחראי על מאות צופרי שבת המותקנים ברחבי הארץ, וארגון בצלמו הינו ארגון הדוגל במאבק למען זכויות אדם ברוח יהודית.

גב’ בת שבע פלט הינה תושבת באר שבע, המתגוררת ברח’ שינדלר אוסקר בבאר שבע.

בגג המבנה (שהינו פרטי) על מתקן השייך למרשי מוצב רמקול המשמיע זמירות טרם כניסת שבת למשך זמן קצר מאוד וקצוב. הרמקול משמיע שירי שבת שקטים לאורך דקות ספורות טרם כניסת השבת ומאות רבות של רמקולים מסוגו מותקנים בעשרות ערים בישראל.

כך גם בעיר באר שבע עצמה מוצבים צופרי שבת זה שנים רבות, לרבות בבאר שבע העתיקה.

הרמקול מוצב במסגרת החוק וברמת הדציבלים המותרת, לאמור, מתווספת העובדה כי מדובר בהשמעה לזמן קצר וקצוב (דקות בודדות בשבוע) באופן שאינו מהווה כל מטרד ו/או עבירה על החוק.

ביום 9.4.2021 הגיעו פקחים לביתה של מרשתי, הם איימו ליתן קנס למרשתי ואף העבירו לה אזהרה טרם מתן דוח. מיותר לציין כי הפקחים אשר הגיעו לכתובת הנ”ל והתנכלו למרשתי, לא הציגו בפניה כל צו ו/או מדידה ו/או חוות דעת הבוחנות את עוצמת הרעש ולא ברור מכוח מה החליטו השוטרים לנצל את כוחם וסמכותם לרעה, להפריח איומים ולהתנכל לצופרי השבת. כידוע לכם, אין במדינת ישראל חוק האוסר השמעת שירי שבת.

אין ספק כי מדובר בחריגה מסמכות הפקחים, במטרה לרצות קומץ תושבים אשר שירי השבת אינם ערבים לאוזניהם.

אין להסכים עם ניצול סמכות לרעה וחריגה ממנה ומרשיי שומרים לעצמם את הזכות לנקוט בכל הליך העומד לרשותם בהתאם לדין.

עיון באזהרה שניתנה מעלה כי אין כל הוראה בת פועל תחיקתי אליה היא מפנית ומכאן האזהרה חסרת כל תוקף ומכאן כי היא ניתנה בחוסר סמכות מהותי והיא בטלה מעיקרה.

מרשיי אינם יכולים שלא לתמוה אודות האכיפה הסלקטיבית והבררנית כלפיהם, בעוד שעשרות ומאות תלונות אודות מפגעי רעש ומוזיקה בווליום גבוהה אינם נאכפים כלל, מה גם שבתחום סמכותכם מצויים מס’ רב של מוסדות חינוך בהם פועלים פעמים רבות ביום רמקולים, שירים וצלצולים וזאת ללא כל פיקוח.

יודגש, האזהרה שניתנה לא נבעה מדאגה לחוק ולסדר אלא מתוך גחמה פוליטית ורצון אישי לפגוע בשומרי מצוות בשל דקות ספורות של השמעת שירי שבת – מה שהפריע לפקחים הוא התוכן ולא עוצמת הרעש שכלל לא נמדדה.

אין כל הוראת חוק במדינת ישראל המונעת השמעת שירי שבת, ובלבד שהם מושמעים בעצימות הנכונה על פי חוק ובשעות המותרות – דבר שללא ספק מתקיים במקרה שבפנינו.

הנך מופנה בזאת למכתבה של עו”ד סנ”צ שירה דה פורטו, יועצת משפטית וקצינת תלונות ציבור של מחוז תל אביב במשטרת ישראל, מיום 13.08.18 ממנו עולה בבירור כי השמעת המוסיקה והצפירה כשלעצמה אינה מנוגדת לחוק, וממילא כל פעולה הננקטת על מנת למנוע את השמעתה אינה חוקית, ראה סעיף 3 למכתבה, כדלהלן:

“אין מדובר בהקמת רעש כהגדרתו בתקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), התשל”ג-1992… בנסיבות אלה לא תטפל משטרת ישראל בתלונות על הקמת רעש כתוצאה מהשמעת מוסיקה למשך זמן קצר וקצוב ממערכות שמע אלה”.

בהמשך מכתבה הודגש, כי שוטר שנכנס לבית כנסת בשל הפעלת צופרי השבת פעל באופן שגוי:

“מבלי להכביר במילים, שגה השוטר בעצם הטיפול באירוע ובאופן האירוע. ההנחיות לעניין זה חודדו ואני תקווה כי אירוע מעין זה לא ישנה”.

יתרה מזאת, במכתב מיום 10.9.19 שנשלח באמצעות עו”ד ליאת דרי מיכל, פקד ק’ בקרה מחוז חוף במשטרת ישראל (סעיף 3) הודגש:

גם במענה נוסף לח”מ ממשטרת ישראל מחוז חוף מיום 8.12.19 הודגשו דברים דומים:

במענה נוסף מיום 16.12.19 מאת עו”ד מוטי בן שאנן יועמ”ש קבת”צ מחוז דרום במשטרת ישראל, במענה להתנכלות לצופרי שבת של המועצה הדתית באשקלון, צוין:

בעקבות האמור אף חודדו הנהלים במשטרת ישראל:

אין ספק, כי התנהלות הפקחים, הפרחת האיומים ומתן האזהרה, מנוגדת לכול דין וברי כי היא נעשתה בחוסר סמכות.

למעלה מן הצורך יובהר, רשות, עובד ציבור ו/או כל אדם המנסה להפריע לפעילותם התקינה של הצופרים, פועל בניגוד לחוק, הוא צפוי לענישה פלילית וחשוף לתביעת נזיקין בשל מעשיו.

בשל האמור, אבקשכם לפעול כדלהלן:

• למצות את הדין עם הפקחים המעורבים.

• להוציא הנחיות ברורות המבהירות כי אין חוק במדינת ישראל האוסר על השמעת שירי שבת וכי הפעלת הרמקולים בוצעה בהתאם לדין.

• ביטול האזהרה שניתנה.

• חידוד ההנחיות הקיימות והוצאת הודעת הבהרה אודות חומרת מעשיהם של הפקחים המעורבים.

אין באמור לעיל, לפגוע בכל טענה ו/או זכות העומדים למרשיי על פי דין והם שומרים לעצמם את הזכות להעלות כל טענה בכל עת לפי שיקול דעתם הבלעדי.

בשל חומרת הדברים, חשיבותם ורגישותם, אודה למענה בהקדם.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא מבינהההההה
    12/04/2021 17:34
    מתוסכלתתתתתתתתתתתתתת
  1. למה צריך ת’צופרים הטיפשיים האלה.
    שהחרדים יהיו אחראיים לבדוק מתי נכנס שבת וזהו.
    בשביל הזה לריב? בשביל זה כל החילול השם. תראו איך החרדים בערים החילוניות מכניסים שבת כמו גדולים בלי צופר ובלי מריבות טיפשיות.

  2. הפעלת צופרי שבת
    13/04/2021 16:37
    אכיפה בררנית
  3. האכיפה בנושא הצופרים לא מופעלת כלפי ציבורים אחרים(המואזין במסגדים).
    זוהי אפליה כלפי הציבור היהודי.