סמוטריץ: מותר לשכנע אותי, אך מי שמשנה דעתו צריך להסביר למה

יו"ר מפלגת הציונות הדתית מגיב למתקפה של איש התקשורת שמעון ריקלין - ומבהיר כי ימשיך לדבוק בדרכו "לא עשית לי שום טובה אישית כשהצבעת לי" • "התחייבתי, ואני עומד מאחורי ההתחייבות הזו גם היום, ללכת עם נתניהו ולא להיכנס בלי הליכוד ושאר השותפים במחנה הלאומי"
חרדים 10
כ"ט ניסן התשפ"א / 11.04.2021 13:05

יו”ר מפלגת הציונות הדתית, ח”כ בצלאל סמוטריץ’, הגיב היום (ראשון) למתקפה של שמעון ריקלין, ולציוץ שפרסם, בו קרא לסמוטריץ’ “אל תהי צדיק הרבה”, וטען כי “אתה אומר שאתה רוצה להציל אותנו. מזכיר לך שבינתיים אנחנו הצלנו אותך”.

וכך כתב:

“שימעל’ה ידידי,

תכף אענה ל’טיעון’ הזה שלך, אבל קודם קבל סיפור חביב. בסוף הדברים תבין את ההקשר שלו.

כשהיינו ילדים בבית אל היתה מן אופנה כזו של עיברות שמות משפחה (הפיכת שמות לועזיים לשמות עבריים). כילדים, באנו לאבא שלנו והצענו לו לעברת את שם המשפחה כך שאנשים יצטרכו לשבור פחות שיניים כדי להגות אותו. בכל זאת סמוטריץ’, אתה יודע… אבא הסביר שהנאצים ימח שמם השמידו כמעט את כל שבט סמוטריץ’, שסבא (אבא שלו) נשאר היחיד שנושא את שם המשפחה הזה, ושהוא (אבא שלי) בן יחיד וממילא היחיד שממשיך לשאת את השם שהגרמנים ניסו למחוק. יש לו אחריות גדולה על הכתפיים להמשיך לשאת את השם הזה כאן בארץ ישראל ולכן הוא לא יכול.

סבי ז”ל לא זכה לראות אותי מכהן בכנסת ישראל. אבל מאז שנכנסתי לחיים הפוליטיים והשם סמוטריץ’ החל להישמע שוב ושוב, אני אומר לעצמי שבטח יש לו נחת רוח שם למעלה כשהוא שומע שוב ושוב את השם הזה שהנאצים לא הצליחו למחוק. זה בכלל לא משנה אם אלה שמזכירים את השם סמוטריץ’ עושים את זה לחיוב או לשלילה. העיקר שיש עוד ועוד סמוטריץ’ בעולם.

עכשיו תראה שמעון, אתה יודע שאני אוהב ומעריך אותך, מחשיב את דעתך ואוהב לשמוע אותה ולחשוב עליה. לפעמים להסכים ולפעמים לא. אבל זה כשאתה מביע עמדה עניינית ולא כשאתה הולך לשיח אישי ולא רלוונטי.

לא עשית לי שום טובה אישית כשהצבעת לי. אתה, כמו כל אחד ואחת ממאתיים עשרים וחמישה אלף מצביעים שנתנו בי את אמונם ושלשלו פתקי ט אל הקלפי, הייתם עושים לי טובה אישית גדולה מאוד אם הייתם מכניסים לקלפי פתק אחר והייתם משחררים אותי מהעבודה הקשה, התובענית וכפויית הטובה הזו.

אני מניח שמחוץ לכנסת לא הייתי מסתובב עם מכנסים קצרים וכפכפים צהובים ברחובות תל אביב ומחליף דעות עם מלצריות בבתי קפה כמוך, אבל סביר להניח שפרנסה טובה היתה לי, וכך גם חיים טובים ורגועים יותר עם משפחתי וילדיי היקרים. גם נתניהו לא עשה לי טובה אישית. בינינו, גם אתה יודע שהוא לא מכיר את המושג הזה… הוא עשה חשבון פשוט והבין שזה מה שנכון לגוש הימין ולסיכוייו להמשיך להיות ראש ממשלה.

מצביעי הציונות הדתית עשו זאת ברובם הגדול מתוך הזדהות עם הדרך והערכים שהצגנו, עם הקבלות שברוך השם זכיתי לצבור בשש שנותיי בפוליטיקה, ועם האמירות המאוד ברורות שהשמענו במהלך הקמפיין. שלא כמו אחרים, לא השארנו שום דבר עמום. לא פיזרנו ערפל ולא העברנו מסרים סותרים. היינו הכי ברורים בעולם.

מקצת מבוחרינו עשו זאת אסטרטגית מתוך הבנה שבלי הציונות הדתית אין שום סיכוי בעולם לממשלת ימין של המחנה הלאומי בראשות נתניהו, ולכן עזרו לעצמם ולעם ישראל על פי השקפתם בהצבעה לציונות הדתית. גם זה לגיטימי לחלוטין ולרגע לא עולה כדי טובה אישית שמחייבת אותי בהכרת הטוב אישית ומטילה עלי “כפיות טובה” אישית למישהו אם אני לא מתיישר דום עם רצונותיו אחרי הבחירות.

ובכלל, השיח האישי הזה, שמאפיין לא מעט שחקנים במגרש הפוליטי היום, זר לי ואפילו מקומם אותי, ובכל החודשים האחרונים יצאתי נגדו בכל תוקף. שמתי על השולחן שיח של ערכים ואמונות ותפיסות של טוב, וקראתי לציבור להתווכח עליהן ולא על אנשים.

מי שהצביע לי ידע את זה היטב. הוא ידע היטב שאינני מחוייב לנתניהו האיש, אלא לנתניהו כמנהיג המחנה הלאומי שאמור לקדם בממשלה בראשותו דרך וערכים. מי שהצביע לי עשה זאת אחרי שידע שסרבתי לחתום על מכתבי נאמנות אישיים או פוליטיים בדיוק מהסיבה הזו. הבהרתי שוב ושוב שנאמנותי נתונה לערכים ולטובת מדינת ישראל כפי שאני מבין אותה ולא לנתניהו באופן אישי.

אני רוצה את נתניהו כראש ממשלת ימין כי אני חושב שזה מה שטוב למדינת ישראל אבל בשום אופן לא אמכור את מדינת ישראל בשביל נתניהו. ולשיטתי – היום כמו גם לפני הבחירות – הקמת מממשלה שנשענת ותלויה בתומכי טרור ומחבלים היא אסון למדינת ישראל, מוסרית ופרקטית כאחד. אפשר כמובן להתווכח על זה ולנסות לשכנע ולהשתכנע, אבל זו עמדתי כרגע ומי שהצביע לי ידע אותה והצביע לחבריי ולי על דעת כן.

התחייבתי, ואני עומד מאחורי ההתחייבות הזו גם היום, ללכת עם נתניהו ולא להיכנס בלי הליכוד ושאר השותפים במחנה הלאומי לשום קואליציה. אני מקווה שנצליח בע”ה להקים ממשלת ימין על מלא, ואם חלילה ניכשל בכך בשל שיקולים אישיים וחסרי אחריות של אנשים בימין, נלך ביחד בראש מורם לאופוזיציה ונחזור בע”ה ביחד מהר מאוד כמו גדולים.

אבל לרגע לא התחייבתי ללכת עם נתניהו לכל מהלך ולכל הרפתקאה. הפוך, הבהרתי שוב ושוב לפני הבחירות שלא אסכים לשום ממשלה שתישען על תומכי טרור כמו מנצור עבאס. מי שהצביע לי עשה זאת על דעת כן. נשאלתי ועניתי על כך בבירור לא פעם ולא פעמיים.

אתה יודע מה, לא רק אני הבטחתי זאת. גם נתניהו הבטיח זאת שוב ושוב ושוב. ולא רק נתניהו, גם בנט – שעסוק עדיין למרבה הצער בתרגילים פוליטיים ובניסיון מגלומני להיות ראש ממשלת שמאל עם 7 מנדטים ומנסה בתרגיל שקוף להפיל עלי את כשלון הקמת “ממשלת ימין” כדי להצדיק זאת – הבטיח את זה חד משמעית.

עכשיו תראה, אני לא טוען שלפוליטיקאי אסור לפעול אחרת ממה שאמר לפני הבחירות. להיפך, לפעמים פוליטיקאי רשאי ואפילו חייב לפעול בניגוד להבטחת בחירות שלו, אם המשמעות של קיומה תהיה אבסורדית ותביא להיפך ממה שהוא התכוון כשהוא הבטיח אותה. פוליטיקאים מבטיחים לפני הבחירות הבטחות שהם מאמינים שיעשו טוב למדינת ישראל.

אם מתברר שהמציאות השתנתה והיצמדות דווקנית להבטחת בחירות תפגע במדינה ובמה שחשוב לנו בה, בהחלט אפשר להסביר ולפעול אחרת. אתה יודע מה, מותר גם לשנות דעה. רק חמור לא משנה את דעתו. לפעמים המציאות משתנה ואיתה גם הערכת המצב של מה טוב ונכון למדינה.

אבל דבר אחד צריך להיות ברור: כשפוליטיקאי מקיים הבטחת בחירות ברורה שלו – אי אפשר לבוא אליו בטענות ולטעון שהוא כפוי טובה ושלא בשביל זה הצבענו לו…

ההתנגדות שלי לממשלה שתישען על עבאס לא נשענת על הבטחת בחירות. היא נשענת על אמונה, ערכים, תפיסת מציאות והערכת מציאות עדכניים שאני מחזיק בהם גם ברגע זה.

אבל, כאמור, האמנתי בכך ואמרתי דברים ברורים גם ערב הבחירות ומי שהצביע לי ידע את זה והאמין בזה כנראה בעצמו. יכול להיות שהוא משנה את דעתו עכשיו, אבל כל המשנה ידו על התחתונה – הוא זה שצריך להסביר מה השתנה ומדוע הוא צודק ולא אני (נתניהו ובנט נשאלו הרי לפני הבחירות בדיוק על הסיטואציה הנוכחית שבה יידרשו לאצבעות של עבאס להקמת מממשלה, והצהירו שוב ושוב שלא יעשו זאת, ושבדיוק כפי שאני אומר כעת – עבאס אינו שותף לגיטימי. הם אלה שמשנים כעת את דעתם והם אלה שצריכים להסביר מה הגורם לכך).

כאמור, אני סבור שממשלה שתישען על תומכי טרור ששוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית תהיה אולי ממשלת נתניהו אבל לא תהיה ממשלת ימין שאותה הבטחתי להקים, ובעיקר תהיה טעות קשה שאסור לימין לעשות.

מותר לך ולאחרים לחשוב אחרת ולנסות לשכנע אותי. אבל נדמה לי שלטובת העניין כדאי שנגדיר לקראת השבועות הקרובים, שיהיו כנראה מורכבים ולחוצים, את גבולות הגזרה לשיח בינינו.

כל עוד תכתבו טיעונים ענייניים אני מבטיח – כמו תמיד – לקרוא בראש פתוח, להתייחס ברצינות, לחשוב על הדברים ואם יהיה בהם אמת גם להשתכנע.

אבל אם אתה או תומכי נתניהו אחרים תנסו להיות ברק כהן לעניים ולעלוב בי אישית בשטויות אישיות ולא רלוונטיות כמו בציוץ הזה – אתעלם מכם לחלוטין, אחייך לעצמי חיוך רחב ואחשוב על סבא שלי שבטח מתמלא גאווה שם למעלה כשעוד מישהו מזכיר את השם סמוטריץ’ שהנאצים ניסו ולא הצליחו למחוק”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות