הסתבכתם עם אישום פלילי? מה המשמעות ואיך מטפלים

ברגע אחד השמיים נופלים ואתם מוצאים את עצמכם עם כתב אישום, אובדי עצות שלא מבינים את המשמעות • אז מה באמת המשמעות? למה עליכם לצפות? ומה הזכויות שלכם במסגרת התהליך?
תוכן שיווקי
כ"ה ניסן התשפ"א / 06.04.2021 23:59

הסתבכות עם החוק אף פעם אינה נעימה, קל וחומר כאשר מדובר בעבירה פלילית. ברגע אחד השמיים נופלים ואתם מוצאים את עצמכם עם כתב אישום, אובדי עצות שלא מבינים את המשמעות.

אז מה באמת המשמעות? למה עליכם לצפות? ומה הזכויות שלכם במסגרת התהליך?

מהו כתב אישום?

תביעה אזרחית, כשמה כן היא, עוסקת באזרח אשר תובע אזרח אחר. אך כאשר מקבלים כתב אישום, כמעט תמיד המשמעות היא שהמדינה היא זאת שתובעת אתכם, כאשר המטרה היא להעניש אתכם בגין העבירה שבוצעה.

גם אם בביצוע העבירה היה מעורב אדם נוסף, הוא אינו מעורב בהליך המשפטי, אשר מתנהל מול המדינה.

כתב האישום כולל את פירוט העבירה, הזמן והמקום בו בוצעה, רשימת העדים ופירוט של הוראות החוק שעל פיהן הוחלט להגיש כתב אישום. כתב האישום מוגש על ידי תובע מטעם המדינה שפועל בכפוף לפרקליטות או ליחידת התביעות של המשטרה.

מה הזכויות שלכם?

במידה ונפתח נגדכם הליך פלילי, והוחלט להגיש כתב אישום, עליכם לדעת שעדיין יש לכם זכויות. מלבד האפשרות לקבלת ייעוץ וייצוג מטעם עורך דין פלילי מקצועי, אתם יכולים לבקש לקבל את כל חומר החקירה כדי שתוכלו באמצעותו לגבש את כתב ההגנה שלכם.

ההמלצה היא לצלם את כל חומרי החקירה, עד לרמת הפרט הקטן ביותר, ולא לפסוח על אף דף.

יש חשיבות גדולה לכל פסיק ומחיקה, ועורכי דין יודעים לאילו פרטים יש לשים לב, ואילו דברים לא מתיישרים טוב, ויש לתת עליהם את הדעת.

קחו בחשבון, ניתן לבטל כתב אישום

גם אם הוגש נגדכם כתב אישום, ניתן להגיש בקשה לבטל אותו, עוד לפני הדיון הראשון בבית המשפט. במידה והנושא צולח, וכתב האישום נמחק, הרי שהמשמעות היא שכאילו הוא מעולם לא הוגש.

יש כמה טענות מקדמיות שמבססות עילה להגשת בקשה לביטול כתב אישום כמו למשל התיישנות, חסינות, פגם בכתב האישור, חוסר סמכות מקומית, עניינית או בינלאומית, טענת “מן הצדק” כמו גם הטענה שהעובדות שמתוארות בכתב האישום לא מהוות עבירה על החוק.

מכיוון שיש כל כך הרבה דברים שהאזרח הפשוט אינו יודע, ולו רק בגלל שלא בקיא בחוק ובפסיקה, חשוב מאוד שלכל אורך התהליך ילווה אתכם עורך דין מקצועי ומנוסה. עורך דין פלילי מומחה יעשה את כל שבכוחו כדי לעזור לכם לבטל את כתב האישום כליל, על מנת להימנע מהליך פלילי ארוך ומיותר.

במידה והטענות שהעלה עורך הדין בפני בית המשפט מתקבלות, כתב האישום יבוטל באחת משתי הדרכים הבאות: או שהתביעה תסכים לכך, תחזור בה ותבטל את כתב האישום, או שבית המשפט יבטל את כתב האישום באופן חד צדדי, ללא הסכמתה.

ומה לגבי מעצר?

לאחר הגשת כתב האישום לזכותה של המדינה עומדת האפשרות לבקש שיוצא צו מעצר עד תום ההליכים. המטרה שעומדת מאחורי בקשה זו היא למנוע את האפשרות שהנאשם יברח, שיבוש של הליכי משפט, וגם למנוע סכנה מהציבור.

במידה ובית המשפט הוציא צו מעצר עד תום ההליכים, חירותו של הנאשם נשללת ממנו, והוא יצא לדיונים בבית המשפט או לעניינים דחופים בלבד בליווי משטרתי. גם כאן נוכחותו של עורך הדין חשובה ועליו לשכנע את בית המשפט שהנאשם אינו מהווה סכנה, או ליצור ספק בהכרחיות של מעצר.

ולסיכום אם הוגש נגדכם כתב אישום, כדאי מאוד שתממשו את הזכות שלכם לעורך דין. עו”ד אלון ארז ילווה אתכם לכל אורך הדרך, ינסה לבטל את כתב האישום כליל ולמנוע מכם מעצר, תוך שמשתמש בניסיונו הרחב ובידע העשיר שלו בתחום המשפט הפלילי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות