היום הפוליטי: מחכים להחלטה של הנשיא, ח”כי הכנסת ה-24 יושבעו

הנשיא ריבלין אמור למסור במהלך היום את החלטתו: מי המועמד שינסה להרכיב את הממשלה הבאה • במקביל תתקיים ישיבת הפתיחה החגיגית של הכנסת ה-24: ‭ 17‬חברי כנסת חדשים יאמרו "מתחייב אני"
אריה ריבקינד
כ"ד ניסן התשפ"א / 06.04.2021 10:23

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יודיע היום (שלישי) על החלטתו באשר למועמד עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה.

עד 65% הנחה: יריד הספרים השנתי של ‘מוסד הרב קוק’ חוזר בענק

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר – יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק.

עם זאת, ריבלין רמז במהלך השיחות כי ייתכן ואם המועמד שייבחר להרכבת הממשלה לא יצליח במלאכתו הוא ישיב את המנדט היישר לכנסת שתצטרך בתוך שלושה שבועות להחליט על מועמד מוסכם להרכבת הממשלה או להתפזר וללכת לבחירות חמישיות.

סיעות הליכוד, ש”ס, יהדות התורה והציונות הדתית המליצו על בנימין נתניהו – שקיבל 52 ממליצים.

סיעות יש עתיד, כחול לבן, העבודה, מרצ וישראל ביתנו המליצו על יאיר לפיד – שקיבל 45 ממליצים.

סיעת ימינה בת 7 המנדטים המליצה על נפתלי בנט. סיעות תקווה חדשה, הרשימה המשותפת ורע”מ, לא המליצו על אף חבר כנסת.

אחר הצהריים תחל בכנסת ישיבת הפתיחה החגיגית של הכנסת ה-24.

‭120‬ חברי הכנסת, ובהם ‭ 17‬ חדשים, יגיעו למשכן כדי להשתתף בטקס ההשבעה.

בדיוק בשעה ‭ 16:00‬ אחר הצהריים תכריז מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ: “כבוד הנשיא”.

קהל המוזמנים יקום על רגליו, ויושמעו שלוש תרועות חצוצרה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין יפתח את הישיבה, יזמין את יו”ר הכנסת יריב לוין להצהיר אמונים ויעביר לו את ניהול הישיבה. לוין יקרא בפני חברי הכנסת את נוסח הצהרת האמונים, ואלה יקומו בזה אחר זה כל אחד בתורו לפי סדר הא’-ב’ ויאמרו: “מתחייב/ת אני”.

לראשונה מאז פרוץ נגיף הקורונה: כל אחד מהח”כים הורשה להזמין אורח או אורחת לטקס. במסגרת הגבלות הקורונה יידרשו כל האורחים להציג “תו ירוק”, תעודת מתחסן או תעודת מחלים כתנאי לכניסתם למשכן.

בעת השבעת הח”כים יישבו מרבית המוזמנים ביציע הציבור, שייפתח לראשונה מאז פרוץ הקורונה – בשנה האחרונה ישבו שם חלק מהח”כים.

בשל ההנחיות יישבו האורחים במרווח של כיסא אחד בין כל אחד מהם. כמו כן, לאור ההקפדה על הנחיות התו הירוק והצורך בריחוק חברתי, חלק מהאורחים יופנו ליציע המליאה, סמוך למקום מושבו הקבוע של נשיא המדינה.

מליאת הכנסת תפעל אף היא על פי כללי התו הירוק, ויוקפד גם בה על מרחק של כיסא אחד בין נבחרי הציבור. כתוצאה מכך, חלק מחברי הכנסת ישהו אף הם ביציע המיוחד – הן בפאה שמול מקום מושבם של האורחים והן בזו שלצידם.

על במת הנשיאות במליאת הכנסת יישבו נשיא המדינה, יו”ר הכנסת ומזכירת הכנסת, במרווחים גדולים יותר מבעבר זה מזה, וגם דוכן הנואמים הוזז קצת ממקומו, כדי להבטיח מרחק סביר בין הנואם ליושבים ליד שולחן הנשיאות.

כבר בשעות הבוקר יחלו הח”כים להגיע למשכן הכנסת. בכניסתם יוצמד לדש בגדו של כל חבר כנסת פרח חגיגי והם יצטלמו במקום לתמונת מזכרת. משם יופנו לעמדת סטודיו שהוכנה מראש, שבה תצולם תמונתם הרשמית, שתלווה אותם במהלך כל כהונתם בפרסומים רשמיים מטעם הכנסת ובלוחות הנוכחות במשכן. לאחר מכן יוזמנו לכיבוד קל במרפסות טרקלין שאגאל.

בשעה ‭ 15:00‬ יחל טקס קבלת הפנים של נשיא המדינה ברחבת הכנסת, בנוכחות הח”כים ואורחיהם. משמר כבוד של משמר הכנסת יקבל את פני הנשיא במצעד כבוד, על רקע שירת לכת שתנגן תזמורת צה”ל. בהגיעו לרחבה ילוו את הנשיא שיירת אופנועים ופרשים על סוסים.

יו”ר הכנסת, מנכ”ל הכנסת, מזכירת הכנסת, קצין הכנסת וראש אגף טקסים ואירועים בכנסת יקבלו את פני הנשיא, ברקע תשמיע תזמורת צה”ל תרועות חצוצרה ותנגן את המנון המדינה. לאחר מכן יונף נס הנשיא, וריבלין ויו”ר הכנסת יסקרו את משמר הכבוד. בסיום הסקירה יניח נשיא המדינה זר לרגלי הגלעד לחללי מערכות ישראל.

לאחר מכן יפנו הנשיא ומארחיו למבואת לשכת יו”ר הכנסת, לחתימה בספר הנשיאים שהוא ספר מיוחד הכרוך בהידור, שבו מברכים נשיאי ישראל את הח”כים לכבוד השבעתם. משם יעשו הנשיא ומארחיו את דרכם למליאת הכנסת. ביציעים יעקבו אחריהם בני משפחותיהם והאורחים המכובדים ובאולם כל השרים והח”כים לקראת טקס הצהרת האמונים.

בתום הטקס יתקיים על הבמה שבטרקלין שאגאל הצילום המסורתי של ראשי הרשימות הנבחרות, יחד עם ארבעת סמלי השלטון – הנשיא, ראש הממשלה, יו”ר הכנסת ונשיאת בית המשפט העליון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות