קללת לשון המאזניים של בנט עשויה להוציא אותו בידיים ריקות

במקביל להתדיינות של נפתלי בנט עם אנשי יש עתיד, הוא מקיים מאחורי הקלעים שיחות עם הליכוד • אמנם לפיד מעניק לבנט את ראשות הממשלה, למשך שנתיים, על מגש של כסף, אבל בנט מהסס • שכן, יו"ר יש עתיד עצמו סיפק בהצהרה שלו דוגמה קטנה למה החיבור הזה יתמסמס במהירות
מתי טוכפלד, ישראל היום
כ"ד ניסן התשפ"א / 06.04.2021 02:10

ברקע מצעד נציגי המפלגות לבית הנשיא, הלכו והתגבשו להן שתי קואליציות. המשותף ביניהן הוא שלשתיהן אין רוב. דבר נוסף משותף הוא שבשתיהן חבר נפתלי בנט, אולם רק באחת מהן הוא יכול להיות ראש הממשלה.

נציגי ימינה בבית הנשיא המליצו עליו כמועמד לראשות הממשלה. המהלך לימד שחלום ראש הממשלה לא נגוז מבחינתו, גם אחרי שקיבל שבעה מנדטים בבחירות.

לפיד מעניק לבנט את ראשות הממשלה, למשך שנתיים ראשון ברוטציה, על מגש של כסף, אבל בנט מהסס. הוא חושש מכך שיואשם כי במו-ידיו הקים ממשלת שמאל, ועוד כזו הנשענת על תמיכת חברי הכנסת מהסיעות הערביות.

כדי להמתיק את הגלולה המרה דרש מלפיד להכניס לממשלה ניחוח ימני משמעותי: תיקי האוצר, המשפטים, הפנים, הדתות, התרבות וכל מה שחשוב ורלוונטי לקהל הימני. הוא גם דרש רוב של שרים בממשלה וגם בקבינט, על מנת להבטיח רוב ימני.

לפיד בשלב הזה מסרב.

הערוץ השני שבו פועל בנט הוא מול נתניהו. שם לא יוכל להיות ראש ממשלה ראשון וכנראה לא בכלל, אבל יוכל לקבל כל תיק שרק יחפוץ בו. אבל לנתניהו אין רוב גם איתו.

המסר האחרון שהעבירו אנשי ימינה לליכוד הוא: אם נתניהו יקבל את המנדט מהנשיא, שיראה אותם כחלק מהממשלה שיקים. שיביא שני עריקים, או יסגור עם סמוטריץ’ על תמיכה של רע”מ מבחוץ ואפשר להתקדם.

אם נתניהו ייכשל – אליהם לא יוכלו לבוא בטענות.

במקרה שנתניהו אכן יקבל את המנדט וייכשל, יפעל בנט ככל יכולתו להכניס את הסיעות החרדיות ואת בצלאל סמוטריץ’. המסר של בנט לסמוטריץ’ יהיה: אם הישענות על סיעה ערבית היא דבר כל כך נורא ואיום כפי שאתה מציג – התכבד והיכנס לקואליציה ובכך תציל את המדינה.

ההערכה היא שלא סמוטריץ’ ולא הסיעות החרדיות יתפתו וינטשו את נתניהו לטובת קואליציית בנט-לפיד-העבודה.

יאיר לפיד מיהר למסור הצהרה לתקשורת משלו אחרי זו של נתניהו, שבה תקף בחריפות את הפרקליטות. לדברי לפיד, דבריו של נתניהו מעידים כי נתניהו לא יכול להיות ראש הממשלה ויש להחליפו כמה שיותר מהר. הוא קרא לבנט להשלים את המו”מ ביניהם ולהרכיב ממשלה משותפת.

אולם הצהרתו של לפיד רק העידה עד כמה הוא מנותק מהסנטימנט הימני, שרובו תומך בנתניהו, וגם אלה שלא – כמו מצביעי סער וחלק ממצביעי בנט – ממש לא סבורים שפרקליטות המדינה היא פרה קדושה שאין לגעת בה. גם לא בית המשפט.

מי שעכשיו הוא קורא לו קריאה נרגשת להצטרף ולעמוד בראשות הממשלה, פעל, יחד עם איילת שקד, לשינוי צביונו של בית המשפט העליון והתגאה בכך מעל לכל במה.

רק דוגמה קטנה מדוע החיבור הזה, דקה אחרי שידיח את נתניהו מהשלטון, יהיה חסר דבק ויתמסמס מהר למדי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות