Big in Japan: הרכבים היפניים שישראלים אוהבים
עד שלהי שנות ה-60, תקופה מאתגרת במיוחד עבור מדינה בתחילת דרכה, רכישת רכב כמעט ולא הייתה ברת השגה. בעלי הפרוטה היו היחידים שיכלו להרשות לעצמם להסתובב במכונית משלהם, בדרך כלל דגם אמריקאי או אירופאי ולרוב בדגמים פשוטים ולא יוקרתיים, והייתה גם הגאווה המקומית – סוסיתא, שכמעט ונמחקה מדפי ההיסטוריה, יש יאמרו שבצדק.
בעולם כבר החלה לחלחל ההבנה שמכיוון יפן נפתחת חזית חדשה, צעירה ורעננה לשוק הרכב. החברות היפניות הגדולות שעסקו בעיקר בייצור מטוסים עד ההפסד במלחמת העולם השניה, פנו למקור הכנסה אחר ומצאו כי טוב. הן הביאו יכולות מבטיחות לתקופה, כוח עבודה זול בהרבה מזה שבארצות המערב ותרבות טכנולוגית שרק ממתינה לגילוי.
הצורך ברכב נגיש ואמין בישראל היה גבוה, אבל היה זה החרם הערבי שהוטל על ישראל וגרם ליצרני הרכב המובילים מיפן להימנע מכניסה לשוק הישראלי. מי שלא נכנעה לחרם וראתה בו הזדמנות עסקית מצוינת הייתה סובארו, שהגיעה בשנת 1969 לנמל אילת עם דגם אחד ומשם, הכל היסטוריה.
נכון להיום היא אינה מובילה את טבלת המכירות של הרכבים היפניים בישראל, אך עדיין תוכלו למצוא אותה במגרשי מכירת רכב שונים לצד כמה דגמים יפניים אהובים נוספים, במחירים משתלמים ותנאי רכישה כדאיים.
הנה כמה מהם.
המשפחה הקיסרית
שוק הרכב בישראל כיום תחרותי במיוחד ולמרות המיסוי הגבוה על קניית רכבים, נצפית כמדי שנה עליה משמעותית במסירות רכבים חדשים. מגרשי המכוניות הגדולים העמוסים בדגמים חדשים (שבעבר היו מגיעים כמעט מיפן בלבד וכיום גם מארצות הגובלות עימה), עדיין מעידים על הביקוש לרכבים מיבשת אסיה.
אין זה סוד שבשנים האחרונות אלו דווקא המותגים הקוריאניים יונדאי וקיה ששולטות בטבלת המכירות בארץ, אך גם היפניות אינן טומנות ידן בצלחת. ענקית הרכב מאזדה למשל, שחוגגת בימים אלו 100 שנים להיווסדה, שלטה בשוק הישראלי במשך שנים רבות עד כניסתן של הקוריאניות אליו וגם היום, היא זוכה לפופולאריות רבה בקרב הישראלים. הונדה, היקרה במעט מאחיותיה היפניות, נהנית אף היא מתדמית מצוינת וחווית הפרמיום שהיא משדרת. גם מיצובישי, שבתחילת שנות ה-2000 הייתה המותג הנפוץ ביותר בארץ, עדיין מבוקשת במיוחד עם דגם האטראז’, הקוסם בעיקר לחברות המנהלות צי רכב.
ולדובדבן שבקצפת – טויוטה, מותג מצליח וותיק לא פחות המגיע עם נתון מפתיע: הוא ה”שורד” ביותר בישראל או במילים אחרות, הותק של דגמיו על הכביש הוא הגבוה ביותר מזה של שאר דגמי הרכב בישראל ובפער ניכר, מה שמעיד על שביעות רצון גבוהה ונאמנות לקוחות רבה.
ככלל, כל מותגי הרכב היפני נהנים מתפיסת אמינות גבוהה ותדמיתה של יפן כמעצמה טכנולוגית נשמרת עם השנים, ככל שמדובר באבזור ובמערכות דיגיטליות. זו עקב בקרקע, שלמתחרות מארצות אחרות יהיה מאד קשה להזיז אותה.
מה כוס התה שלכם?
המותגים היפניים פונים כמעט לכל נהג עם היצע רחב של דגמים והתאמה אישית. ניקח למשל את המותג היפני סוזוקי שהצלחתו הכבירה בשוק הרכב הישראלי היא זניחה לעומת זו הנצפית בשוק האופנועים בארץ, שמאז ומתמיד נשלט על-ידי היפנים ומוסיף גם היום. כבר 30 שנה שהענף הדו גלגלי מתענג על דגמי הספורט של סוזוקי, כשאליה מצטרפות אחר כבוד הונדה וימאהה עם נתוני מכירות מרקיעי שחקים.
במכוניות, כיאה לעולם פתוח ומגוון, כלל מותגי הרכב היפניים מציעים את מרכולתם בכל קטגוריה אפשרית: רכבי מיני, משפחתיות, קרוסאוברים, רכבי שטח ואפילו רכבי יוקרה, המזוהים לרוב עם מותגים מערביים. בנוסף, מהפכת הרכב החשמלי כבר עברה את הקילומטרים הראשונים שלה ולפי איך שזה נראה כעת, יפן צפויה להצטרף גם היא לנסיעה ואף להובילה בשנים הקרובות.
לסיכום, על אף התחרותיות הרבה הקיימת כיום בשוק הרכב בארץ, מצליחים הדגמים היפניים לשמור על מעמדם ולהציע לצרכן הישראלי את כלל הפרמטרים החשובים והנחשקים שאותם הוא מחפש: נוחות, בטיחות, מראה ייחודי וביצועים איכותיים – וכי הם לגמרי כאן כדי להישאר.
תגובות
אין תגובות