תובע 30,000: ביקש מהשוטרים לעזוב נער “לא מאה” – ונעצר לשווא

תביעה על סך 30,000 שקלים הוגשה נגד המשטרה בגין שני מעצרי שווא של מפגין בירושלים - יום אחר יום • לאחר המעצר הראשון שוחרר המפגין ללא כל חקירה, אולם באותו ערב ביקש מהשוטרים לעזוב נער בעל מוגבלות - ונעצר שוב • לאחר המעצר השני החוקר עצמו הודיע: להעביר את התיק למח"ש
חיים טוויל
י"ג ניסן התשפ"א / 26.03.2021 13:09

כנגד משטרת ישראל הוגשה תביעה על סך 30,000 שקלים, בגין שני מעצרי שווא של אותו אדם – יום אחר יום. ב

מעצר הראשון מ’, צעיר בשנות העשרים לחייו, לא נחקר כלל, ובמעצר השני החוקר עצמו הבין כי מדובר במעצר שווא הכולל מחדלים רבים – והציע לעדכן את מח”ש מיוזמתו.

התביעה הוגשה על ידי ארגון חוננו, שמייצג את מ’.

בכתב התביעה נכתב, כי המעצר הראשון התרחש כאשר מ’ השתתף בהפגנה על מותו של אהוביה סנדק ז”ל בצומת בר אילן בירושלים. כשמ’ חצה את הצומת כחוק, צעק לעברו אחד השוטרים, ולאחר דין ודברים אף דחף את מ’. מיד לאחר מכן קפצו על מ’ ארבעה שוטרים וללא אומר ודברים הכניסוהו לניידת, תוך שאחד מהם מכה בו. מ’ שהה בתא המעצר כשמונה שעות, ללא פעולת חקירה כלשהי, ובשש בבוקר שוחרר לביתו.

באותו הערב, שעות אחדות לאחר ששוחרר, השתתף מ’ בהפגנה נוספת בצומת בר אילן. לפי כתב התביעה הפגין מ’ כחוק ולא ירד מהמדרכה.

“בשלב כלשהו הבחין התובע כי שוטרי מג”ב דוחפים בצורה אלימה אדם בעל מוגבלות שכלית… התובע צעק לעבר השוטרים כי אותו אדם הוא ‘לא מאה’ וביקש שיעזבו אותו”. השוטרים שעו לבקשותיו ואחד מהם שנראה כמפקד הכוח הורה לאחרים לעזוב את אותו אדם.

אולם לפתע וללא כל עילה “באקט נטול כל פשר הסתער אחד השוטרים על התובע, השכיב אותו בכוח לארץ, ולהקת שוטרים הצטרפה לריתוק התובע לרצפה”.

למרות שמ’ לא התנגד למעצר התנהגו השוטרים באגרסיביות רבה: אחד השוטרים דרך על פניו בעודו שרוע על הרצפה, שוטר אחר לפת את צווארו וחנק אותו כשהורם לניידת ועוד.

שוב המתין מ’ בתא המעצר שעות רבות, אך זאת הפעם נחקר. החקירה ארכה דקות ספורות, ולאחר שהחוקר שמע את דברי מ’ “היה המום מכך שהוא נעצר ומסר לתובע מיוזמתו כי הוא מעביר את התיק למחלקה לחקירות שוטרים”.

מ’ שוחרר לביתו, ונזקק לטיפול רפואי במרכז לרפואה דחופה.

אלעדי ויזל מארגון חוננו, הסביר: “מדובר בשני מעצרי שווא נטולי כל עילה ותכלית. מעצרים החושפים במעט את השימוש הפגום שעושה משטרת ישראל בדיני המעצרים ככלי הרתעתי למיגור הפגנות, ולא ככלי חקירתי כנקבע בחוק”.

לדברי ויזל, “מעצר השווא השני כולל שתי תקיפות לא מוצדקות וברוטאליות: הראשונה תקיפה מיותרת של אדם מוגבל והשנייה תקיפה חסרת בסיס של אדם רק בשל כך שהעז לנסות להאיר את עיני השוטרים כי הם תוקפים אדם בעל מוגבלות.

“משטרת ישראל פועלת בצורה לא חוקית ואלימה תוך ניסיון לדכא את מחאת הציבור נגדה. רק בשבוע האחרון הגשנו עשר תביעות נגד משטרת ישראל, תביעות המכסות חלק קטן מהעולות שנעשו במסגרת אכיפת היתר כנגד המפגנים על מותו של אהוביה סנדק ז”ל. אנו מקווים כי בזכות הפעולות שאנו נוקטים חופש הפגנה של הציבור יתממש אף במקום בו הוא מפגין כנגד המשטרה”.

כאמור, כעת תובע מ’ את המשטרה בגין מעצרי השווא, העובדה כי המתין שעות רבות בלא לראות את קצין התחנה, אי הודעה למישהו הקרוב אליו על מעצרו, תקיפה ושימוש בכוח על ידי השוטרים שלא כדין, הגבלת חופש ההפגנה ועוד.

בתביעה נכתב כי המחדלים הללו מהווים עוולה חוקתית של פגיעה בכבוד האדם, בזכותו לחירות ולחופש ביטוי ומחאה, עוולות של תקיפה, כליאת שווא ורשלנות, ועוד, והסעד המבוקש בגינם הינו 30,000 שקלים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות