שרי רוט ב’משכן לילה’: מתקשה להאמין שש”ס תשב באופוזיציה

שרי רוט, הפרשנית הפוליטית של אתר חרדים 10, שוחחה עם הני זובידה בתכנית 'משכן לילה' ב'ערוץ כנסת' - על המפלגות החרדיות ב'יום ש'אחרי' • מה אכפת לחרדים באיזו ממשלה הם יושבים? והאם הם ילכו לאופוזיציה?
חרדים 10
י"ג ניסן התשפ"א / 26.03.2021 14:34

הני זובידה: אמרת פה, שהחרדים לא מספיק מתוחכמים… אז אני קורא, ואני לא מאמין שאני קורא, אני קורא את דברי מקלב שמגדיר את ההאשמות לפיהן הוא לא עבד מספיק. הוא אומר, ‘עבדנו בשטח, נתנו עבודה’. אבל הוא מוסיף: “מי שבחש היו גופים פוליטיים, אני חושב שגם נתניהו ידו בכך. נתניהו אמר בקולו שהמצב שלנו טוב ולא צריכים לדאוג מאיתנו, ונזכור את זה. לא מסיק מסקנות כרגע מה המשמעות של זה”. יש יותר ויותר קולות ב’יהדות התורה’, שטוענים שנתניהו עשה להם את המכה, העביר אנשים לכיוון ‘הציונות הדתית’.

שרי רוט: כן. התחלתי לשמוע את זה כבר במוצאי יום הבחירות, וככל שהעמיקה ספירת הקולות החרדים הולכים ואומרים, יותר ויותר, בשיחות סגורות בינתיים – מקלב רמז על זה בשיחה יותר גלויה לתקשורת, ואגב לא כולם אוהבים את זה שהוא חשף קלפים – אבל בשיחות סגורות הם אומרים ‘נתניהו שם לנו ברז, נתניהו שתה אותנו בקשית מאד עבה, לטובת סמוטריץ’, מבחינתנו הוא עשה מעשה שלא ייעשה.

כשמנסים להסביר להם, תקשיבו, הוא פחד שסמוטריץ’ לא יעבור אחוז חסימה, הם טוענים שהיו אינדיקציות לזה שהוא כן עובר אחוז חסימה, ובכל זאת נתניהו רצה אותו גדול יותר, חזק יותר, אולי חזק יותר מהם.

יכול להיות שנתניהו במהלך חודשי הקורונה ראה שהעם לא ממש מחבב אותם, כלומר הציבור החילוני, אולי נמאס לו מהם, אולי הוא אפילו רוצה להעביר את הרומן מהם לציונות הדתית…

הני זובידה: שרי, יש לי שאלה. ברצינות, החרדים הם הרי לא ציונים, זה חלק מהעניין הזה. ואני לא אומר את זה לגנות, לטובה או לרעה, מה אכפת להם באיזו ממשלה הם יושבים?

שרי רוט: (מחייכת) בוא נשאל את זה אחרת: אני ניסיתי לשאול אותם במהלך היום הזה, מה אכפת לכם, אוקי, תצטרפו לקואליציית ‘רק לא ביבי’. אם אתם באמת כל כך כועסים עליו, אז תגידו לו יפה ‘שלום’, תסגרו את הדלת, תגידו ‘נמאס לנו ללכת איתך למסלולי הרפתקאות, אתה אולי תוליך אותנו עכשיו לממשלה מוזרה, בתמיכת הערבים, יחד עם בן-גביר בכנף השני, משהו מאד מוזר, או שאולי בכלל תוליך אותנו לסיבוב חמישי. אני, אגב, רשמתי לי ביומני, לפסח הבא, יחד עם רשימת הקניות שאני שומרת משנה לשנה, ‘בחירות סבב שישי’…אז למה אנחנו צריכים להיטרלל ביחד איתך? נלך לנו.

הם אמרו לי, תקשיבי, החרדים הענישו אותנו בקלפי בעיקר על זה שהיינו צמודים לנתניהו. הוא אמר סגר ביום כיפור, בראש השנה, כן בית כנסת לא בית כנסת, הלכנו אחריו בעיוור, היה לנו חבר כנסת יו”ר וועדת חוקה, עשינו לנתניהו כמעט  על הכל עם הראש ‘כן’, לא עשינו מעשה שאשא-ביטון ומרדנו אלא כמעט על כל מה שהוא אמר אמרנו ‘אמן’.

הני זובידה: את רק מחזקת אותי. אז מהי השורה התחתונה?

שרי רוט: אלא מה? הם אומרים, אז מה עכשיו את רוצה שנעשה, לא רק כשהיינו נאמנים לביבי חטפנו, אלא עכשיו נהיה נאמנים ליאיר לפיד? עם החוקים שלו לשוויון, נישואין אזרחיים, גיורים, את רוצה שבכלל אנחנו נמחק? הם טוענים, טוב לנו עכשיו 4 שנים או כמה שזה לא יהיה, לשבת באופוזיציה, מה שעשה סמוטריץ’. לסמוטריץ’ זה היה טוב והעלה אותו? טוב גם לנו.

הני זובידה: אני חשבתי על מה שאת אומרת, ואני לא מאמין לך שג’ יישבו באופוזיציה. אני לא מאמין גם להם. הם יותר מדי קשורים בעבותות לענייני הכסף, לגפני יהיה מאד קשה לוותר על ועדת הכספים. להערכתך, הם ילכו לאופוזיציה או שזה רק עניין של זמן?

שרי רוט: אתה שואל על ג’ ושוכח לשאול על ש”ס, ואני דווקא מתקשה להאמין על ש”ס שהיא תשב באופוזיציה. קשה היה לה לעשות את זה בעבר, יהיה לה קשה לעשות את זה גם בהווה, אתה צודק שאם ג’ תעשה את זה, לש”ס יהיה קשה לעשות משהו שונה ממנה. פה הן די קשורות אחת עם השניה, אני לא רואה את חכם שלום נותן לזה לקרות, שש”ס תעשה אחרת מיהדות התורה.

יש כאן איזושהי בעיה, זה לא מה שהיה בשנות ה-80 וה-90 שש”ס יכלה להיות אמיצה ולעשות צעדים לבד. מצד שני, אתה לא באמת חושב שאחרי כל מה שקרה, דרעי וליברמן יהיו תחת מטריה אחת של קואליציה, אתה לא באמת חושב שיאיר לפיד, למרות השינויים שעברו עליו בשנים האחרונות וחלו שינויים, אני לא מתעלמת מזה – אתה לא באמת חושב שהוא הולך לחזור בתשובה ולהתאים את עצמו לחרדים.

הני זובידה: בגלל זה לא שאלתי אותך על ש”ס, שאלתי אותך על ג’, אני חושב שג’ זה יהיה צפרדע שיהיה קל להם יותר לבלוע. ויש הרבה מאד כסף שצריך להיכנס פנימה…

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות