בג”ץ: נתניהו מחויב לפעול לפי הסדר ניגוד העניינים שקבע לו היועמ”ש

השופטים שבו על הקביעה לפיה "חוות-דעתו של היועץ המשפטי לממשלה בסוגיות משפטיות, מחייבת את הממשלה ורשויותיה"
חיים טוויל
י"ב ניסן התשפ"א / 25.03.2021 13:06

שופטי בג”ץ קבעו הבוקר (חמישי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מחויב לפעול על פי הסדר ניגוד העניינים שניסח עבורו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

שני ילדים זועקים: “אנחנו רוצים להישאר יהודים!” • פרשה מטלטלת

מחפשים רעיון למנת דג לחג? קבלו עשרות מתכונים למנות של דגים

‘נגד חיסון ניסיוני, שקרונה’: כמה אנשים הרג הפייק נגד החיסונים?

פסק הדין ניתן במסגרת עתירות שהגישו התנועה למען איכות השלטון בישראל ו-69 עותרים פרטיים, שיוצגו על ידי עו”ד דפנה הולץ לכנר.

בפסק הדין דחתה הנשיאה, אסתר חיות, את הטענה כי רק שר או ראש הממשלה מוסמך לקבוע אם הוא מצוי בניגוד עניינים או לא, וקבעה כי היועמ”ש מוסמך לתת חוות דעת משפטית מחייבת גם בנושא זה.

חיות ציינה כי לאורך השנים נקבע בשורה ארוכה של פסקי דין, כי “חוות-דעתו של היועץ המשפטי לממשלה בסוגיות משפטיות, מחייבת את הממשלה ורשויותיה כל עוד בית-המשפט לא פסק אחרת”.

היא אף הבהירה שנושא ניגוד העניינים איננו חריג לכלל זה: “בתחום זה של הסדרי ניגוד העניינים קיימים טעמים המחזקים את המסקנה כי חוות דעת היועץ מחייבת את נושא ההסדר. זאת, משום שגיבוש הסדרים אלה נוגע בעיקרו להפעלת מבחנים משפטיים שנקבעו בפסיקה ביחס לכלל האוסר על הימצאות בניגוד עניינים ויישומם על נסיבות המקרה. לפיכך אך טבעי הוא שהגורם שלו תהא ‘המילה האחרונה’ בעניינים אלה יהיה גורם משפטי”.

היא הדגישה: “תחום ניגוד העניינים מצוי בליבת תפקידיו של היועץ המשפטי לממשלה כמי שפועל להגנה על שלטון החוק ולשמירה על סדרי השלטון, המינהל התקין וטוהר המידות. לפיכך, הותרת ההכרעה הסופית והמחייבת בתחום זה בידי היועץ – ולא בידי השר נושא ההסדר – יש לה חשיבות ברורה ומובהקת”.

חיות אף מתחה ביקורת על טענת פרקליטיו של נתניהו, לפיה ראש הממשלה אכן התחייב לערוך הסדר ניגוד עניינים, אך איננו מחויב לעמדת היועמ”ש בנוגע לתוכנו.

“התנהלותו זו של ראש הממשלה מעלה תהייה ביחס לכנות ההצהרות מטעמו בפני בית המשפט בעניין הרכבת הממשלה, אשר לא כללו כל הסתייגות ביחס למעורבות היועץ המשפטי לממשלה בתהליך גיבוש הסדר ניגוד העניינים”.

בית המשפט דחה את טענת העותרים לפיה יש להחיל מגבלות מסוימות שקבע היועץ בהסדר ניגוד העניינים גם על השר לביטחון הפנים, וציין כי הסדר ניגוד עניינים הוא הסדר אישי במהותו הנערך עבור אדם ספציפי – ובמקרה זה עבור ראש הממשלה.

עם זאת, בג”ץ ציין כי היועץ המשפטי לממשלה הודיע לשר לביטחון הפנים וליתר השרים הנוגעים לעניין כי עליהם להימנע מלעמוד בקשר עם ראש הממשלה בכל הנוגע לנושאים המפורטים בחוות הדעת, שבהם מנוע ראש הממשלה מלעסוק.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות