הקשר בין תזונה להפרעות קשב וריכוז: כל מה שחשוב לדעת

מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין תזונה להפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות- ADHD • מה חשוב לדעת בנושא? מספר נקודות למחשבה
תוכן שיווקי • בשיתוף פרמה גורי
י"ב ניסן התשפ"א / 25.03.2021 01:21

הפרעת קשב וריכוז היא מצב נוירולוגי שכיח בקרב ילדים ומבוגרים, כאשר מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין תזונה להפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות- ADHD.

נראה כי בעוד מאכלים מעובדים, עתירי סוכר או שומן רווי עלולים להגביר את הסיכון להפרעות קשב וריכוז, הרי שדפוסי אכילה בריאים יותר, יכולים להפחית את הסיכון ולהקל בהתמודדות עם ההפרעה.

מה חשוב לדעת בנושא? מספר נקודות למחשבה על האוכל שאנחנו מכניסים לפה והשפעתו על הריכוז.

היזהרו מצבעי מאכל מלאכותיים וסוכר בכמות גבוהה

חשוב מאוד לשנות את הרגלי התזונה, ולהפחית את הצריכה של מוצרים אלה במיוחד אצל ילדים. מוצרים המכילים סוכר וצבעי מאכל מלאכותיים עלולים להיות בעלי השפעה שלילית, ולהחמיר תסמינים של הפרעות קשב וריכוז כמו חוסר שקט ובעיות ומיקוד.

מומלץ להסיר או להפחית מהתפריט משקאות קלים, ממתקים, צריכה של משקאות אנרגיה ומשקאות עתירי קפאין.

יש לזכור כי למוצרים אלה עלולה להיות גם השפעה ממכרת ולכן, לרוב יהיה קשה להפסיק את צריכתם בבת אחת, ויתכן שיהיה צורך בסוג של גמילה והפחתה הדרגתית כאשר חשוב מאוד לספק תחליפים הולמים, כדי להפחית את ההזדקקות למוצרים עתירי סוכר ושומן רווי.

כדאי גם להפחית סירופ תירס, מוצרים מקמח לבן, אורז לבן ותפוחי אדמה.

כיצד שומנים טובים וחלבון יכול לעזור?

על פי מומחים, כדאי לאמץ תזונה עשירה בחלבונים כמו גבינה, ביצים ואגוזים המהווים מקור טוב לחלבון, ויכולים לסייע בהשגת ריכוז ואף לשפר את האפקט של תרופות לקשב וריכוז.

מטרת החלבון היא לאזן סימפטומים של קשב וריכוז ולסייע בייצור כימיקלים חיוניים למוח, כמו גם למנוע קפיצות ברמות הסוכר בדם שיכולות להחמיר מצבים של היפראקטיביות.

מומלץ להעשיר את התזונה גם בירקות ופירות המכילים ויטמין C דוגמת תפוזים וקלמנטינות.

מחקרים שונים דנו בהשפעות החיוביות שיש לחומצות שומן אומגה 3 שמקורן בדגים במים קרים, וכן באגוזי מלך, אגוזי ברזיל ובזרעי פשתן.

ההמלצה הרווחת היא להעלות את כמות האבץ במינון המאוזן ביותר, מכיוון שאבץ הינו בעל השפעה חיובית בוויסות הדופמין ושיפור תגובת המוח. מחקרים שונים הצביעו על כך שמחסור באבץ, מינרל חשוב מאין כמוהו, בא לידי ביטוי בבעיות של חוסר תשומת לב ומיקוד.

חשוב מאוד לסגל גם הרגלי תזונה נכונים לאורך היום. למשל, להקפיד על ארוחת בוקר טובה, איכותית ומשביעה, 3 ארוחות מסודרות לאורך היום ולא ללכת לישון על קיבה ריקה.

השלמות תזונתיות חיוניות מאוד לתפקוד הקוגניטיבי במיוחד אצל ילדים, שעוד נמצאים בשלבי התפתחות, ויש לסייע להם בבניית אבני בניין חיוניים להתפתחות המוח. קיימות פורמולות המבוססות על צמחים סיניים שיכולים לסייע בתפקוד הקוגניטיבי ובהגברת המיקוד והריכוז והפחתת תופעות של היפראקטיביות.

כדאי לבצע אבחון לאיתור ההפרעות כמו למשל, מבחן TOVA  אשר הינו מבדק ממוחשב המיועד להערכה נוירולוגית של מאפייני התנהגות של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, וכן לטפל בכל המישורים, החל מפעילות גופנית סדירה דרך תרפיה מסוגים שונים שיכולה להקנות כלים להתמודדות ועד שינויים תזונתיים.

למידע נוסף אודות הפרעות קשב וריכוז, ADHD , ADD ועוד היכנסו לאתר ריכוזית מבית פרמה גורי.

פורמלת ריכוזית נבדקה במחקר קליני על ילדים הסובלים מהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, ונמצאה משפרת תוצאות מבחן TOVA. המחקר פורסם במגזין הרפואי להפרעות קשב וריכוז בארצות הברית Journal Of Attention Disorders (2010).

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות