אחרי ירי ותקיפות: הפסקת האש הוארכה בחמישה ימים

שי וייספיש
|
י"ח אב התשע"ד / 13.08.2014 22:10
דקות לפני תום ההפוגה הודיעו הפלסטינים על הארכת הפסקת האש ב-120 שעות לצורך המשך השיחות בין הצדדים • גורמים מדיניים: נתניהו ויעלון הורו לפעול אם יופר השקט – וצה”ל תקף בעזה בתגובה לירי הרקטות מרצועת עזה לעבר הדרום בשעות הערב המאוחרות • איסמעיל הנייה: “הפסקת אש קבועה תושג רק על ידי הסרת המצור מרצועת עזה”

צה”ל תוקף הלילה (חמישי) ברצועת עזה, בתגובה לירי לעבר ישראל אמש – כך נמסר בהודעת דובר צה”ל.”צה”ל נערך לאפשרות זו, ונחוש להמשיך ולשמור על ביטחון תושבי מדינת ישראל”.

על פי דיווחי הפלסטינים, אזור חוף אלסודאניה שבעזה נמצא תחת מתקפה גדולה של מטוסי חיל האוויר, כנראה מחשש לאפשרות שיגור טילים למרחב גוש דן.

גורמים מדיניים מסרו הלילה, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון הורו לצה”ל לפעול במקרה שיופר הסכם הפסקת האש עם הפלסטינים.

זמן קצר לפני תום הפסקת האש הזמנית, כינס ראש המשלחת הפלסטינית לשיחות המשא ומתן בקהיר, עזאם אל-אחמד, מסיבת העיתונים בה אמר: “הוסכם להאריך את הפסקת האש בחמישה ימים, עבור התייעצויות ודיונים”.

במסיבת עיתונאים שכינס הלילה הוסיף כי המשלחת תשוב לרמאללה ותעדכן את יו”ר הרשות, אבו מאזן. בינתיים, שרי הקבינט מוחים על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מעדכן אותם בהתפתחויות.

דקות לאחר הודעת הפלסטינים נשמעו אזעקות בנתיבות ובמועצות האזורית שדות נגב ושער הנגב – ורקטה אחת יורטה. אזעקה נשמעה גם במועצה האזורית אשכול ושתי רקטות נפלו בשטח פתוח.

סמוך לשעה 21:50, שעתיים לפני תום הפסקת האש, שנמשכה כ-72 שעות, נשמעו הערב אזעקות בישובי עוטף עזה. רקטה אחת התפוצצה בשטח פתוח בחוף אשקלון ולא גרמה לנפגעים או נזק.

קודם לכן, לקראת השעה 21:00, שבה מקהיר המשלחת הישראלית לשיחות עם החמאס, לאחר שהשיחות הסתיימו ללא תוצאות.

“הפסקת אש קבועה תושג רק על ידי הסרת המצור מרצועת עזה”, אמר מוקדם יותר בכיר החמאס איסמעיל הנייה.

גם איש החמאס אסמאעיל רדואן אמר הערב לרשת ‘אל-קודס’, כי אם לא תושג התקדמות משמעותית במגעים העקיפים עם ישראל, לא תהיה הארכה של הפסקת האש מצד חמאס.

בישראל נערכו לאפשרות כי הירי יתחדש בחוצות, עם תום הפסקת האש, וצה”ל ונערך בכוחות מתוגברים בגבול הרצועה.

כוחות רבים כבר הוצבו לגבול, והלוחמים נמצאים בדריכות מלאה. קצינים שיצאו לחופשה קיבלו בבוקר הודעות כי יתכן ויוקפצו בשעות הקרובות.

כמו כן, נשקלת גם האפשרות להתחיל בגיוס מילואים נוסף, לאחר שמרבית הכוחות שוחררו בתחילת השבוע בעקבות הפסקת האש.

גם מערך כיפת ברזל נמצאה בפריסה מלאה של תשע סוללות שערוכות ליירוט.

חבר הכנסת דני דנון הגיב לחידוש הירי: “מספיק עם הגמגום וההשפלות, אם החמאס רוצה לבחון את הנחישות של מדינת ישראל יש לפעול בנחישות ובעוצמה למיטוט החמאס. צריך לחסל את ראשי החמאס. כל המבקשים ברעתנו חייבים לדעת בבירור מי תמיד מנצח”.

גם שר החוץ אביגדור ליברמן אמר היום בבוקר, כי “עם חבורת המחבלים הזאת אי אפשר להגיע לשום הסדרה”. הוא הדגיש כי הוא וחברי מפלגתו לא יקבלו הסכם שאינו כולל את החזרת שרידי גופות החיילים אורון שאול והדר גולדין הי”ד.

“אם בצד השני לא מקבלים את זה ולא יהיו מוכנים במסגרת ההסדרה להחזיר את הגופות, הם חייבים להבין שהם יקבלו בחזרה את הגופות של מוחמד דף, איסמעיל הנייה ושל בכירים נוספים ברצועת עזה”, הדגיש השר. “לא נקבל שום מתווה, שום הסדר, בלי שגופות החיילים חוזרות למדינת ישראל”.

אתמול אמר שר הביטחון משה (בוגי) יעלון: “שוב אני מזהיר ביום רביעי בחצות אני לא יודע אם נגיע להסדר, אני לא יודע אם אנחנו צריכים להאריך את המשא ומתן ויכול להיות שתפרוץ עוד פעם אש ועוד פעם נירה עליהם ונבצע פעולות והם יבצעו פיגוע ימי כזה או אחר. חייבים להיות ערניים ודרוכים”.