עייפות מול אדישות וזחיחות: אלו הגורמים שיכריעו את הבחירות

איך מצב הרוח של הימין והשמאל קשור לתוצאות שנקבל? למה אחוזי ההצבעה יקבעו הכל? וכיצד הקורונה תשפיע על אחוזי ההצבעה בבחירות?
חרדים 10
ט' ניסן התשפ"א / 22.03.2021 18:58

אזרחי מדינת ישראל ייצאו מחר (שלישי) לקלפיות ויצביעו בפעם הרביעית בתוך שנתיים בבחירות לכנסת.

איך מתבצעת הזדהות בקלפי בימי קורונה? • כל המידע שצריך ליום הבחירות

בשמאל שוררת תחושת ייאוש והערכה שהסיכוי להדיח את נתניהו נמוך. בימין, לעומת זאת, שוררת אדישות וזחיחות. גם בציבור הערבי, על רקע הפילוג ב’משותפת’, צפויה לפי הסקרים שבוצעו במגזר נפילה בשיעורי ההצבעה.

למרות כל זאת, ישנם משתנים נוספים שעלולים להשפיע על התוצאות הסופיות. פרשני חדשות 12 ניתחו היום את המצב והציגו את הגורמים שבכוחם להכריע את הבחירות.

1. שיעור ההצבעה

זוהי אולי השאלה הגדולה של הבחירות לכנסת ה-24. ראשית, הקורונה מעלה כמה שאלות: האם מבודדים וחולים יעשו את המאמץ, ויגיעו לקלפיות הייעודיות? האם יהיה בלבול סביב מציאת מקומות ההצבעה לאחר שבגלל המגיפה פוצלו קלפיות?

אלו סוגיות חשובות שישפיעו על אחוז ההצבעה.

שאלה נוספת: האם הכעס בקרב חלק מהציבור על האופן שבו ניהלה הממשלה את המשבר יגרום ליותר מצביעים להגיע לקלפיות או בדיוק להיפך? מצד אחד, החיסונים והחזרה לשגרה עשויים לדחוף את הישראלים לקלפיות. מצד שני, אולי האבטלה הגבוהה עלולה לעורר תחושות של אדישות וכעס.  בכל מקרה, כך סבורים הפרשנים, לקורונה יש פוטנציאל גדול להשפיע על ההצבעה.

לצד כל זאת, הציבור עייף מסבבי הבחירות, ונראה שחלקים ממנו סבורים שגם הפעם לא תושג הכרעה. יש לכך השפעה קריטית על שיעור ההצבעה, אומרים הפרשנים, שכן אדם שלא מאמין ביכולתו להשפיע עשוי לוותר על זכותו להצביע.

רוב הסקרים צופים ירידה חדה בשיעורי ההצבעה, עד לפחות מ-57 אחוזים. אפילו הציבור החרדי, שנוהר תמיד בהמוניו, עלול לרשום שיעור הצבעה נמוך יחסית, משום שמדובר בזמן לחוץ של ערב פסח – ימים שמוקדשים להכנות לליל הסדר ולחג.

עם זאת, שיעור ההצבעה דווקא עלה בכל אחד משלושת הסבבים הקודמים, למרות כל התחזיות. יכול להיות שגם הפעם נתבדה, והישראלים דווקא יצביעו בהמוניהם בניסיון להשיג הכרעה?

2. המפלגות הקטנות

מחר בערב יהיו אלה המפלגות הקטנות שימשכו את מרבית תשומת הלב של הסוקרים והפרשנים – וממלא גם שלכם.

על פי הסקרים האחרונים, 4 מפלגות קטנות מתנדנדות ועלולות שלא לעבור את אחוז החסימה: מרצ, רע”ם, כחול לבן והציונות הדתית. נפילה של אחת מהמפלגות או יותר עלולה למנוע הקמת ממשלה, או הקמת ממשלת ימין במקרה של גוש המרכז-שמאל, ששלוש מהמתנדנדות משתייכות אליו.

לשיעור הצבעה גבוה יש חשיבות גדולה – משום שכך יידרשו יותר קולות עבור כל מנדט. מפלגה שמתקשה גם כך לעבור את אחוז החסימה, תתקשה במקרה של אחוז מצביעים גבוה אפילו יותר.

אם שיעורי ההצבעה יהיו נמוכים, המפלגות הקטנות ירוויחו, ובמיוחד בגוש השמאל.

3. ויש גם מצב הרוח

בכל קמפיין עולה הדילמה הקבועה של הקמפיינרים: לעורר מצב רוח טוב ואופטימיות בקרב המצביעים של המפלגה או דווקא ליצור אווירת ‘גיוועלד’ ודחיפות?

הראשון עלול לגרום לאדישות, והשני עלול לייאש את המצביעים.

נראה שהפעם, ובניגוד לאופיו, ראש הממשלה נתניהו מנהל קמפיין חיובי – “חוזרים לחייך”. הוא מבטיח לתומכיו שהפעם אפשר לנצח, שזה בהישג יד.

בשמאל, לעומת זאת, אומרים הפרשנים, יש התלבטויות, והמחנה מגיע במצב רוח שפוף שעלול להיות הרסני.

רבים מתלבטים: יש שחושבים שלא תושג הכרעה הפעם, אחרים סבורים שנתניהו ינצח וחלק נוסף בכלל מתלבט אם להצביע ללפיד, או דווקא לסער או בנט. זה מצב רוח בעייתי עבור השמאל, שעלול להיות בעייתי אף יותר ביום הבחירות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות