סוקר ‘כאן חדשות’: הבחירות יהיו מורכבות יותר לחיזוי • איך זה עובד?

כמה קלפיות מדגם יוצבו ואיך בוחרים אותן? מה האתגרים שעומדים בפני הסוקרים בבחירות 2021? ואיך חוזים תוצאות כמעט מדויקות? • דודי חסיד, הסוקר של 'כאן חדשות', עונה על כל השאלות
חרדים 10
ט' ניסן התשפ"א / 22.03.2021 17:57

מנכ”ל חברת קאנטר, דודי חסיד, סוקר מערכות בחירות כבר 20 שנה ואחראי על מדגם כאן חדשות שיפורסם מחר (שלישי) ב-22:00 בכאן 11, בכאן חדשות בדיגיטל ובכאן רשת ב.

איך מתבצעת הזדהות בימי קורונה? • כל המידע שצריך ליום הבחירות

שני ילדים זועקים: “אנחנו רוצים להישאר יהודים!” • פרשה מטלטלת

מחפשים רעיון למנת דג לחג? קבלו עשרות מתכונים למנות של דגים

לא חייבים להיות מתנדב בארגון חירום כדי להציל חיים. גם אתה יכול

‘נגד חיסון ניסיוני, שקרונה’: כמה אנשים הרג הפייק נגד החיסונים?

לדבריו, בחירות 2021 הולכות להיות מורכבות יותר לחיזוי מהקודמות. “ישנן כמה מפלגות שנמצאות קרוב לאחוז החסימה ויכולות מאוד להשפיע על מפת המנדטים והגושים”, הסביר ב’כאן חדשות’.

חסיד מצביע על אתגר נוסף לסוקרים: “בגלל המגפה הולכות להיות הרבה מעטפות כפולות אלו מעטפות של אנשים שלא הצביעו בקלפי בו הם רשומים, ואז אנחנו לא יכולים לדגום אותם בקלפיות ולחזות את ההצבעה שלהם”.

המגפה הוסיפה קשיים נוספים לסוקרים: הולכות להיות 300 אלף מעטפות כפולות של חולים מאומתים שנמצאים בבידוד. בנוסף, הנחיות הקורונה הובילו לפיצול קלפיות. כך שיותר קשה להחליט באיזו קלפי לשים סוקרים למדגם.

איך זה בעצם עובד?

חסיד הסביר על תהליך הדגימה של מכון קנטאר: בשלב הראשון בוחרים 50 קלפיות שמייצגות בצורה הכי טובה את דפוסי ההצבעה במדינת ישראל. הן נבחרות לפי פרישה גיאוגרפית ומגזרית שתשקף את ההצבעה בכל הארץ – מהצפון ועד הדרום, מהמגזר הערבי ועד המגזר החרדי.

בהמשך מקימים קלפיות מדגם, שנמצאות ליד הקלפיות שנבחרו. הן נראות כמו קלפיות אמיתיות לכל דבר, יש בהן פתקי הצבעה, מעטפות ופרגוד.

אנשי קאנטר מוצבים בקלפיות ומנסים לשכנע בוחרים שסיימו להצביע, להיכנס לקלפי המדגם ולהצביע גם בה. בדרך כלל שלושה מתוך ארבעה בוחרים בקלפי נענים לבקשה.

“ההצבעות בקלפי המדגם נספרות במהלך היום וכך מתחילה להתגבש תמונת המצב. הקולות נספרים בצורה ידנית ומוזנים למערכת הדיגיטלית שלנו”, מסביר חסיד. “הספירה החשובה ביותר מתרחשת בשעה 20:00. זו הספירה הסופית לפני המדגם שמוצג בטלוויזיה בשעה 22:00. כמובן שאנחנו ממשיכים לדגום גם אחרי השעה 20:00 כדי לבדוק אם אין שינויים גדולים.

“בשעה 22:00 עם סגירת הקלפיות, אנחנו מתחילים לקבל את ספירת האמת של הקולות בקלפיות האמיתיות. כלומר, בכל מקום בו הצבנו קלפי מדגם, אנחנו נקבל את תוצאות האמת. כך מתאפשר לנו להציג תיקונים במדגם הטלוויזיוני בסביבות השעה 01:00”.

לדבריו, במהלך שלוש מערכות הבחירות האחרונות ובכל הערוצים, התוצאה של 01:00 בלילה הייתה בעלת רמת דיוק גבוה מאוד.

חסיד עדיין זוכר את הרגע בו הוא הבין שלהיות סוקר זה מה שהוא רוצה לעשות בחיים. “בבחירות 1984 הייתי ילד בן 10. צפיתי במדגם של ערוץ 1 עד סופו, ואז אמרתי לאבא שלי שאני רוצה להיות מינה צמח כשאהיה גדול”.

בבחירות מועד ב’ ב-2019 חסיד היה הסוקר המדויק ביותר.

איך עושים את זה?

“זה שיתוף פעולה של צוות שלם, מרמת התפעול ועד לניתוח הנתונים. אנחנו מנסים לבחור כמה קלפיות מדגם שישקפו בצורה מדויקת ככל האפשר את הצבעת האמת בכל המדינה”.

ומה הוא הכי אוהב בעבודה? “את האקשן והאנדרנלין”.

ומה הוא לא אוהב? “שלא הכול תלוי בי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות