ביה”ח ‘הלל יפה’ יפצה יולדת ב-266 אלף שקלים – בגלל ניתוח מיותר

השופט לא השתכנע מהגרסאות שמסר בית החולים והטיל ספק במהימנותן • על עדות הרופא, שבדק את האישה לקראת הלידה, פסק השופט: אינה אמינה • לעומת זאת קבע השופט, כי עדויות האישה ובעלה היו מהימנות וקוהרנטיות
יוני גרין
ח' ניסן התשפ"א / 21.03.2021 12:30

בית משפט השלום בתל אביב פסק כי אישה שעברה לידה בניתוח קיסרי מיותר, תפוצה על ידי בית החולים הלל יפה – המנוהל על ידי המדינה – ביותר מ-266 אלף שקלים, הכוללים הוצאות משפט ושכ”ט עו”ד.

מחפשים רעיון למנת דג לחג? קבלו עשרות מתכונים למנות של דגים

לא חייבים להיות מתנדב בארגון חירום כדי להציל חיים. גם אתה יכול

‘נגד חיסון ניסיוני, שקרונה’: כמה אנשים הרג הפייק נגד החיסונים?

את האישה ייצגו בהליכים המשפטיים עו”ד גל מרקוביץ’ ודוד פייל ממשרד פייל ושות’.

בתביעה אותה הגישה האישה נטען, כי לפני כשש שנים, כשהייתה בשבוע ה-35 להריונה, היא ביצעה בדיקת אולטרסאונד בקופת חולים. לטענתה, במהלך הבדיקה אמרה לה הרופאה, כי העובר נמצא במצג עכוז ולכן עומדות בפניה שתי אפשרויות: האחת – לעבור הליך של היפוך העובר בעודו ברחם, והשנייה – ניתוח קיסרי.

הרופאה פירטה בפניה את הסיכונים הכרוכים בהליך של היפוך העובר, ומשכך היו פני הדברים, בחרה האישה באפשרות השנייה – ניתוח קיסרי.

בבדיקת אולטרסאונד נוספת, שבוצעה כשבוע לאחר מכן, הפעם בבית החולים הלל יפה, שוב נאמר לאישה, כי העובר במצג עכוז, ובמועד זה נקבע לה תור לניתוח קיסרי כ-10 ימים לאחר מכן, תוך שהוסבר לה שהסיבה היחידה לביצועו הוא מצג העובר.

אלא ששלושה ימים לפני מועד הלידה האישה פנתה למיון בהלל יפה.

על פי פסק הדין, בקבלתה לבית החולים נאמר לה שאין רופא במיון יולדות ולא בוצע לה אולטרסאונד – בדיקה שמבצעים כשגרה לפני לידה. כעבור כשעה וחצי הועברה למחלקת יולדות, שם נבדקה על-ידי רופא שלפי גרסת האישה שהתקבלה על ידי בית המשפט היה נראה עייף ומבולבל.

על-פי התיעוד, הבדיקה של הרופא ארכה כדקה וגם על ידו לא בוצע לאישה אולטרסאונד. בגיליון הקבלה למחלקת יולדות, לאחר בדיקת הרופא, נרשם שהעובר במצג ראש. למרות זאת, בהנחיית הרופא הועברה האישה לחדר לידה לביצוע ניתוח קיסרי בהתוויה של מצג עכוז.

הניתוח הקיסרי בוצע על-ידי אותו הרופא ובדו”ח המסכם של הניתוח נרשם : “חילוץ תינוק במצג ראש ללא קושי”. כך גם נרשם בסיכום האשפוז.

כלומר, דברי עורכי הדין מרקוביץ’ ופייל, למעשה לא היה כלל צורך בביצוע הניתוח.

לדבריהם, התאוששותה של האישה מהניתוח הייתה קשה, היא נאלצה לקבל מנות דם רבות וחוותה קשיים בחיבור לתינוק ובהנקה. חשוב לציין, כי בלידה זו היולדת לא הייתה מודעת כי בוצע בה ניתוח קיסרי מיותר.

עובדה מכעיסה זו נודעה לה רק במהלך מעקב ההיריון השני, אז נחשפה לרישומי הלידה הקיסרית בה מצוין במפורש שהתינוק הוצא במצג ראש. לטענתה, בית החולים התרשל בכך שלא ביצע בדיקת אולטרסאונד פשוטה, בדיקה שיכלה למנוע את הניתוח הקיסרי, ובכך לחסוך ממנה סבל רב.

באי כוח המדינה, שייצגו את בית החולים ‘הלל יפה’, טענו מנגד, כי ליולדת בוצעה בדיקת אולטרסאונד, וכי המילים “מצג ראש” המופיעות בדוח מחלקת המיון מקורן או בטעות סופר או בטעות באבחנה בבדיקה הידנית.

באשר למילים “מצג ראש”, שחזרו על עצמן גם בדוח מהלך הניתוח, טען בית החולים, כי מדובר בטעות שנגרמה עקב הכנסת מערכת דיווח חדשה, שבינתיים הוצאה משימוש.

התביעה נתמכה בחוות דעתו של ד”ר אילן הלוי, אשר לאחר עיון בתיעוד הרפואי הראה כי האישה הייתה מחוברת למוניטור לכל אורך שהותה במיון וכן לכל אורך שהותה במחלקת יולדות עד להעברתה לחדר לידה.

ד”ר הלוי הסביר, כי לא ניתן לבצע בדיקת אולטרסאונד יחד עם ניטור ומכאן כי לא בוצעה לה בדיקת אולטרסאונד.

וכך העיד המומחה: “בשום שלב אין הפרעה בביצוע המוניטור, אין מצב שבו מסירים את רצועת המוניטור ויש הפסקה במוניטור לצורך ביצוע האולטרסאונד. זאת ההוכחה הניצחת שלא בוצעה בדיקת אולטרסאונד בשום שלב”.

השופט ד”ר מנחם (מריו) קליין, לא השתכנע מהגרסאות שמסר בית החולים והטיל ספק במהימנותן. באשר לעדותו של הרופא, שבדק את האישה לקראת הלידה, פסק השופט, כי אינה אמינה.

לעומת זאת, קבע השופט, כי עדויות האישה ובעלה היו מהימנות וקוהרנטיות הן לגבי השתלשלות האירועים והן לגבי אי ביצוע בדיקות האולטרסאונד. “הנתבעת יכלה לצפות או צריכה הייתה לצפות את התרחשות הנזק בנסיבות הספציפיות של המקרה, דהיינו ביצוע ניתוח קיסרי שלא לצורך”.

בפסק דינו מתח השופט ביקורת על התנהלות בית החולים ‘הלל יפה’, כפי שעלתה מהמסמכים, שבהם נמחק מצג העובר ברישול בכתב יד ללא חתימה ושעה, “בניגוד לתקנות בתי החולים הדורשים מחיקה ב’קו'”.

באשר לטענת בית החולים, לפיה האישה הביעה את הסכמתה לניתוח הקיסרי, קבע השופט: “אין ספק שהסכמתה של התובעת לניתוח נבעה מהמחשבה כי הוולד נמצא במצג עכוז, ואילו הייתה יודעת כי התינוק במצג ראש וכי ניתן לבצע לידה רגילה, הרי שהייתה מעדיפה זאת”.

השופט קיבל את טענות האישה, באמצעות עו”ד פייל, ופסק, כי על בית החולים לשלם לה פיצויים בסך 180 אלף שקלים בגין כאב, סבל ופגיעה באוטונומיה וכן 25 אלף שקלים נוספים בגין הוצאות חריגות שנגרמו לה.

על בית החולים השית השופט את הוצאות משפט ושכ”ט עורך דין.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות