המשלחת עזבה את קהיר • “השיחות להיום הסתיימו”

נחמן וייס
|
י"ז אב התשע"ד / 13.08.2014 18:17
הלילה בחצות תסתיים הפסקת האש ובצה”ל נערכים לאפשרות שהירי יתחדש • כוחות מתוגברים הוצבו בגבול רצועת עזה וחיילי מילואים קיבלו הודעות כי יתכן ויוקפצו לשטח • המשלחת הישראלית לשיחות עזבה לקראת השעה 20:00 את קהיר • יו”ר המשלחת הפלסטינית הודיע בטלוויזיה הפלסטינית כי יכנס מסיבת עיתונאים ב-21:30

המשלחת הישראלית לשיחות המשא ומתן עזבה לקראת השעה 20:00  את קהיר והמריאה לישראל.

יו”ר המשלחת הפלסטינית לשיחות המשא ומתן, עזאם אל אחמד, הודיע הערב בטלוויזיה הפלסטינית כי יכנס מסיבת עיתונאים ב-21:30. “השיחות להיום הסתיימו”, אמר. הוא לא ציין אם הצדדים הגיעו להסכמה כלשהי.

קודם לכן הערב הכריז אחד ממנהיגי חמאס ברצועת עזה בעצרת של הארגון ברצועת עזה, כי במהלך היום נרשמה התקדמות במשא ומתן בקהיר, וכי כעת הצדדים “קרובים מאוד להסכם”.

גם דיווחים שמגיעים מקהיר מבשרים על מסמך הבנות חדש שנמסר לנציגים הישראלים והפלסטינים, ומקובל על שני הצדדים. על פי הדיווח, מדובר במספר ליטושים קטנים לנושאים ולהסכמות שדובר בהם עד עכשיו.

אך למרות הדיונים הקדחתניים בקהיר, בישראל נערכים לאפשרות כי הירי יתחדש בחוצות, עם תום הפסקת האש, וצה”ל ונערך בכוחות מתוגברים בגבול הרצועה.

כוחות רבים כבר הובאו לגבול, והלוחמים נמצאים בדריכות מלאה. קצינים שיצאו לחופשה קיבלו הודעות כי יתכן ויוקפצו בשעות הקרובות.

כמו כן, נשקלת גם האפשרות להתחיל בגיוס מילואים נוסף, לאחר שמרבית הכוחות שוחררו בתחילת השבוע בעקבות הפסקת האש.

גם מערך כיפת ברזל נמצאה בפריסה מלאה של תשע סוללות שערוכות ליירוט.

הלילה בחצות תפוג הפסקת האש שהוכרזה בחצות הלילה שבין ראשון לשני למשך 72 שעות, ובחמאס מאיימים כי יחדשו את האש.

המצרים מפעילים לחץ על המשלחת הפלסטינית בקהיר, להסכים להפסקת אש נוספת בת 72 שעות. לפי ההצעה, הנושאים העיקריים השנויים במחלוקת, כהקמת הנמל הימי ושדה התעופה ידונו במסגרת אחרת.

ראש המשלחת הפלסטינית, עזאם אל אחמד, אמר לסכנות הידיעות הפלסטינית מען: “המצב רגיש ביותר והעמדה הישראלית באופן כללי לא מרגיעה”. לטענתו, המשלחת הישראלית “רוצה להתחיל מאפס”, ולא להסתמך על הסכמים קודמים.

אל-אחמד הוסיף: “אנו מקווים ששפת ההיגיון תשלוט בשיחות וכי יושג הסכם לפני חצות”. בנוסף הבהיר כי המשלחת הפלסטינית “תישאר בקהיר כל עוד מתקיים משא ומתן”.

גורמים ישראלים מביעים ספק באשר להצלחת השיחות בקהיר.

אתמול אמר שר הביטחון משה (בוגי) יעלון: “שוב אני מזהיר ביום רביעי בחצות אני לא יודע אם נגיע להסדר, אני לא יודע אם אנחנו צריכים להאריך את המשא ומתן ויכול להיות שתפרוץ עוד פעם אש ועוד פעם נירה עליהם ונבצע פעולות והם יבצעו פיגוע ימי כזה או אחר. חייבים להיות ערניים ודרוכים”.