ניתוח אסטרטגי מיוחד של הסקרים וקמפיין השטח המדהים של נתניהו

יריביו של נתניהו רקחו ובנו את כל הקמפיין - ואפילו את המלחמה שלהם על קיום הבחירות בחודש מרץ - בהנחה שהתחלואה והכאוס הכלכלי ישחקו לטובתם ויביאו לחיסולו • אבל חלומות ותכניות לחוד, והמציאות לחוד. נראה, כי אלוקים נגע בנתניהו
יואל ישורון
ו' ניסן התשפ"א / 19.03.2021 15:58

הסקרים האחרונים של מכון ‘מידגם’, מכון ‘קנטר’ ודודי חסיד ו’פאנלס פוליטיקס’, מצביעים על מספר מגמות הקשורות למאפייני הקמפיין ותוצאות הבחירות:

• הליכוד 35+ מנדטים

בכל הסקרים שהתפרסמו ניכרת מגמת התחזקות משמעותית של הליכוד 31-32 מנדטים. וכפי שציינתי אין ספור פעמים, הסקרים באשר לליכוד הינם בהערכת חסר של בין 2 ל-6 מנדטים.

אני צופה עלייה של דרמטית בכוחה של הליכוד לכדי 35 מנדטים לפחות.

•  קמפיין השטח של נתניהו

קמפיין השטח הבלתי נתפס של נתניהו עם 6-7 כנסים ביום במעוזי הליכוד, בהשתתפות אלפים (פרונטלית ובלייב), ועם מגה-וואט של חשמל בכל כנס, כשנתניהו ממקסם עד לשיא את יכולותיו הכריזמטיות והשיווקיות ואת האסטרטגיה שלו בהעברה אובססיבית של המסרים.

•  קמפיין המלקחיים

1. קמפיין המלקחיים המוצלח מאוד של נתניהו בהצבתו ובהפיכתו של לפיד למועמד מולו ראש בראש (תוך כדי ריסוק האסטרטגיה של לפיד להסתיר זאת), וזאת כדי להביא למעבר מצביעי שמאל החונים אצל סער ובנט ללפיד, פגעה דרמטית בכוחם של סער ובנט.

2. במקביל, וכהשלמת קמפיין המלקחיים, הצליח נתניהו בקשית עבה במסורת שתיית המנדטים של הליכוד שחנו אצל סער ובנט. מטרתו של נתניהו – הורדת סער ובנט מתחת ל-10 מנדטים ולהביא בכך לסיכול תכנית הרוטציה: לפיד-סער-בנט.

•  קמפיין אבו יאיר

נתניהו השקיע משאבים בקמפיין ממוקד מאוד ברחוב הערבי, עם הסלוגן: ״כולנו איתך אבו יאיר״. הדבר טרם בא לידי ביטוי בסקרים (בשל חשש הנסקרים, להבנתי, לומר – נתניהו). אם נתניהו יצליח לגרוף שם 2 ואולי 3 מנדטים מדובר במגה-דרמה.

•  אפקט החיסונים וחוזרים לחיים

1. יריביו של נתניהו רקחו ובנו את כל הקמפיין (ואפילו את המלחמה שלהם על קיום הבחירות בחודש מרץ) בהנחה שהתחלואה והכאוס הכלכלי ישחקו לטובתם ויביאו לחיסולו של נתניהו.

2. אבל חלומות ותכניות לחוד, והמציאות לחוד. ניראה, כי אלוקים נגע בנתניהו. התחלואה ירדה דרמטית על אף אירועי פורים, ונס החיסונים הרשום על שמו של נתניהו – הצליח ובענק.

•  הכישלון של לפיד, סער ובנט

1. להצלחה הצפויה של הקמפיין המשולב של נתניהו, התווסף ההימור ומצעד האיוולת של יריביו. היה זה קמפיין שהיה מבוסס כולו על ההנחה שממדי התחלואה יעלו והמשבר הכלכלי יוחרף.

2. נתניהו, לעומת יריביו, קרא נכון את יעילות החיסונים והלך עליהם בכל הכוח ובאובססיה – והצליח. יריביו נותרו בסוף ללא קמפיין, זולת גימגום ופיזור מסרים מבולבלים וסותרים. כשבסוף, הם נותרו רק עם הנשק החלול – ‘רקלאביבי’.

•  קמפיין נתניהו כמנהיג

1. קמפיין הליכוד ( ונתניהו עצמו בכל נאומיו וראיונותיו), המציב את נתניהו כמנהיג, ומולו שחקנים במשקל קל – תפס. נתניהו מצליח לבדל את עצמו מיריביו ולהבליט שניהול המדינה (ועוד מאותגרת כישראל) אסור להפקיד בידי יריביו שאותם גימד לחסרי ניסיון ויכולות.

2. אפילו תכנית הסאטירה ‘ארץ נהדרת’ עשתה שירות רע ליריביו וחיזקה את מימד מנהיגותו של נתניהו (אף שכוונת הסאטירה הייתה הפוכה). היא הפכה את נתניהו למנהיג חזק, ערמומי, אכזר וציניקן (מי מחפש חנון?).

את סער הפכה לפקיד שומה נטול כריזמה ואת בנט לנער החבובות. לא מנהיגים.

סוף דבר:

מצביעי הליכוד חייבים כצו קריאה – לצאת בהמוניהם לקלפיות, כדי לצמצם את הפער של בין 4.3% ל-5.7% לטובת השמאל. או אז, זה הולך להיות ניצחון בענק!

•  יואל ישורון, מרצה למדעי המדינה, המכללה האקדמית אשקלון

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כתבת האיוולת וכותב מוטה
    13/04/2021 12:22
    מציאות
  1. הקשר בין ניתוח אסטרטגי לבין הנכתב בכתה מקרי בהחלט, כתבה מגמתית, כחלק מקמפיין הליכוד ונתניהו. פשוט בושה שאדם כמו יואל ישורון מציג את עמדתו הפוליטית באופן כל כך גלוי ובוטה בעודו מחזיק במשרות ציבוריות. ועוד לא התחלנו לדבר על עמדותיו הפרמיטיביות הנוספות שמוצאות דרור מדי פעם בעיר חולון ובמכללת אשקלון. מתבייש