תזונת דגי הבריכות כבר כשרה לפסח: פועלים להכפיל את הכמויות

בארץ קיימים כ-30 משקים פעילים המגדלים דגים על כ-18,000 דונם של שטחי גידול באזורי הפריפריה • לאחרונה דגי הבריכות עברו לתזונה כשרה לפסח - כדי שיגיעו לשולחן הסדר כשהם כשרים • אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים: "בימים אלה אנו פועלים להכפיל את הכמויות"
חרדים 10
ח' ניסן התשפ"א / 21.03.2021 13:46

תקופת חגי תשרי וימי פסח הם ימי השיא בביקוש לדגים טריים –  ומגדלי הדגים עובדים בימים אלה מסביב לשעון על מנת להבטיח שבכל בית בישראל יוכלו לחגוג את ליל הסדר הקרוב עם דג ישראלי טרי ואיכותי.

בריכות הדגים הראשונות בישראל, בקיבוץ ניר דוד שבעמק המעיינות, אוכלסו בשנת 1938 בדגי קרפיון. מאז ועד היום, למעלה מ-80 שנה, מספק המדגה הישראלי לאזרחי המדינה דגי בריכות טריים, איכותיים ובריאים, הגדלים בהתאם לתקנות המחמירות ביותר של בריאות הציבור, וטרינריה וכשרות.

כיום קיימים בארץ כ-30 משקים פעילים המגדלים דגים על  כ-18,000 דונם של שטחי גידול באזורי הפריפריה: עמק המעיינות, הגליל העליון, חוף הכרמל והגליל המערבי.

מכיוון שדגי הבריכות בארץ גדלים במי מעיינות ובבריכות סגורות, הם אינם חשופים למזהמים שונים כמו זפת, כספית וכימיקלים אחרים המצויים במי הים והם נקיים, בריאים ומכילים אך ורק 100% דג טרי וטעים.

אלי שריר, מנכ”ל ארגון מגדלי הדגים: “המגדלים נערכו, כבכל שנה, לספק את צפי הביקוש לתקופת הפסח. בימים אלה אנו מעלים הילוך באופן משמעותי ופועלים להכפיל את הכמויות בכדי להבטיח שבכל בית בישראל יוכלו ליהנות, בשבועות הקרובים ובחג, מדג ישראלי טרי”.

שריר מספר, כי דגי הבריכות עברו לאחרונה לתזונה כשרה לפסח, על מנת לוודא שיגיעו לשולחן הסדר כשהם כשרים לחג.

זני הדגים הגדלים כיום בבריכות דגים בישראל הם: אמנון, בורי, קרפיון, באס, לברק, אדמונית, ברמונדי, פורל, אמור וכן דניס ומוסר.

החג הזה, על פי מגדלי הדגים, כולו אמנון, באס וכמובן, מלך החגים – הקרפיון הישראלי.

האמנון הוא אולי הדג הכי ישראלי שיש. אהוב מאוד על הציבור בשל טעמו העדין, מככב במנות המסורתיות כמו הדג המרוקאי החריף, מרשים בשלמותו בתנור, על מצע ירקות העונה ונפלא במנות נאות כמו סביצ’ה מרעננת ועוקצנית.

אלי שריר. צילום: אודו ג’נסן

האמנון הישראלי הטרי מהווה כ-43% מהאספקה השנתית של דגי הבריכות בישראל והוא נהנה מביקוש קשיח וגבוה לאורך כל השנה. האמנון הישראלי הטרי הוא בעל טעם עדין מאוד ומזוהה עם המנות המסורתיות ביותר העולות על השולחן הישראלי, בימי חול וכן בשבתות וחגים.

הבאס, המעודן נחשב, ולא בכדי, ל”מלך הבריכות”. בשנים האחרונות הוא נהנה מעלייה מתמשכת בביקוש ומגיע ליותר ויותר בתים בארץ.

ליאור סרבסטיין, מנהל פיתוח עסקי בארגון מגדלי הדגים: “הישראלי חובב הבישול נע בין גפילטע פיש מסורתי וחריימה לוהטת לסביצ’ה מרעננת, בין מזרח למערב, בין המטבח של אמא וסבתא למנות שף וגורמה ביתי. הבאס הישראלי הטרי הוא דוגמא מצוינת לכך. זהו דג מעודן ואיכותי שזכה בצדק לכינוי ‘מלך הבריכות’.

“הביקוש לו עלה בשנים האחרונות במאות אחוזים והוא ממשיך לעלות בהתמדה. למעשה, הבאס עשה את המעבר מדג של מנות יוקרה ל’מביני ענין’ במסעדות, גם אל המטבח הביתי והמשפחתי של בשלנים בכל הארץ”.

וכמובן, הקרפיון, הרכיב העיקרי במנת הגפילטע פיש, המזוהה במיוחד עם חגי תשרי ופסח ולא בכדי – נחשב ל”מלך של החגים” והביקוש לו בתקופות אלה עולה במאות אחוזים. הקרפיון הוא ותיק הדגים במדגה הישראלי. למעשה, בריכות הדגים הראשונות בארץ אוכלסו בקרפיונים בכדי לספק את געגועי העולים ממזרח אירופה לטעמי הבית שהשאירו מאחור.

מאז ועד היום מככב הקרפיון על שולחנות החג בכל רחבי ישראל בגרסאות שונות כל משפחה על פי המסורת ארוכת השנים שלה.

אז רגע לפני שכולנו מתכנסים לחגוג את ליל הסדר, הפעם בהרכב משפחתי מורחב ובשמחה גדולה, נברך על החקלאות הישראלית המשגשגת ועל שפע דגי הבריכות שהתברכנו בו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות