המטוס הזדקר תוך כדי פנייה בגובה נמוך: תחקיר התרסקות ‘הסנונית’

דוח צוות תחקיר המומחים של תאונת המטוס הקל בה נהרגו איתי זיידן וליהוא בן-בסה קבע: התאונה נגרמה בסבירות גבוהה כתוצאה ממצב טיסה בלתי נשלט בשל הזדקרות, תוך כדי פניה, בגובה נמוך • מדובר בתופעה שסיכונה לא היה מוכר לחיל האוויר ואף לא הופיע בהוראות היצרן
חיים טוויל
ד' ניסן התשפ"א / 17.03.2021 20:37

ממצאי ומסקנות הדו״ח הסופי של צוות תחקיר המומחים שהוקם בעקבות תאונת מטוס הסנונית הוצגו אמש (שלישי) למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין.

שני ילדים בסכנת שמד – זועקים: “הצילו אותנו!” • פרשה מטלטלת

לא חייבים להיות מתנדב בארגון חירום כדי להציל חיים. גם אתה יכול

‘נגד חיסון ניסיוני, שקרונה’: כמה אנשים הרג הפייק נגד החיסונים?

בתאונה, שהתרחשה ב-24 בנובמבר 2020, נהרגו מדריך הטיסה רב-סרן (מיל׳) איתי זיידן ז״ל ופרח הטיס רב-טוראי ליהוא בן-בסה ז״ל.

המשפחות השכולות עודכנו בממצאי הדו״ח הסופי.

צוות המומחים, בראשות אלוף-משנה א׳, הציג למפקד חיל האוויר את ממצאי ומסקנות הדו״ח הסופי, ממנו עולה כי התאונה נגרמה בסבירות גבוהה כתוצאה ממצב טיסה בלתי נשלט בשל הזדקרות, תוך כדי פניה, בגובה נמוך, ממנו לא יכל – או לא הספיק – הצוות להיחלץ, לפני הפגיעה בקרקע.

הזדקרות היא מצב של הפרעה בזרימת אוויר תקינה לכנף המטוס, באופן שפוגע בכוח העילוי של המטוס ועלול לגרום לגלגול ואובדן גובה.

צוות תחקיר המומחים קבע, כי חוסר היכרות עם הסיכון לאובדן שליטה בטיסה בגובה, בעת הזדקרות בפניה במטוס הסנונית, לא זוהה במסגרת קליטת המטוס בחיל האוויר ובמהלך שנות שירותו בחיל וכתוצאה מכך, לא הכירו צוותי אוויר בטייסת ולא הוכשרו להתמודדות עם הסיכון.

בנוסף היה חוסר במידע בספרות יצרן המטוס בנוגע לתופעת ההזדקרות שהצוות חווה בטיסה זו.

צוות התחקיר ציין, כי מבדיקה עם מתפעלים אחרים של המטוס בעולם, סיכון זה לא היה מוכר.

עוד הציג צוות התחקיר, כי טיסות בגובה נמוך בוצעו לאורך שנים רבות בטייסת ונתפסו כנדרשות לצורכי מיון והדרכה. חוסר ההיכרות עם התופעה שהתגלתה הוביל להערכת סיכון נמוכה בביצוע התרגיל.

הממצאים מצביעים על כך, שבסבירות גבוהה מאוד התאונה לא נבעה בשל בעיה טכנית והמטוס היה שמיש לאורך כל הטיסה.

במסגרת החקירה נחקר ההיבט האחזקתי בחברת סנונית, במשותף עם החוקר הראשי של משרד התחבורה, אשר בדק את איכות האחזקה והעמידה בפעולות האחזקה הנדרשות, והתרשמותו הייתה שרמת האחזקה גבוהה.

מטוס הסנונית נחשב מטוס אמין ובטיחותי אשר משמש את בית הספר לטיסה קרוב ל-20 שנה לצרכי מיון והכשרה ועליו הוכשרו עשרות צוותי אוויר לאורך השנים.

טייסת מיון הינה טייסת ייחודית אשר משימתה העיקרית היא לבצע מיון איכותי בשלב ה״מכין״ בקורס הטיס, על ידי צוותי אוויר מיומנים ומנוסים. צוות התחקיר העלה כי נדרש לבצע שינויים בשגרת הטייסת ובאופן התנהלותה כדי לאפשר מיצוי טוב יותר של הנסיון והמקצועיות הרבים שמצויים בקרב אנשיה.

מפקד חיל האוויר קיבל את ממצאי הדו״ח הסופי, וקבע כי בסבירות גבוהה הסיבה הישירה לתאונה טמונה בתופעה שלא הייתה מוכרת בעולם ובחיל לאורך כעשרים שנות שירות של המטוס בו, והנחה על ביצוע מספר פעולות ביניהן: בחינה וביצוע של ניהול סיכונים שיאפשר שולי בטיחות מתאימים בהטסת חניכים בבית הספר לטיסה, התאמת המבנה הארגוני של טייסת המיון לצורכי הטייסת ואתגריה, עדכון הספרות החילית וספרות הטייסת והכשרת צוותי האוויר ללמידה ולהבנה של התופעה שהתגלתה. כמו כן, הנחה לעדכן את המתפעלים השונים בעולם בדבר תוצאות החקירה.

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין הוסיף: ״צוות תחקיר המומחים הפך כל אבן וביצע חקירה מעמיקה ומורכבת על מנת להגיע לסיבה בגינה קרתה בסבירות גבוהה התאונה הקשה. לצורך חקירה זו ביצענו מספר טיסות ניסוי בארץ ובחו״ל, על גבי מטוס ‘סנונית’, שמטרתן הוכחת התופעה האווירודינמית שהתגלתה. כל תאונה הינה בת-מניעה והלקחים מתאונה זו יופקו בחיל. אני כואב את כאבן של משפחת זיידן ומשפחת בן-בסה היקרות ונמשיך ללוותן בהמשך הדרך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות