דו”ח ביקורת פנימי בצה”ל: אי סדר בגיוס החרדים לשירות צבאי

שייע קליין
|
י"ז אב התשע"ד / 13.08.2014 11:15
מבקר הצבא חושף כי כל זרוע ופיקוד משווקים את נושא גיוס החרדים בהתאם לתפישתם • הצבא מודה: “האופן בו צה”ל מנהל את ההכשרות המקצועיות גורם נזק לשני הצדדים, בעיקר לצה”ל”

לפני חודשים אחדים עבר חוק הגיוס שבמסגרתו הוטל על הצבא לגייס מכסות של חרדים. אולם טיוטת דוח ביקורת פנימי על אגף כוח אדם בצה”ל, שפורסמה בערוץ הראשון, מגלה שהמשימה אינה קלה,  וכי בעוד הרמטכ”ל ביקש להעניק עדיפות לגיוס חרדים לקרבי, ההנחיה לא מולאה. 

טיוטת הדוח, כפי שהביא כתב הערוץ איציק הלפרין וחלקים נוספים ממנה פורסמו באתר ניוז1 על ידי הכתב עידן יוסף, חושפת כי במקום לגייס את המועמדים לשירות צבאי לגיוס המותאם לצורכי צה”ל – גיוס לוחמים לגדוד נצח יהודה – המגייסים מכווינים את המחוּילים החרדיים לתפקידים תומכי לחימה, ומציעים להם מגוון אפשרויות לשרת בהן.

כיוון שכך, מתחילה “הסתערות”, על כל מתגייס למשל ליחידות המודיעין של חיל-האוויר.

“הממצאים בדוח זה מעידים על תיאום לקוי ועל ערב-רב של גופים הפועלים מול אותו ציבור, כל אחד לשיטתו. לא מתבצע תהליך תיאום מלא בין הזרועות לבין מדור שילוב חרדים. נמצא כי כל זרוע ופיקוד משווקים את נושא גיוס החרדים בהתאם לתפישתם.

“פעילותן של הזרועות אינה הולמת באופן מלא את האינטרס המטכ”לי. חיל-האוויר, אמ”ן ואגף התקשוב עוסקים (בעיקר) בעידוד הגיוס של אוכלוסיית שח”ר למערכים טכנולוגיים, על-אף שמדיניות הרמטכ”ל היא בעדיפות למקצועות הלחימה”.

על פעילותו של האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון נכתב בדו”ח: “אינה מתואמת עם הגורמים הרלוונטיים בצה”ל ולפעמים אף גורמת עימותים מול רשויות הצבא”.

עוד נאמר כי קיים חוסר תיאום בין האגף לבין צה”ל, ולמרות שמדיניות הרמטכ”ל האמורה זהה לזו של שר הביטחון, כלל העוסקים בתחום גיוס החרדים משדרים מסרים כפולים אשר קוראים לגיוס גם ללחימה וגם לטכנולוגיה ולמקצועות תעשייתיים נוספים (ריתוך, מסגרות, אופטרוניקה, צמ”ה ועוד).

מומלץ כי מי שיופנה לתפקיד שאינו מלחמתי יוכשר למקצוע שיוכל לסייע לו באזרחות, בעיקר מקצועות המחשב.

עוד נאמר בדו”ח, כי ישנו פער מסוים בין הבטחות הניתנות לחיילים החרדיים, שיאפשרו להם שירות בהתאם לתפישת עולמם הדתית – האוסרת עליהם חיכוך עם נשים וכן פעילויות שאינן מתנגשות עם הווי החיים החרדי. הצבא מודה בדוח בטעותו וכותב: “האופן בו צה”ל מנהל את ההכשרות המקצועיות גורם נזק לשני הצדדים, בעיקר לצה”ל, שכן אין ניהול כולל תחת תפישה ומדיניות המשלבות מענה לאוכלוסייה שונה מיתר הציבור במגוון רחב של תחומים”, לשון טיוטת הדוח.

מדובר צה”ל נמסר לניו1: “דוח מבקר צה”ל טרם הוצג בפני הרמטכ”ל ולכן לא נוכל להתייחס לטענות. צה”ל מקיים תהליכי בקרה בתחומים שונים ובכלל זה יזם את הביקורת הפנימית האמורה”.