בנט פותח פער על סער. וכמה גוש ימין יחד עם ימינה?

בנט עוקף את סער גם בסקר של חדשות 12 • על סף אחוז החסימה ניצבות 4 מפלגות • גוש נתניהו יחד עם מפלגתו של בנט מקבל 60 מנדטים •וכמה מתומכי כל מפלגה מתכוונים באמת לצאת ולהצביע ביום הבחירות? • הנתונים המלאים
אריה ריבקינד
כ"ו אדר התשפ"א / 10.03.2021 20:57

13 ימים לבחירות:  סקר שערך מכון ‘מדגם’ בראשות מנו גבע ובשיתוף iPanel עבור חדשות 12 והוצע הערב (רביעי) ב’מהדורה המרכזית’, ממחיש עד כמה למפלגות הקטנות יהיה תפקיד מכריע בשאלה איך יוכרעו הבחירות.

בישראל נהיגה במהירות מופרזת היא נורמה: למה אנחנו נוסעים מהר?

לפי הנתונים, 4 מפלגות מתנדנדות סביב אחוז החסימה – ונפילה של אחת מהן או יותר, צפויה לשנות את התמונה כולה.

מהסקר עולה כי לו הבחירות היו מתקיימות היום, הליכוד בראשות בנימין נתניהו היה זוכה ב-28 מנדטים – מנדט אחד פחות מהסקר של חדשות 12 ביום ראשון האחרון.

יש עתיד בראשות יאיר לפיד נחלשת אף היא במנדט אחד ויורדת ל-19.

ימינה בהנהגת נפתלי בנט היא המפלגה השלישית בגודלה – שמתחזקת ל-13 מנדטים, תקווה חדשה של גדעון סער מפגרת אחריה בשני מנדטים וזוכה ב-11 מנדטים  – זאת לאחר שבסקר האחרון המפלגות היו בשוויון.

יתר המפלגות: הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה עם 9 מנדטים, ש”ס בהנהגת אריה דרעי עם 8, ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן ויהדות התורה בראשות משה גפני עם 7 מנדטים כל אחת.

העבודה בראשות מרב מיכאלי עם 6 מנדטים.

שלוש מפלגות עוברות את אחוז החסימה אך קרובות אליו: הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ’, כחול לבן של בני גנץ ומרצ של ניצן הורוביץ – כל אחת מהן עם 4 מנדטים.

המפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה: רע”מ בהנהגת מנסור עבאס קרובה מאוד לעבור עם 3.1% תמיכה – ואחריה המפלגה הכלכלית החדשה בראשות ירון זליכה עם 2.1% – מפלגה שבאף סקר לא עברה את אחוז החסימה.

60 מנדטים לגוש תומכי נתניהו – יחד עם בנט

לפי נתוני הסקר, גוש נתניהו יחד עם ימינה קרוב מאוד ל-61 מנדטים שיאפשרו לו להקים ממשלה: לנתניהו יש 47 מנדטים שתומכים בו (הליכוד, ש”ס, יהדות התורה והציונות הדתית) ואם מצרפים אליהם את ימינה של בנט עם 13 המנדטים שלה – יש לגוש הזה 60 מנדטים, מרחק של מנדט אחד בלבד מהקמת ממשלה.

גם בסקר הקודם של חדשות 12, לגוש הזה היו 60 מנדטים.

לגוש מתנגדי נתניהו, לעומת זאת, יש אפשרות להקים ממשלה – אם בנט יחבור אליו. לגוש המפלגות הזה יש 60 מנדטים (יש עתיד, תקווה חדשה, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו, העבודה, כחול לבן ומרצ) – אך אם מורידים את הרשימה המשותפת מהספירה ומוסיפים את ימינה – יש לגוש 64 מנדטים שיאפשרו להקים ממשלה, אך כזו שתשתרע מימינה ועד מרצ.

המשתתפים בסקר נשאלו את מי היו מעדיפים שיהיה ראש הממשלה?

35% השיבו שהם מעדיפים שזה יהיה בנימין נתניהו, 20% מעדיפים את יאיר לפיד, 12% את גדעון סער ו-10% את נפתלי בנט. 15% מהנשאלים השיבו שהם לא מעדיפים אף אחד מהם ו-8% לא יודעים.

כמה מתומכי כל מפלגה מתכוונים להגיע להצביע?

שאלה נוספת שנכללה בסקר והופנתה למי שהגדירו את עצמם תומכי גוש ימין-חרדים, היא האם הם תומכים או לא בהקמת ממשלה בראשות נתניהו בתמיכת מפלגת רע”מ של מנסור עבאס – במידה והקמת הממשלה תהיה תלויה בכך?

רוב מוחלט מקרבם מתנגד לכך: 55% השיבו שהם בסך הכל לא תומכים, 28% אמרו שהם בסך הכל תומכים.

את מי שהגדירו עצמם תומכים באחת המפלגות מגוש מתנגדי נתניהו שאלו: האם הם תומכים או לא תומכים בהקמת ממשלה בהשתתפות או בתמיכת הרשימה המשותפת, במידה והקמת הממשלה תהיה תלויה בכך?

המשיבים די חלוקים בעמדתם בנושא, אך רובם תומכים בכך: 49% בסך הכל תומכים ו-43% השיבו שהם בסך הכל לא תומכים.

שאלה מסקרנת שהופנתה לתומכי הגושים השונים – היא האם יש בכוונתם להצביע בבחירות לכנסת. כלומר, האם הם בטוחים או חושבים שאכן יילכו להצביע ביום הבחירות ב-23 במרץ.

מהנתונים עולה שהימין סוגר פער היסטורי בכוונתו להצביע, בהשוואה למרכז-שמאל. בקרב גוש הימין-חרדים, 72% השיבו שהם בטוחים או חושבים שיצביעו – ובקרב הגוש שמתנגד לנתניהו, 73% השיבו שהם בטוחים או חושבים שיצביעו. בקרב מצביעי ימינה – 65% אמרו שהם בטוחים או חושבים שיצביעו – ו-61% מתומכי המפלגות הערביות השיבו כך.

כשבוחנים את כוונת ההצבעה בבחירות לפי חלוקה למפלגות, עולה ש-82% מתומכי מרצ מתכוונים לבוא להצביע, 72% מתומכי יש עתיד, 78% מתומכי הציונות הדתית וכחול לבן, 75% ממי שמתכוונים להצביע למפלגת העבודה ויהדות התורה, 72% ממצביעי הליכוד ו-70% ממי שמתכוון להצביע לש”ס.

המפלגות שבתחתית הרשימה כשבוחנים את כוונת ההצבעה של תומכיהן: 69% לרע”מ, 66% לתקווה חדשה של סער, 65% לימינה של בנט, 60% לרשימה משותפת ורק 59% מקרב מי שאמר שיצביע לישראל ביתנו בטוח או חושב שיבוא להצביע.

מזמין הסקר: חברת החדשות
עורך הסקר: מדגם ייעוץ ומחקר בראשות מנו גבע
מועד איסוף הנתונים: 10/3/2021
אוכלוסיית המחקר: מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל בגילאי 18 ומעלה
מספר המשיבים בפועל: 509
מספר המתבקשים להשתתף: 3,425
טעות הדגימה המרבית: 4.4%+
שיטה סטטיסטית: הסקר בוצע בשיטות סטטיסטיות מקובלות
שיטת הדגימה: דגימת שכבות ובתוך השכבות דגימה אקראית
אופן ביצוע הסקר: אינטרנטי + טלפוני

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות