הצניחה של גדעון סער צובעת בוורוד את הלחיים של מתחריו

עדיין מדובר בסקר יחיד, נותרו גם עוד 13 יום לבחירות, אבל גורם במפלגה מתחרה כבר נשמע מאושר: "גדעון ימצא עצמו בסחרור שיוביל לקריסה" • ואז מה יקרה? אחד מהשניים: או שגוש נתניהו משיג 61 והבחירות מוכרעות - או שהולכים לסיבוב 5 • השאלה היא: האם אולי קיימת עוד אופציה?
כ"ו אדר התשפ"א / 10.03.2021 16:44

1.

הצניחה של גדעון סער בסקרים צובעת בוורוד את הלחיים של כמה ממתחריו, שעומדים בצד וממתינים להתרסקותו. והם לאו דווקא משתייכים לליכוד.

בישראל נהיגה במהירות מופרזת היא נורמה: למה אנחנו נוסעים מהר?

סער החל את מסע הבחירות שלו מעריקה משורות הליכוד, השיק את ‘תקווה חדשה’ וזינק מיד בסקרים ליותר מ-20 מנדטים.

גורם שתמך בו בתחילה וכעת מתלבט, סיפר לי: “הייתי בטוח שהוא הולך לנצח את הבחירות ולהפוך ל’בני גנץ’ הבא”. גנץ, כזכור, הציג במשך שלוש מערכות בחירות מספר מנדטים זהה, פחות או יותר, לזה של הליכוד.

בסוף, כולנו מכירים את הסוף. איך נתניהו מרח אותו בדבש, הקים יחד איתו קואליציה, מרח אותו בזפת, וגלגל אותו לעבר אחוז החסימה.

אבל ההתחלה, הייתה נוצצת ומרשימה. “הייתי בטוח, שאם גדעון לבד, במפלגה עצמאית, בלי להצטרף לעוד מפלגות כפי שעשה בני גנץ, מביא מספר מרשים כל כך של מנדטים, אז כשיחל הקמפיין, הוא רק יעלה ויעלה. התאכזבתי”.

בריטואל די קבוע החל סער לאבד עוד מנדט ועוד מנדט, עד שאמש כבר מצא עצמו בסקר של חדשות 13 עם 9 מנדטים בלבד. אז נכון, עדיין מדובר בסקר יחיד, נותרו עוד 13 יום לבחירות, אבל לא בטוח שזה לא “תחילת הסוף”.

2.

בשיחה עם גורם בכיר באחת המפלגות שהן לא בגוש התומך אוטומטית בנתניהו הוא נשמע מאושר.  “גדעון ימצא את עצמו בסחרור שיוביל לקריסה”, הוא סבור. פרטיו מטושטשים למניעת זיהוי.

אם אתם רואים פוליטיקאי שהסקרים מעניקים לו מספר מנדטים מועט, אבל מתעקש לדבר על עצמו כעל ‘ראש הממשלה הבא’, תבדקו האם אחז בו ‘ורטיגו’. כלומר,  אובדן התמצאות במרחב. ליברמן, רק לדוגמה, מקפיד להדגיש שיתמוך במי שיביא את מספר המנדטים הגבוה ביותר לראשות הממשלה (ואינו עונה לשם בנימין נתניהו, כמובן) אך אינו מכריז על עצמו כאופציה, יען הוא מחובר למציאות.

אבל זה בדיוק, כך סבור איש שיחי, מה שעלול לקרות לגדעון אם תמשיך צניחתו בסקרים, תוך שהוא ממשיך לפמפם “אני אהיה ראש ממשלה” – ולהזמין את נתניהו לעימות מולו, כשווה בין שווים.

“זהו גם גלגל שלא פעם מגשים את עצמו. כשהבוחרים רואים שמפלגה מתרסקת, הם אומרים לעצמם, למה לנו? אנשים אוהבים לחבור לניצחון. ירידה אל מספר חד-ספרתי, עלולה-עשויה, תלוי בעיני המתבונן כמובן, לרסק אותו עוד יותר. ואז, גם אם יעבור את אחוז החסימה, לא יהיה בכוחו להשפיע על גורל הממשלה הבאה”.

ואז מה יקרה, בעצם? אחד מהשנים: או שגוש נתניהו משיג 61 מנדטים והבחירות מוכרעות – או שהולכים לסיבוב 5.

השאלה היא, האם קיימת עוד אופציה?

3.

בן שיחי מתעקש, שהיא קיימת. “אם יירדו שני מנדטים מסער פלוס שני מנדטים מהליכוד, ויילכו ל’ימינה’, רק לדוגמה, אז היא הופכת למפלגה של 14 מנדטים ובנט יהיה ראש הממשלה הבא”.

איך זה יקרה? אני תוהה.

החישוב שלו, פשוט. בעיניו לפחות. “יהיה גוש ימין חדש, בראשות בנט. והוא כולל את הציונות הדתית, את החרדים ואת גדעון סער. אם כל הגוש הזה ממליץ על בנט לראשות הממשלה, יש קואליציה מיידית”.

איך בדיוק?

ימינה 14 מנדטים (היינו נדיבים)

הציונות הדתית – 5 מנדטים (היינו נדיבים)

התקווה החדשה – 9 מנדטים (שניים הרי ‘נתרמו’ לימינה, כך המרואיין סבור)

ש”ס – 8 מנדטים (האופטימיים נותנים לה 9, הפסימיים 7, ויש אפילו סקר שמדבר על 6)

יהדות התורה – 7 מנדטים (היינו נדיבים. יש המעניקים לה רק  6)

סה”כ: 43 מנדטים.

נו, איך מרכיבים עם זה קואליציה? פשוט מאוד. מוסיפים את יאיר לפיד, ויש ממשלה.

תגיד, אתה רציני? אני מתקשה להבין. אתה רואה את ליצמן גר יחד עם לפיד באותה קואליציה? את בן גביר שוחה במים עם ‘יש עתיד’?

אפילו האינטרס המניע היום את גוש ‘רק לא ביבי’ לא משותף לכל המרכיבים הללו. זה  לא האינטרס של גפני, אפילו לא של ליצמן.

תרחיש לא רציני, לטעמי.

4.

אז נותרנו עם שתי אופציות.

האחת – חלומו של נתניהו, על “ימין על מלא”, כפי שהוא מכנה אותה.

על פי התרחיש האופטימי הזה – של נתניהו, אלו תוצאות הבחירות:

הליכוד – 30 מנדטים (רוב הסקרים מעניקים לליכוד פחות, אבל ברוב המקרים הסקרים העניקו לליכוד פחות ממה שהשיג ביום פקודה – ואגב, בידי מוחזק כרטיס ביקור של ח”כ מכהן מהליכוד, ועליו חתימתו, בו הוא כותב שהליכוד יקבל 35 מנדטים. שמרתי. נחיה ונראה).

ש”ס – 8 מנדטים

יהדות התורה – 7 מנדטים

ימינה – 12 מנדטים

הציונות הדתית – 4 מנדטים.

סך הכל: 61.

לכך תוסיפו עוד קצת צבע ורוד, למקרה בו ש”ס תגדל ל-9 מנדטים, ימינה ל-14, הציונות הדתית – 5. אמנם סביר להניח שכל תוספת כזו תבוא על חשבון מישהו אחר מאותו גוש, ולצערנו, יהדות התורה תתקשה אולי להשיג את שבעת המנדטים, ועדיין, התרחיש כי נתניהו ישיג את מספר המנדטים הדרוש להרכבת ממשלה, מונח על המדף.

5.

ומה יקרה אם לא יהיו 61?

במקרה כזה אפשר להוסיף תרחיש מגירה, בתחום בו נתניהו נחשב למומחה – פירוק והרכבה. כלומר, שליפת שליש ממפלגת סער ביום שאחרי הבחירות, וחזרה לליכוד.

כל פורש יקבל תיק מכובד, פלוס חזרה לחיק הליכוד. שכן, חלק מאנשי ‘תקווה חדשה’ הם כאלה שהליכודניקים יקרים לליבם, שעזבו בעצב את המפלגה שהייתה להם שנים לבית –  והשיבה הביתה היא תמיד אירוע משמח. בפרט אם אתה מקבל על הדרך תופינים.

מדובר כמובן במקרה קיצון, ולכן שבנו אל האופציה השנייה – הממשית יותר: סיבוב מס’ 5. נתניהו ינסה להביא אותו מוקדם ככל האפשר, באופן שלא יוביל למימוש הסעיף בהסכם עם גנץ שינחית אותו בבלפור בנובמבר 2021. אולם, לשם כך הוא כנראה חייב להישאר ח”כ. כלומר, לעבור את אחוז החסימה.

יש משפטנים החולקים על כך. אלה טוענים כי במקרה של ממשלת מעבר, גם אם גנץ כבר לא מכהן כח”כ, הסעיף רלוונטי. רוב הדעות סבורות אחרת. כך או כך, נתניהו ינסה לעשות הכל כדי שמועד הסיבוב החמישי יתרחש באופן שנובמבר יהיה רחוק מאד מלהתממש.

ובינתיים, צאו להתחסן, צאו להצביע.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סהר, בדיחה עצובה
    10/03/2021 19:57
    איתן
  1. רק חשבון אישי נגד נתניהו בלבד…הוא אפילו את עצמו לא הצליח לשכנע…
    למרות שהסוקרים בהתחלה ניסו לעזור לו…זה לא עבדכי שום דבר לא עובד בקטע
    של שנאה אישית…
    הוא לא למד את הסיפור של גנץ/לפיד/ליברמן ,
    מסקנה-בשנאה אישית לא מנהלים מדינה…לכל ההזויים הבאים בתור…