אבל בארה”ב: גאב”ד קארלסבורג זצ”ל התמוטט בפתאומיות ונפטר

אבל בעולם התורה והחסידות בארה"ב: הגאון הצדיק רבי יחזקאל ראטה זצ"ל, גאב"ד קארלסבורג, מגדולי פוסקי הדור בעולם החסידי, התמוטט באורח פתאומי בביתו שבשכונת בורו פארק - ונפטר • ארונו יגיע מחר לארץ הקודש, והוא ייטמן בבית העלמין שביישוב מירון ליד הרבנית ע"ה
יוסף גרינבוים
כ"ג אדר התשפ"א / 07.03.2021 15:53

אבל כבד בעולם התורה והחסידות בארה”ב: בשכונת בורו פארק נפטר היום (ראשון), באורח פיתאומי, בגיל 86, הגאון רבי יחזקאל ראטה זצ”ל, גאב”ד קארלסבורג – מגדולי פוסקי הדור בארה”ב, לאחר שהתמוטט בבית.

כוחות ‘חברה הצלה’ שהוזעקו לביתו ביצעו בו פעולות החייאה ממושכות, אך למגינת לב בני משפחתו וחסידיו הוא השיב את נשמתו ליוצרה.

הגאון הצדיק רבי יחזקאל ראטה זצ”ל, רב ‘קהל יראי ה’ קארלסבורג’, נהג לחלק את זמנו בין ארה”ב לארץ הקודש, כאן שהה ליד ציון הרשב”י במירון, שם היה לו בית מדרש, ובו שהה במשך רוב שעות היום.

הגאב”ד נולד בשנת תרצ”ה לאביו הרב החסיד ר’ יצחק אייזיק ראטה ז”ל. הוא למד בישיבת אראד, ונמלט מרומניה בשנת 1953. בהמשך למד בישיבת סאטמר בראשות הרב משה אריה פריינד בירושלים.

עם הגיעו לפרקו נישא לבתו של הרה”צ רבי חיים מנדל כהן זצ”ל, מגדולי וחשובי חסידי סאטמר, שהתגורר בשכונת קטמון הירושלמית.

בצעירותו היה מורה הוראה בירושלים, וכיהן כרב בית הכנסת סאטמר בקטמון.

בהמשך עבר להתגורר בניו יורק לאחר שקהילת סאטמר בשכונת בורו פארק קיבלה אותו לרבה.

בשנת תש”נ (1990) נפתח במונרו בית ספר ציבורי לילדים עם בעיות התפתחות. לפי החוק האמריקני לא הותקנו מזוזות במקום. הגאב”ד אסר את הלימוד בו, בניגוד לדעת האדמו”ר מסאטמר רבי משה טייטלבוים, שהתיר את הדבר בנימוק שהבניין בבעלות נכרית.

בשאלת העירוב בוויליאמסבורג, שהתנגדו לו גורמים קנאיים, פסק להתיר.

בתשנ”ד הוציא לאור בארצות הברית ספר שו”ת “עמק התשובה” בשלושה חלקים. במשך השנים הוסיף כרכים לסדרה שכיום מונה תשעה כרכים בשו”ת, ‘חזון יחזקאל’ על התורה ומועדים, ‘משפט הארץ’ על מצוות התלויות בארץ, ‘קרן התורה’ על הלכות ריבית, ‘חזקת טהרה’ על הלכות נדה, ‘עמק שמעתתא’ על סוגיות במסכת סוכה וכריתות.

באדר תשע”ו מינה את בנו הגדול הרב משה כרב הצעיר של קהל יראי השם קארלסבורג. גם שאר בניו משמשים כרבנים: הרב עמרם הוא רב האמאראד, הרב ברוך דוד רב מראה יחזקאל, הרב עזריאל יודא רב בג’רזי סיטי, הרב אברהם מרדכי רב טשערנא, הרב שלום רב אוסטריק, הרב יצחק אייזיק רב קהל חסידים. חתנו הרב משה פרידמן הוא דיין בקהילת סאטמאר (ר’ אהרן) בבורו פארק.

הותיר אחריו את בניו משמשים כרבנים בקהילות: הרב משה משמש כרב הצעיר מקארלסבורג. הרב עמרם מכהן כרב האמאראד. הרב ברוך דוד רב ואב”ד מראה יחזקאל. הרב עזריאל יהודה רב בג’רזי סיטי. הרב אברהם מרדכי רב טשערנא. הרב שלום רב אוסטריק. הרב יצחק אייזיק רב קהל חסידים. חתנו הרב משה פרידמן הוא דיין קהילת סאטמר בבורו פארק.

אחד מנכדיו הוא המשפיע הרב יואל ראטה.

ארונו יגיע לארץ הקודש, והוא ייטמן בבית העלמין במירון, בחלקה שרכש ליד רעייתו הרבנית ע”ה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות