כמה בטוחים שיצביעו בבחירות, ולמה יהדות התורה וסער בבעיה?

סקר "ישראל היום" ו־i24NEWS בדק את הנחישות בהצבעה - וגילה ממצאים מפתיעים • 79% מתומכי הליכוד יודעים שיגיעו לקלפי • גם בש"ס יכולים להיות רגועים • אבל מה קורה אצל יתר המפלגות?
חרדים 10
כ"ג אדר התשפ"א / 07.03.2021 11:03

אחד המדדים החשובים לקראת הבחירות הוא שיעור ההצבעה, שאותו ניתן ללמוד ממידת הפריכות או הנחישות בהצבעה.

כרטיסים לרכישת מזון: מתי יחולק? מי זכאי לסיוע? כמה כסף מקבלים?

בישראל נהיגה במהירות מופרזת היא נורמה: למה אנחנו נוסעים מהר?

מסקר ישראל היום ו־i24NEWS, שבוצע על ידי מכון ‘מאגר מוחות’ בהנהלת פרופ’ יצחק כץ, עולה כי המגזר הנחוש ביותר להגיע לממש את זכות הבחירה ביום הבחירות הוא המגזר החרדי והחרד”לי.

77% מאלה המגדירים עצמם ככאלה אמרו שהם בטוחים שיבואו להצביע. אחריהם המגזרים הדתי-לאומי והחילוני, ש־69% ממגזרים אלה אמרו שבטוח יבואו להצביע.

המגזר עם שיעור הנחישות הנמוך ביותר הוא המגזר הערבי – רק 40% ממנו אמרו שיגיעו בוודאות לממש את זכותם להצביע.

כשעוברים לתרגם את מידת הנחישות בהצבעה על פי מפלגות, מגלים כמה נתונים מעניינים ומפתיעים.

אחד מהם הוא העלייה במידת נחישות ההצבעה לליכוד. 79% מאלה שכוונת הצבעתם היא הליכוד אמרו כי יגיעו בוודאות להצביע ב־23 במרץ. בכל מערכות הבחירות האחרונות שיעור זה היה קטן הרבה יותר. כיום, הליכוד היא אחת המפלגות עם נחישות ההצבעה במידה הגבוהה ביותר. לא מקום שמפלגת השלטון רגילה להיות בו בשנים האחרונות.

יהדות התורה בבעיה

נתון מפתיע נוסף הוא מידת הפריכות של מפלגת יהדות התורה: בעוד ש”ס מתייצבת לבחירות עם שיעור של 86% נחישות, מה שהופך אותה למפלגה היציבה ביותר –  על פי הסקר, יהדות התורה, שהתאפיינה עד כה בשיעורי ביטחון בהצבעה דומים, מתייצבת לבחירות עם 59% בלבד הבטוחים שיצביעו לה ברגע האמת.

ההערכה היא כי הדבר נובע מהקרבות באגודת ישראל, והדם הרע הזורם שם. הערכה נוספת היא כי רבים מאנשי המגזר החרדי מתלבטים הפעם בין ההצבעה המסורתית לג’ לבין בחירה בציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ’.

עוד מפלגות עם שיעור בטוחים גבוה: העבודה, כחול לבן, מרצ ויש עתיד עם 71% כל אחת. ישראל ביתנו עם שיעור ביטחון מעט גבוה יותר של 73%, והציונות הדתית עם 69%.

ומה קורה בתקווה חדשה בראשות גדעון סער ובימינה בראשות נפתלי בנט? שתי המפלגות הגיעו לישורת האחרונה של הבחירות במצב של כמעט שוויון, אולם במידת הפריכות נראה שלסער יש יותר מה לדאוג מלנפתלי בנט.

בעוד כי 61% מאלה שבכוונתם להצביע ימינה אמרו כי יבואו בוודאות להצביע לה, רק 52% מבוחרי תקווה חדשה בטוחים בהצבעתם. הנתון הזה הופך את תקווה חדשה למפלגה עם שיעור הבטוחים הפריך ביותר, שעלולים לנטוש ברגע האמת. רק רע”מ בראשות מנסור עבאס פריכה יותר עם 39% ביטחון.

באופן כללי, 76% מהציבור מעריכים כי יצביעו למפלגה שלה הם מתכננים לתת את קולם ברמת ביטחון גבוהה (בטוח, ובטוח מאוד יחד), 14% השיבו “ככה ככה”, ואילו 10% “לא בטוחים” ו”כלל לא בטוחים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות