האוניה שאחראית לאסון הזפת יצאה מאיראן: הזיהום נגרם בזדון

השרה להגנת הסביבה חשפה כי ישראל זיהתה את הספינה ממנה דלפו כמויות גדולות של זפת • משיטי האוניה דאגו להחליף דגל לפני שנכנסו לים התיכון כדי להסוות את עצמם • "זרוענו הארוכה תגיע לכל מי שיפגע בטבע, בים ובחופים שלנו"
קובי פינדרוס
י"ט אדר התשפ"א / 03.03.2021 20:39

תעלומת הספינה המזפתת: השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, חשפה הערב (רביעי) כי ישראל זיהתה את הספינה שממנה דלפו כמויות גדולות של זפת שזיהמו את חופי ישראל לפני כשבועיים.

לדבריה, מדובר בספינה מלוב שהפליגה לאזור ישראל מאיראן – ושפעולת הזיהום נעשתה בזדון.

“מדובר במכלית נפט גולמי בשם Emerald, בבעלות ובהפעלה לובית”, אמרה השרה, “המכלית נשאה מטען באופן פיראטי מכיוון איראן לסוריה. האונייה נושאת דגל פנמה. איראן מפעילה טרור לא רק על ידי ניסיון התחמשות בנשק גרעיני או על ידי ניסיון התבססות בגבולותינו. איראן מפעילה טרור על ידי פגיעה בסביבה”.

השרה גם התבטאה בנושא ברשת החברתית טוויטר כשכתבה: “שמנו את ידנו על האוניה העבריינית, זרוענו הארוכה תגיע לכל מי שיפגע בטבע, בים ובחופים שלנו”.

עם זאת, על אף שהשרה טענה כי האונייה שאחראית לזיהום יצאה מאיראן מתוך כוונה לבצע טרור אקולוגי בחופי ישראל – במערכת הביטחון לא סבורים שמדובר בפיגוע טרור.

צה”ל והמוסד לא היו שותפים לחקירה שביצע המשרד להגנת הסביבה ולא הכירו את האירוע כמעשה טרור.

מניתוחי תמונות לוויין והרצת מודלים שביצעו חוקרי המשרד להגנת הסביבה, צוות המכון לחקר ימים ואגמים וצוות חברת Windward הישראלית עולה, כי המכלית הבריחה נפט גולמי מאיראן לסוריה. המכלית יצאה מאזור איראן כשהיא ‘חשוכה’, ללא מערכת AIS (מערכת מיקום אוטומטי). לפני תעלת סואץ היא הדליקה את המכשירים, עברה את התעלה באזור מצרים, ולפני כניסה למים הכלכליים של ישראל כיבתה שוב את המערכת.

אירוע הזיהום בחופים, שאירע ביום שבת, 20 בפברואר, נחשב לאחד מאסונות הטבע החמורים ביותר שאירעו בישראל – וגרם לנזק אקולוגי רחב היקף.

בסוף השבוע האחרון, זיהו במשרד להגנת הסביבה סימנים לכתם אפשרי נוסף בים התיכון, במרחק של כ-150 קילומטר מערבית לקו החוף. למרות שהכתם נמצא במרחק רב, קיים חשש שגם הזפת שאותרה שם תפגע בחופים. הכתם זוהה באמצעות עבודת מודלים שביצע המשרד, על בסיס מיפוי לווייני, בשילוב טיסה של כלי טיס מאוישים מרחוק של חיל האוויר.

רשות הטבע והגנים דיווחה על עשרות בעלי חיים שנפגעו מהזפת ונסחפו לחופים. גורמי המקצוע העריכו שייקח לפחות כמה שבועות כדי לנקות את כל החופים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות